DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANÀLISI SENSORIAL II Codi 19214116
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ROZÈS ., NICOLAS ANDRE LOUIS
Adreça electrònica jmcanals@urv.cat
nicolasrozes@urv.cat
gerard.fonts@urv.cat
elena.gonzalezr@urv.cat
laura.medina@urv.cat
olga.pascual@urv.cat
Professors/es
CANALS BOSCH, JUAN MIGUEL
ROZÈS ., NICOLAS ANDRE LOUIS
FONTS GUZMAN, GERARDO
GONZÁLEZ ROYO, ELENA
MEDINA TRUJILLO, LAURA
PASCUAL GARCIA, OLGA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en el tast, estadística, disseny i tast de vins de varietats diferents aprenent a fer descripcions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris.
 A9 Ser capaç d'utilitzar els seus coneixements sobre la composició química del vi i la seva evolució per a dominar les pràctiques enològiques i els tractaments dels vins.
 A10 Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
 A9 Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
 A10 Disposar de la capacitat d'associar percepcions sensorials amb composició del producte a fi i efecte de modificar processos, catalogar qualitats i comunicar sensacions.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B4 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Tast de vins varietals
2. Cupatges
3. Anàlisi estadística
4. Tast de vins especials
5. Analisi sensorial aprofundit

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
51 51 102
Debats
A10
9 9 18
Sessió Magistral
A7
A9
A10
B1
B4
B5
10 10 20
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A7
A9
A10
B1
B4
B5
B6
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Desenvolupament d el'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions a l'aula de tast
Debats Contrast de opinions en la definició de vins
Sessió Magistral Aspectes teòrics de l'assignatura
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Personal o per correu electrònic jmcanals@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
Examen final 35%
Sessió Magistral
A7
A9
A10
B1
B4
B5
Examen final 35%
Proves mixtes
A7
A9
A10
B1
B4
B5
B6
Examen final 20%
Altres  

Assiduïtat en les sessions de tast

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova mixta (exercicis i cates) fins a un màxim de 80%.


Fonts d'informació

Bàsica

M. A. Amerine. 1983. Wine: their sensory evaluation. Ed. Freeman, New York.

J. Bangorri Anguiano. 1985. La Cata de Vinos. Ed. Agricola Española, Madrid.

G. Fribourg. 1989. La degustation: conaitre et comprendre le vin. Edisud, Aix-en-Provence.

M. Leglise. 1984. Una initiation a la degustation des grans vins. Ed. Laffitte, Marseille.

J. Rabourdin. 1989. Œnologie: Index de 1700 vocables de la degustation. Ed. Elvire, La Chapelle-Saint-Mesmin.

M. Ruiz Hernández. 1995. La Cata y el conocimiento de los vinos. A. Madrid Vicente, Ediciones.

S. Spurrier. 1984. La Degustation. Ed. Bordas, Paris.

E. Peynaud. 1984. Enología práctica (primera parte). Mundi-Prensa, Madrid.

E. Peynaud. 1987. El Gusto del Vino. Mundi-Prensa, Madrid.

RS Jackson. 2002. Wine tasting. Academic Press.

J. Sancho. 1999. Introducción al análisis de los alimentos. Edicions Universitat de Barcelona.

J. Pich. 2001. La degustació: estudis sobre la percepció del gust i l’acceptació dels aliments. Ed. UIB.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ENOLOGIA GENERAL/19042007

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA DE LA VINYA/19042001
PRÀCTIQUES INTEGRADES DE VITICULTURA/19042003
ENOLOGIA GENERAL/19042007

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent