Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris. |
| A9 |
Ser capaç d'utilitzar els seus coneixements sobre la composició química del vi i la seva evolució per a dominar les pràctiques enològiques i els tractaments dels vins. |
| A10 |
Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'enologia. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
| | A9 |
Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
| | A10 |
Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Disposar dels coneixements necessaris per a dirigir els processos de fermentació i vinificació en funció de la qualitat de la matèria primera i tipologia de vi a elaborar.
Disposar dels coneixements necessaris per a interpretar les analítiques químiques i sensorials del producte i actuar en conseqüència.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
| | B3 |
Identifica els resultats de la innovació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B6 |
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció a l'anàlisi sensorial. |
Introducció. Acondicionament de la sala. Horaris més adequats. Iluminació. Copes. Preparació de les mostres. Temperatura |
Tema 2. Sentits que intervenen en el tast. |
Mecanismes neurofisiològics. Sensibilitat i educació dels sentits. Importància de la memòria. |
Tema 3. La vista. |
Fisiologia de l'ull. Aspecte. Limpidesa. Transparència. Vocabulari general. |
Tema 4. Olfacte. |
Fisiologia. Classificació dels olors. Substàncies odoríferes. Classificació dels aromes: primaris, prefermentatius, secundaris i terciaris. Bouquet. Vocabulari. |
Tema 5. El gust. |
Anatomia. Els quatre gustos elementals; dolç, salat, àcid, amarg. Astringència i altres sensacions. Persistència.Vocabulari per cada sensació. |
Tema 6. La sequencia de la degustació. |
Fase visual, fase olfactiva i fase gustativa. Via retronasal. Fitxes de tast.Tast teòric (identificació de substàncies). Tast analític (llindars de percepció). |
Tema 7. Degustació de vins blancs. |
Equilibris. Principals varietats i característiques de cada una. Influència de l'elaboració |
Tema 8. Degustació de vins rosats. |
Equilibris. Varietats principals. Diferències entre clarets i rosats. |
Tema 9. Degustació de vins negres |
Regles d'equilibri. Varietats més utilitzades i llurs característiques. Diferència entre les diferents elaboracions possibles. |
Tema 10. Vins amb carbònic |
. Escumosos. Vins d'agulla. Corbes d'evolució. Diagrames d'equilibri. Varietats més utilitzades i característiques de cada una. |
Tema 11. Vins licorosos. |
Oportos, misteles, rancis, xeressos. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
45 |
57 |
102 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
22 |
32 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
2 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduccio al tast |
Sessió Magistral |
Descripció de vins |
Atenció personalitzada |
Correcció de descripcions de vins |
Descripció |
Atenció dels alumnes previ contacte per correu electrònic
Sessions de forum al moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
anivellamnet |
5% |
Sessió Magistral |
|
presencialitat |
15% |
Atenció personalitzada |
|
actitut |
5% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
examen fi de curs |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Professor primer quadrimestre: Joan Miquel CanalsProfessor segon quadrimestre: Josep RibasCal aprovar cada quadrimestre per separat, es compensa a partir de 4/10.La segona avaluació es repeteix un exercici de tast i una prova teòrica per cada quadrimestre suspès d'una manera independent. Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció de consentiment exprés del professor. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
|
M. A. Amerine. 1983. Wine: their sensory evaluation. Ed. Freeman, New York. J. Bangorri Anguiano. 1985. La Cata de Vinos. Ed. Agricola Española, Madrid. G. Fribourg. 1989. La degustation: conaitre et comprendre le vin. Edisud, Aix-en-Provence. M. Leglise. 1984. Una initiation a la degustation des grans vins. Ed. Laffitte, Marseille. J. Rabourdin. 1989. Œnologie: Index de 1700 vocables de la degustation. Ed. Elvire, La Chapelle-Saint-Mesmin. M. Ruiz Hernández. 1995. La Cata y el conocimiento de los vinos. A. Madrid Vicente, Ediciones. S. Spurrier. 1984. La Degustation. Ed. Bordas, Paris. E. Peynaud. 1984. Enología práctica (primera parte). Mundi-Prensa, Madrid. E. Peynaud. 1987. El Gusto del Vino. Mundi-Prensa, Madrid. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENOLOGIA GENERAL/19042007 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA DE LA VINYA/19042001 | PRÀCTIQUES INTEGRADES DE VITICULTURA/19042003 | ENOLOGIA GENERAL/19042007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|