Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
| A3 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
| B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Adquirir competències pràctiques mínimes per poder desenvolupar amb eficiència diferent tècniques microbiològiques.
Classificar els microorganismes sobre la base dels tècniques descrites.
Conèixer el món dels microorganismes, la seva classificació i el paper del mateixos en la humanitat
Conèixer i fer servir adequadament el vocabulari i la terminologia pròpies de la Microbiologia dels microorganismes d'interès industrial.
Conèixer i responsabilitzar-se sobri el paper del microorganismes en els indústries agroalimentàries.
Conèixer els característiques definitòries dels principals grups microbians: morfològiques, metabòliques, etc.
Conèixer els tècniques d'estudi dels microorganismes.
Donar resposta a problemes en la indústria agroalimentària en els quals s'impliquin els microorganismes.
Conèixer i fer servir les fonts documentals que tracten els diferents aspectes de l'estudi desl microorganismes d'interès industrial
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
|
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
|
| B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
|
| B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produir un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produir un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. |
Introducció a la microbiologia
1.1. Concepte de microbiologia
1.2. El lloc dels microorganismes en el món dels éssers vius
1.3. Descobriment i avenços més importants en el coneixement dels microorganismes
1.4. Microorganismes procariotes i eucariotes
1.5. Principals grups d’organismes que estudia la microbiologia
|
Tema 2. |
Tècniques d’estudi microbiològic / cel•lular / sub-cel•lular
2.1. Principis bàsics de la microscopia
2.2. Tècniques bàsiques de la microscopia: preparació de les mostres, coloracions simples i diferencials
2.3. Fraccionament cel•lular i localització microscòpica de molècules específiques (tècniques inmunológiques: inmunofluorescencia i enzim-inmuno-assaig)
|
Tema 3. |
Envoltes cel•lulars
3.1. La membrana plasmàtica: composició química i organització molecular
3.2. Paret cel•lular i tinció de Gram
3.3. Protoplasts i esferoplasts
3.4. Estructures externes: càpsules, glicocàlix, flagels, fimbries
3..5. Morfologia de les bactèries
3.6. Espores bacterianes: estructura, composició química, tipus, mecanismes determinants de la seva formació
|
Tema 4. |
Conceptes bàsics de genètica clàssica.
4.1.Herència de un sol caràcter: monohibridisme.
4.2. Herència de dos caràcters: dihibridisme.
4.3. Herència del sexe.
4.4. Herència mendeliana: las lleis de Mendel.
4.5. Herència mendeliana en la espècie humana.
4.6. Herència lligada al sexe en humans.
|
Tema 5. |
Genètica bacteriana
5.1. Transformació
5.2. Conjugació
5.3. Transducció
5.4. Plàsmits i transposons
5.5. Mutacions: mecanismes
5.6. Nocions elementals d’enginyeria genètica
5.7. Tècniques basades en la PCR
|
Tema 6. |
Divisió bacteriana
6.1. Creixement bacterià: corba de creixement i fases
6.2. Expressió matemàtica de la corba de creixement
6.3. Mètodes de valoració del creixement microbià
6.4. Efecte dels factors ambientals sobre la velocitat de creixement
6.5. Cultius continus
|
Tema 7. |
Metabolisme i nutrició microbiana
7.1. Principals vies de producció d’energia
7.2. Requeriments essencials dels microorganismes: requeriments de C, N, P, S y de factors de creixement
7.3. Classificació dels microorganismes segons la seva dependència de l’oxigen, el seu metabolisme energètic i requeriment d’una font de carboni
|
Tema 8. |
Medis de cultiu
8.1. Preparació
8.2. Tipus de medis de cultiu: d’enriquiment, selectius i diferencials
8.3. Obtenció de cultius purs
8.4. Concepte de soca
|
Tema 9. |
Conservació de soques microbianes
9.1. Liofilització, nitrogen líquid i re-sembra
9.2. Col•leccions de cultius
|
Tema 10. |
Concepte d'espècie
10.1. Taxonomia numèrica
10.2. Tècniques actualment aplicades a la taxonomia bacteriana
10.3. Principals grups bacterians en base a la nova edició del manual Bergey
|
Tema 12. |
Taxonomia bacteriana
12.1. Arqueobacteris
12.2. Eubacteris fotosintètics
12.3. Eubacteries quimioautotrófics
12.4. Eubacteris gramnegatius aerobis.
12.5. Eubacteris gramnegatius anaerobis facultatius: grup entèric i eubacteries relacionats
12.6. Eubacteris gramnegatius anaerobis
12.7. Eubacteris grampositius: formadors de endospores i eubacteris fermentadors.
12.8. Actinomicets
|
Tema 13. |
Els virus
13.1 Introducció històrica
13.2. Propietats generals dels virus
13.3. Estructura
13.4. Composició química
13.5. Genètica
13.6. Classificació
13.7. Virus bacterians (bacteriòfags): cicle lític d’infecció i lisogènic.
13.8. Virus vegetals
13.9. Mecanismes de reproducció
13.10. Detecció i tècniques de cultiu
|
Tema 14. |
Els fongs
14.1. Característiques generals
14.2. Cicle de reproducció
14.3. Principals grups taxonòmics
|
Tema 15. |
Microbiologia industrial
15.1. Utilització de microorganismes en processos industrials.
15.2. Selecció i millora de microorganismes industrials
|