DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANÀLISI SENSORIAL I Codi 19214114
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
CANALS BOSCH, JUAN MIGUEL
Adreça electrònica jmcanals@urv.cat
josep.ribas@urv.cat
gerard.fonts@urv.cat
elena.gonzalezr@urv.cat
laura.medina@urv.cat
olga.pascual@urv.cat
Professors/es
CANALS BOSCH, JUAN MIGUEL
RIBAS BELTRÁN, JOSEP
FONTS GUZMAN, GERARDO
GONZÁLEZ ROYO, ELENA
MEDINA TRUJILLO, LAURA
PASCUAL GARCIA, OLGA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Introducció a l'anàlisi sensorial en el primer semstre i en el segon es desenvolupa la capacitat de decriure el vi, amb un taller de tast

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris.
 A9 Ser capaç d'utilitzar els seus coneixements sobre la composició química del vi i la seva evolució per a dominar les pràctiques enològiques i els tractaments dels vins.
 A10 Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'enologia.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
 A9 Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
 A10 Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Identifica els resultats de la innovació
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a l'anàlisi sensorial. Introducció. Acondicionament de la sala. Horaris més adequats. Iluminació. Copes. Preparació de les mostres. Temperatura
Tema 2. Sentits que intervenen en el tast. Mecanismes neurofisiològics. Sensibilitat i educació dels sentits. Importància de la memòria.
Tema 3. La vista. Fisiologia de l'ull. Aspecte. Limpidesa. Transparència. Vocabulari general.
Tema 4. Olfacte. Fisiologia. Classificació dels olors. Substàncies odoríferes. Classificació dels aromes: primaris, prefermentatius, secundaris i terciaris. Bouquet. Vocabulari.
Tema 5. El gust. Anatomia. Els quatre gustos elementals; dolç, salat, àcid, amarg. Astringència i altres sensacions. Persistència.Vocabulari per cada sensació.
Tema 6. La sequencia de la degustació. Fase visual, fase olfactiva i fase gustativa. Via retronasal. Fitxes de tast.Tast teòric (identificació de substàncies). Tast analític (llindars de percepció).
Tema 7. Degustació de vins blancs. Equilibris. Principals varietats i característiques de cada una. Influència de l'elaboració
Tema 8. Degustació de vins rosats. Equilibris. Varietats principals. Diferències entre clarets i rosats.
Tema 9. Degustació de vins negres Regles d'equilibri. Varietats més utilitzades i llurs característiques. Diferència entre les diferents elaboracions possibles.
Tema 10. Vins amb carbònic . Escumosos. Vins d'agulla. Corbes d'evolució. Diagrames d'equilibri. Varietats més utilitzades i característiques de cada una.
Tema 11. Vins licorosos. Oportos, misteles, rancis, xeressos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
A9
4 4 8
Sessió Magistral
C2
45 57 102
Atenció personalitzada
B1
10 22 32
 
Proves objectives de preguntes curtes
A7
A9
C2
6 2 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduccio al tast
Sessió Magistral Descripció de vins
Atenció personalitzada Correcció de descripcions de vins

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció dels alumnes previ contacte per correu electrònic Sessions de forum al moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A7
A9
anivellamnet 5%
Sessió Magistral
C2
presencialitat 15%
Atenció personalitzada
B1
actitut 5%
Proves objectives de preguntes curtes
A7
A9
C2
examen fi de curs 75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Professor primer quadrimestre: Joan Miquel CanalsProfessor segon quadrimestre: Josep RibasCal aprovar cada quadrimestre per separat, es compensa a partir de 4/10.La segona avaluació es repeteix un exercici de tast i una prova teòrica per cada quadrimestre suspès d'una manera independent.
Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció de consentiment exprés del professor.


Fonts d'informació

Bàsica

M. A. Amerine. 1983. Wine: their sensory evaluation. Ed. Freeman, New York.
J. Bangorri Anguiano. 1985. La Cata de Vinos. Ed. Agricola Española, Madrid.
G. Fribourg. 1989. La degustation: conaitre et comprendre le vin. Edisud, Aix-en-Provence.
M. Leglise. 1984. Una initiation a la degustation des grans vins. Ed. Laffitte, Marseille.
J. Rabourdin. 1989. Œnologie: Index de 1700 vocables de la degustation. Ed. Elvire, La Chapelle-Saint-Mesmin.
M. Ruiz Hernández. 1995. La Cata y el conocimiento de los vinos. A. Madrid Vicente, Ediciones.
S. Spurrier. 1984. La Degustation. Ed. Bordas, Paris.
E. Peynaud. 1984. Enología práctica (primera parte). Mundi-Prensa, Madrid.
E. Peynaud. 1987. El Gusto del Vino. Mundi-Prensa, Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ENOLOGIA GENERAL/19042007

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA DE LA VINYA/19042001
PRÀCTIQUES INTEGRADES DE VITICULTURA/19042003
ENOLOGIA GENERAL/19042007

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent