DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CARACTERITZACIÓ ESTRUCTURAL DE COMPOSTOS ORGÀNICS D'INTERÈS EN ENOLOGIA Codi 19214207
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica maribel.matheu@urv.cat
Professors/es
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant A l'assignatura s'imparteixen els coneixements necessaris per a la caracterització de compostos orgànics dels vins per espectroscopia ultraviolada-visible, espectroscopia infrarroga, espectroscopia de ressonància magnètica nuclear i espectrometria de masses

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Ser capaç d'utilitzar els seus coneixements sobre la composició química del vi i la seva evolució per a dominar les pràctiques enològiques i els tractaments dels vins.
 A10 Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Conèixer l'aplicabilitat de les tècniques anteriors en l'àmbit enològic
Saber decidir quina és la tècnica més adient per resoldre un problema concret de determinació estructural de compostos orgànics d'interés enològic.
 A10 Conèixer els fonaments bàsics de l'espectroscòpia UV-Visible, d'infrarroig, de ressonància magnètica nuclear i l'espectrometria de masses
Conèixer l'aplicabilitat de les tècniques anteriors en l'àmbit enològic
Saber decidir quina és la tècnica més adient per resoldre un problema concret de determinació estructural de compostos orgànics d'interés enològic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
Introducció Problemàtica general de la caracterització estructural. Tècniques espectroscòpiques
Espectroscopia Ultravioleta-Visible L'espectre electromagnètic. Transicions electròniques. Grups cromòfors. Sistemes conjugats. Correlacions espectrals. Elucidació estructural de compostos orgànics per UV-Vis. Aplicacions enològiques de l'espectroscopia Ultravioleta-Visible.
Espectroscopia Infraroja Modes de vibració. Regles de selecció. Vibracions característiques dels grups funcionals. Factors que influeixen en la freqüència vibracional. Zones de l'espectre. Interpretació d'espectres IR. Aplicacions de l'espectroscopia infrarroja en enología.
Espectroscopia de ressonància magnètica nuclear (I) El fenòmen de la ressonància magnètica nuclear. Informació que subministra la RMN de H-1. Propietats magnètiques dels nuclis. Desplaçament químic. Integració. Factors que influeixen en el desplaçament. Us de les teules d'estimació. Dissolvents deuterats.
Espectroscopia de ressonància magnètica nuclear (II) Interaccions spin-spin. Multiplicitat dels senyals. Mesura de constants d'acoblament. Protons units a heteroàtoms. Interpretació d'espectres de RMN de H-1.
Espectroscopia de ressonància magnètica nuclear (III) RMN de C-13. Nombre de senyals. Desplaçament químic en RMN de C-13. Factors que afecten al desplaçament. Multiplicitat en RMN de C-13. Tècniques de desacoblament. Correlacions desplaçament-estructura. Aplicació de la RMN en enologia.
Espectrometria de masses Fonaments de l'espectrometria de masses. Tipus d'informació que suministra l'espectre de masses. Aplicacions de l'espectrometria de masses en enologia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A10
B1
7 7 14
Sessió Magistral
A9
A10
B1
18 18 36
Presentacions / exposicions
A9
B6
C3
C4
4 8 12
Atenció personalitzada
A9
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
A9
A10
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i llur organització, metodologia a seguir, la bibliografia més adient i la forma d’avaluació. S’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es ressoldran a classe qüestions relacionades amb la teoria i problemes pràctics d'aplicació dels continguts explicats a la classe magistral
Sessió Magistral S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura, realitzant també exemples pràctics d'aplicació dels continguts
Presentacions / exposicions Presentació oral i escrita d'un treball realitzat per l'alumne i relacionat amb algun dels continguts de l'assignatura que es tractarà de forma més exhaustiva
Atenció personalitzada L’alumne podrà consultar dubtes al professor sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’assignatura en hores convingudes

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà contactar amb el professor en qualsevol moment del curs per tal de resoldre dubtes referents a l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A10
B1
Es ressoldran a classe qüestions i problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la ressolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. 10%
Presentacions / exposicions
A9
B6
C3
C4
Presentació oral i escrita d'un treball realitzat per l'alumne, d'aplicació dels continguts de l'assignatura. Es valorarà:
- el contingut: nivell, correcció "química", on s'ha buscat la informació, com s'ha estructurat.
- les respostes a les preguntes formulades
- la correcció gramatical de la presentació oral i escrita
- la claredat de l'exposició, si es fa de manera interessant i convincent, així com la forma d'expressar-se en públic.
- la correcta utilització de l'editor de textos i les presentacions power point.
30%
Proves objectives de preguntes curtes
A9
A10
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la ressolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es realitzarà un exàmen amb un pes del 70% de la nota i la presentació del treball que, a l'igual que a la primera convocatòria suposarà un 30% de la nota final. En cas que l'alumne hagi presentat el treball a la primera convocatòria no caldrà tornar-lo a presentar.


Fonts d'informació

Bàsica R.M. Silverstein, F.X. Webster, D. Kiemle, Spectrometric Identification of Organic Compounds , John Wiley, 7th ed. , 2005
E. Pretsch, P. Bühlmann, C. Affolter, Structure Determination of Organic Compounds. Tables of Spectral Data , Springer, 2000
R.T. Conley, Espectroscopia Infraroja, Alhambra, 1981
JB Lambert, HF Shurvell, DA Lightner, RG Cooks, Introduction to organic spectroscopy , Prentice Hall , 1987
M. Hesse, B. Zeeh , Spectroscopic Methods in Organic Chemistry, Thieme, 1997
P.H. Jore , Nuclear Magnetic Resonance, Oxford University Press , 1995

Complementària P.S. Belton, I.Delgadillo, A.M.Gil., G.A. Webb , Magnetic resonance in food science , The Royal Society of Chemistry. Cambridge , 2003

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es aconsellable que l'alumne tingui coneixements bàsics sobre la química dels compostos orgànics, sobre tot des del punt de vista estructural.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent