Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris. |
| A9 |
Ser capaç d'utilitzar els seus coneixements sobre la composició química del vi i la seva evolució per a dominar les pràctiques enològiques i els tractaments dels vins. |
| A10 |
Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'enologia. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
| | A9 |
Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
| | A10 |
Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
| | B3 |
Identifica els resultats de la innovació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B6 |
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció a l'anàlisi sensorial. |
Introducció. Acondicionament de la sala. Horaris més adequats. Iluminació. Copes. Preparació de les mostres. Temperatura |
Tema 2. Sentits que intervenen en el tast. |
Mecanismes neurofisiològics. Sensibilitat i educació dels sentits. Importància de la memòria. |
Tema 3. La vista. |
Fisiologia de l'ull. Aspecte. Limpidesa. Transparència. Vocabulari general. |
Tema 4. Olfacte. |
Fisiologia. Classificació dels olors. Substàncies odoríferes. Classificació dels aromes: primaris, prefermentatius, secundaris i terciaris. Bouquet. Vocabulari. |
Tema 5. El gust. |
Anatomia. Els quatre gustos elementals; dolç, salat, àcid, amarg. Astringència i altres sensacions. Persistència.Vocabulari per cada sensació. |
Tema 6. La sequencia de la degustació. |
Fase visual, fase olfactiva i fase gustativa. Via retronasal. Fitxes de tast.Tast teòric (identificació de substàncies). Tast analític (llindars de percepció). |
Tema 7. Degustació de vins blancs. |
Equilibris. Principals varietats i característiques de cada una. Influència de l'elaboració |
Tema 8. Degustació de vins rosats. |
Equilibris. Varietats principals. Diferències entre clarets i rosats. |
Tema 9. Degustació de vins negres |
Regles d'equilibri. Varietats més utilitzades i llurs característiques. Diferència entre les diferents elaboracions possibles. |
Tema 10. Vins amb carbònic |
. Escumosos. Vins d'agulla. Corbes d'evolució. Diagrames d'equilibri. Varietats més utilitzades i característiques de cada una. |
Tema 11. Vins licorosos. |
Oportos, misteles, rancis, xeressos. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
45 |
57 |
102 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
22 |
32 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
2 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduccio al tast |
Sessió Magistral |
Descripció de vins |
Atenció personalitzada |
Correcció de descripcions de vins |
Descripció |
Atenció dels alumnes previ contacte per correu electrònic
Sessions de forum al moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
anivellamnet |
5% |
Sessió Magistral |
|
presencialitat |
15% |
Atenció personalitzada |
|
actitut |
5% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
examen fi de curs |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Professor primer quadrimestre: Joan Miquel CanalsProfessor segon quadrimestre: Josep RibasCal aprovar cada quadrimestre per separat, es compensa a partir de 4/10.La segona avaluació es repeteix un exercici de tast i una prova teòrica per cada quadrimestre suspès d'una manera independent. Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció de consentiment exprés del professor. |
Bàsica |
|
M. A. Amerine. 1983. Wine: their sensory evaluation. Ed. Freeman, New York. J. Bangorri Anguiano. 1985. La Cata de Vinos. Ed. Agricola Española, Madrid. G. Fribourg. 1989. La degustation: conaitre et comprendre le vin. Edisud, Aix-en-Provence. M. Leglise. 1984. Una initiation a la degustation des grans vins. Ed. Laffitte, Marseille. J. Rabourdin. 1989. Œnologie: Index de 1700 vocables de la degustation. Ed. Elvire, La Chapelle-Saint-Mesmin. M. Ruiz Hernández. 1995. La Cata y el conocimiento de los vinos. A. Madrid Vicente, Ediciones. S. Spurrier. 1984. La Degustation. Ed. Bordas, Paris. E. Peynaud. 1984. Enología práctica (primera parte). Mundi-Prensa, Madrid. E. Peynaud. 1987. El Gusto del Vino. Mundi-Prensa, Madrid. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENOLOGIA GENERAL/19042007 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA DE LA VINYA/19042001 | PRÀCTIQUES INTEGRADES DE VITICULTURA/19042003 | ENOLOGIA GENERAL/19042007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|