DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) GESTIÓ MEDIAMBIENTAL DE LA INDÚSTRIA VITIVINÍCOLA Codi 19214124
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carme.guell@urv.cat
joan.adserias@urv.cat
Professors/es
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
ADSERIAS SANS, JUAN
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció al coneixement dels aspectes mediambientals que afecten a una indústria vitivinícola.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Participar en la programació i disseny de noves plantacions o modificacions de les existents així com d'instal•lacions vitivinícoles.
 A8 Ser capaç de realitzar la transformació d'aquest raïm en vi en funció del tipus de producte buscat, dels imperatius reglamentaris i d'higiene.
 A13 Ser capaç de dirigir una empresa vitivinícola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'enologia.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Disposar dels coneixements específics sobre la legislació mediambiental del sector vitivinícola i d'elaboració de subproductes de la vinya i el vi
Disposar dels criteris necessaris per a realitzar la gestió i tractament de residus del sector vitivinícola.
Disposar dels criteris necessaris per a realitzar el disseny bàsic del procés d'elaboració de vi i productes derivats.
 A8 Disposar dels criteris necessaris per realitzar el disseny bàsic del procés d'elaboració de vi i productes derivats.
Disposar dels criteris necessaris per a realitzar la gestió i tractament de residus del sector vitivinícola.
Adquirir coneixements específics sobre els derivats del vi com vinagres, aiguardents i orujos
Disposar de coneixements específics sobre la legislació mediambiental del sector vitivinícola i d'elaboració de subproductes de vinya i vi.
 A13 Disposar dels criteris necessaris per a realitzar la gestió i tractament de residus del sector vitivinícola.
Disposar de coneixements específics sobre la legislació mediambiental del sector vitivinícola i d'elaboració de subproductes de vinya i vi.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Conèixer les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
 B8 Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció a la gestió mediambiental
2.- Gestió mediambiental en viticultura
3.- Gestió mediambiental en vinicultura
4.- Aspectes i consideracions en la distribució i comercialització de productes i en la integració ambiental en l’entorn

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A13
B3
B7
C3
25 25 50
Treballs
B8
8 20 28
Resolució de problemes, exercicis
A5
A8
A13
B2
B7
7 20 27
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A5
A8
A13
B2
B3
B7
B8
C2
C3
C5
3 15 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Per a cada tema a tractar es revisaran els antecedents de que es disposa en bibliografia.
Sessió Magistral El temari es desenvoluparà a través de classes. Es demanarà una participació activa d l'alumne.
Treballs Es realitzarà un treball de curs de manra individual o en equip per tal de desenvolupar les competències professionals (a nviell pràctic) de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Realització de pràctiques aplicades a temes de gestió mediambiental on cada alumne aporti una solució personalitzada.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada es portarà a terme en les hores de tutories de suport a les hores de classe i es destinaran a la resoluicó de dubtes que requereixen més temps i a aspectes del treabll de curs

Atenció personalitzada
Descripció
En l'horari de consultes (cita prèvia) es donarà el suport a aquells aspectes de l'assignatura o del treball de curs que no puguin cobrir-se en les hores de classe. L'horari d'atenció es publicarà a l'inici de curs a través de l'entorn virtual d'aprenentatge de la URV.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B8
En el treball l'alumne de manera individual o en equip (aconsellable) demostrà les habilitats adquirides i la seva capacitat per a detectar i resoldre problemes. 20%
Resolució de problemes, exercicis
A5
A8
A13
B2
B7
Pràctiques a resoldre a casa. 35%
Proves mixtes
A5
A8
A13
B2
B3
B7
B8
C2
C3
C5
Les proves mixtes constaran d'un exercici escrit i d'una part tipus test. 45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota en 2a convocatòria es calcularà de la següent forma: 20% treball realitzat durant el curs,i 35 % problemes realitzats durant el curs i 45% examen final de segona convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Fonts d'informació

Bàsica

Es treballaran articles de revistes i publicacions especialitzades que es facilitaran a l'alumne.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent