Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Ser capaç d'utilitzar els seus coneixements sobre la composició química del vi i la seva evolució per a dominar les pràctiques enològiques i els tractaments dels vins. |
| A10 |
Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Conèixer l'aplicabilitat de les tècniques anteriors en l'àmbit enològic
Saber decidir quina és la tècnica més adient per resoldre un problema concret de determinació estructural de compostos orgànics d'interés enològic.
| | A10 |
Conèixer els fonaments bàsics de l'espectroscòpia UV-Visible, d'infrarroig, de ressonància magnètica nuclear i l'espectrometria de masses
Conèixer l'aplicabilitat de les tècniques anteriors en l'àmbit enològic
Saber decidir quina és la tècnica més adient per resoldre un problema concret de determinació estructural de compostos orgànics d'interés enològic.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Problemàtica general de la caracterització estructural. Tècniques espectroscòpiques |
Espectroscopia Ultravioleta-Visible |
L'espectre electromagnètic. Transicions electròniques. Grups cromòfors. Sistemes conjugats. Correlacions espectrals. Elucidació estructural de compostos orgànics per UV-Vis. Aplicacions enològiques de l'espectroscopia Ultravioleta-Visible. |
Espectroscopia Infraroja |
Modes de vibració. Regles de selecció. Vibracions característiques dels grups funcionals. Factors que influeixen en la freqüència vibracional. Zones de l'espectre. Interpretació d'espectres IR. Aplicacions de l'espectroscopia infrarroja en enología. |
Espectroscopia de ressonància magnètica nuclear (I) |
El fenòmen de la ressonància magnètica nuclear. Informació que subministra la RMN de H-1. Propietats magnètiques dels nuclis. Desplaçament químic. Integració. Factors que influeixen en el desplaçament. Us de les teules d'estimació. Dissolvents deuterats. |
Espectroscopia de ressonància magnètica nuclear (II) |
Interaccions spin-spin. Multiplicitat dels senyals. Mesura de constants d'acoblament. Protons units a heteroàtoms. Interpretació d'espectres de RMN de H-1. |
Espectroscopia de ressonància magnètica nuclear (III) |
RMN de C-13. Nombre de senyals. Desplaçament químic en RMN de C-13. Factors que afecten al desplaçament. Multiplicitat en RMN de C-13. Tècniques de desacoblament. Correlacions desplaçament-estructura. Aplicació de la RMN en enologia. |
Espectrometria de masses |
Fonaments de l'espectrometria de masses. Tipus d'informació que suministra l'espectre de masses. Aplicacions de l'espectrometria de masses en enologia. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
7 |
14 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i llur organització, metodologia a seguir, la bibliografia més adient i la forma d’avaluació. S’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es ressoldran a classe qüestions relacionades amb la teoria i problemes pràctics d'aplicació dels continguts explicats a la classe magistral |
Sessió Magistral |
S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura, realitzant també exemples pràctics d'aplicació dels continguts |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral i escrita d'un treball realitzat per l'alumne i relacionat amb algun dels continguts de l'assignatura que es tractarà de forma més exhaustiva |
Atenció personalitzada |
L’alumne podrà consultar dubtes al professor sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’assignatura en hores convingudes |
Descripció |
L'alumne podrà contactar amb el professor en qualsevol moment del curs per tal de resoldre dubtes referents a l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es ressoldran a classe qüestions i problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la ressolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral i escrita d'un treball realitzat per l'alumne, d'aplicació dels continguts de l'assignatura. Es valorarà:
- el contingut: nivell, correcció "química", on s'ha buscat la informació, com s'ha estructurat.
- les respostes a les preguntes formulades
- la correcció gramatical de la presentació oral i escrita
- la claredat de l'exposició, si es fa de manera interessant i convincent, així com la forma d'expressar-se en públic.
- la correcta utilització de l'editor de textos i les presentacions power point.
|
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la ressolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria es realitzarà un exàmen amb un pes del 70% de la nota i la presentació del treball que, a l'igual que a la primera convocatòria suposarà un 30% de la nota final. En cas que l'alumne hagi presentat el treball a la primera convocatòria no caldrà tornar-lo a presentar. |
Bàsica |
R.M. Silverstein, F.X. Webster, D. Kiemle, Spectrometric Identification of Organic Compounds , John Wiley, 7th ed. , 2005
E. Pretsch, P. Bühlmann, C. Affolter, Structure Determination of Organic Compounds. Tables of Spectral Data , Springer, 2000
R.T. Conley, Espectroscopia Infraroja, Alhambra, 1981
JB Lambert, HF Shurvell, DA Lightner, RG Cooks, Introduction to organic spectroscopy , Prentice Hall , 1987
M. Hesse, B. Zeeh , Spectroscopic Methods in Organic Chemistry, Thieme, 1997
P.H. Jore , Nuclear Magnetic Resonance, Oxford University Press , 1995
|
|
Complementària |
P.S. Belton, I.Delgadillo, A.M.Gil., G.A. Webb , Magnetic resonance in food science , The Royal Society of Chemistry. Cambridge , 2003
|
|
|
Altres comentaris |
Es aconsellable que l'alumne tingui coneixements bàsics sobre la química dels compostos orgànics, sobre tot des del punt de vista estructural. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|