DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PLANIFICACIÓ I GESTIÓ ENOTURISME Codi 19214215
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, JAUME
Adreça electrònica jaume.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, JAUME
Web
Descripció general i informació rellevant L’enoturisme s’ha convertit en una fórmula de diversificar l’activitat turística, però també en una estratègia per millorar l’economia de cellers i productors, en un atractiu fonamental dels territoris vitivinícoles i en un factor d’atracció de les destinacions turístiques. Per aquestes raons darrerament és promogut per les institucions a causa del seu potencial de creixement, tot i això, en ser una activitat molt recent, precisa d’una major comprensió dels seus factors de desenvolupament així com de les fórmules eficients de promoció i gestió de l’activitat. A ningú se li escapa la dimensió transversal de l’activitat enoturística que la converteix en un mecanisme de gran interès de cara a contribuir, de forma clara, al desenvolupament territorial. Ben estructurat, l’enoturisme no només pot generar recursos econòmics als productors o transformadors, sinó també efectes positius al conjunt del territori a través de la dinamització d’altres activitats econòmiques locals o de la valorització del patrimoni i del paisatge. El curs està pensat per millorar la comprensió del fenomen, identificar els factors clau per al seu desenvolupament, orientar sobre els models de gestió de l’activitat i de com l’activitat s’integra en els processos de desenvolupament territorial a través de l’anàlisi comparada de diferents models i l’estudi de casos pràctics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Ser capaç de participar al conjunt de les activitats dintre una empresa de productes derivats de la vinya o del vi, o altres begudes fermentades.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Identifica noves oportunitats de desenvolupament de modalitats i productes turístics en un entorn dinàmic de canvi social i de les preferències de demanda
Relaciona el desenvolupament de nous productes amb les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies de la informació i comunicació
Coneix les especificitats de planificació i gestió de productes turístics específics
Té capacitat per a gestionar projectes tècnics i professionals de desenvolupament de productes en àmbits innovadors
Coneix les especificitats de planificació i gestió de productes turístics emergents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'enoturisme Vi o turisme
Definicions
Models territorials
El disseny del producte
El producte enoturístic
La cadena de valor
Els components de l'experiència
Desenvolupament i planificació de l'enoturisme La turistificació dels espais del vi: diferenciació i tematització
Estratègies territorials: racionalització i singularitat
La segmentació

Gestió territorial de l'enoturisme La posada en valor de les destinacions.
Estratègies de comercialització
Nous sistemes de comercialització
Xarxes de col·laboració Xarxes informals i formals
Estratègies de les politiques públiqes
Els clubs de producte
Anàlisi de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A15
3 2 5
Sessió Magistral
A15
20 20 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A15
3 3 6
Debats
A15
1 4 5
Treballs
A15
2 10 12
Atenció personalitzada
A15
3 4 7
 
Proves mixtes
A15
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels continguts de l’assignatura i dels sistemes d’avaluació .
Indroducció al marc conceptual de l'assignatura.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temari
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi d'experiències i casos.
Debats Discussió i debat sobre algun tema d’actualitat presentat pel professor on cal participar. També es té en compte la participació activa de l’alumne a classe.
Treballs Descripció d’un producte enoturístic
Atenció personalitzada Els alumnes disposaran de la possibilitat de rebre atenció personalitzada a les hores assignades de tutoria de l’assignatura fora de les hores de classe i durant les hores destinades al treball autònom.
Fora d’aquestes hores hi haurà la possibilitat de concertar hores d’atenció sol•licitant-ho prèviament per correu electrònic a l’adreça jaume.salvat@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposaran de la possibilitat de rebre atenció personalitzada a les hores assignades de tutoria de l’assignatura fora de les hores de classe i durant les hores destinades al treball autònom. Fora d’aquestes hores hi haurà la possibilitat de concertar hores d’atenció sol•licitant-ho prèviament per correu electrònic a l’adreça jaume.salvat@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A15
S'avaluarà la participació als debats i fòrums proposats a classe a través del moodle. També es tindrà en compte la participació activa a l'aula. 10%
Treballs
A15
Treball en grup d'anàlisi i descripció d'un producte enoturístic. 30%
Proves mixtes
A15
Dues proves de contingut. Cadascuna d'una meitat del temari. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final es farà a través de la mitjana ponderada de cadascuna de les activitats tot i que per poder-ho fer serà imprescindible que es presentin totes i que s' assoleixi com a mínim un quatre de cadascuna.

A la segona convocatòria caldrà presentar la totalitat dels exercicis i activitats demanades per aprovar a la primera convocatòria i realitzar, si cal, una prova de contingut equivalent a les de la primera convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Fonts d'informació

Bàsica Sophie Lignon-Darmaillac, L'Oenotourisme en France, nouvelle valorisation des vignobles : analyse et bilan , , Bordeaux : Féret, cop. 2009
Jack Carlsen and Stephen Charters, Global wine tourism , , Wallingford, Oxon, UK : CABI Pub., cop. 2006
Luis Vicente Elías Pastor, El Turismo del vino : otra experiencia de ocio, , Bilbao : Universidad de Deusto, 2006
F. Xavier Medina, Damià Serrano, Jordi Tresserras, eds, Turismo del vino : análisis de casos internacionales , , Barcelona : UOC, 2011
C. Michael Hall ... [et al.], Wine tourism around the world : development, management and markets , , Oxford ; Burlington, MA : Elsevier Butterworth-Hei

Complementària Salvador Antón Clavé, Francesc González Reverté, (coordinadores) ; Martí Cors i Iglesias, A propósito del turismo : la construcción social del espacio turístico, , Barcelona : UOC, 2007
José Antonio Donaire, Turisme cultural entre l'experiència i el ritual, , Bellcaire : Vitel·la, 2008

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent