Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques, física, química i biologia a l'enologia |
| A2 |
Aplicar de manera integrada coneixements bàsics a nivell molecular, cel · lular i metabòlic en microorganismes així com en plantes |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Descriure l'organització dels èssers vius en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució
Distingir les característiques generals dels èssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics
Saber descriure els tipus de cèl·lules i les seves estructures
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels èssers vius i comprendre les lleis de l'herència
Saber les bases moleculars de la transmissió dels gens i de la seva expressió
| | A2 |
Descriure l'organització dels èssers vius en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució
Distingir les característiques generals dels èssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels èssers vius i comprendre les lleis de l'herència
Saber les bases moleculars de la transmissió dels gens i de la seva expressió
Comprendre les bases citològiques de l'herencia en procariotes i eucariotes
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1 BC |
Introducció a la citologia bàsica. |
Tema 2 BC |
Membrana plasmàtica. Estructura. Composició química i organització molecular. Biogènesi. |
Tema 3 BC |
Matriu extracel · lular i els seus receptors. La matriu en cèl · lules animals. La matriu en cèl · lules vegetals: la paret. |
Tema 4 BC |
La matriu citoplasmàtica. Estructura, composició química i activitat fisiològica. |
Tema 5 BC |
Citoesquelet. Organització general, microtúbuls. Centres organitzadors. Estructures microtubulars. Fonaments del moviment cel · lular. |
Tema 6 BC |
Estructura, composició, activitat i biogènesi d'orgànuls cel · lulars, Reticle endoplasmàtic, complex de Golgi, lisosomes i endosomes, peroxisomes, mitocondri, cloroplasts, Ribosomes. |
Tema 7 BC |
Nucli interfàsic: embolcall nuclear, matriu nuclear i nuclèol. |
Tema 8 GE |
Introducció a la genètica. DNA, genoma i cromosomes. Variació genètica. |
Tema 9 GE |
Patrons d'herència. Lleis de Mendel. Monohibridisme. Herència lligada al sexe. |
Tema 10 GE |
Bases cromosòmiques de l'herència. Topografia de cromosomes. Estructura dels cromosomes eucariotes. |
Tema 11 GE |
Interaccions gèniques. Penetrància i expressivitat. Prova de la khi-quadrat. |
Tema 12 GE |
Lligament i recombinació. Mapes de lligament. mapes gènics |
Tema 13 GE |
Genètica de fongs. Cicle cel · lular. Mating type. Anàlisi de tètrades. Mapeig de gens. El llevat com a model genètic.
|
Tema 14 GE |
Mutacions gèniques. Tipus de mutant. Mutacions cromosòmiques. Mutacions numèriques: euploïdia i aneuploïdia. Mutacions estructurals dels cromosomes. |
Tema 15 GE |
Millora gènica de vegetals. Mètodes bàsics de la millora vegetal. Millora de autógamas i alógamas, varietats sintètiques i híbrids. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
51 |
81 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
1 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
3 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
12 |
16 |
Proves de desenvolupament |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Comentar com serà el desenvolupament de l'assignatura, les metodologies, els continguts, el sistema d'avaluació i les fonts d'informació. |
Sessió Magistral |
Explicar els continguts dels diversos temes |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de laboratori de Biologia Cel.lular per grups de 2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Problemes de Genètica, a resoldre en grups de 3 |
Atenció personalitzada |
Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes o dubtes sorgits durant el curs |
Descripció |
Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes o dubtes sorgits durant el curs |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència oblig. (màx 2 faltes, si no prova addicional).
Examen l'últim dia de Pràctiques.
|
10 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Biologia Cel.lular: 2 exàmens de síntesis.Si s'aprova el primer i es tenen les pràctiques aprovades no caldrà fer el segon examen.
Si el primer examen se suspèn (menys de 5) es podrà repetir l'examen (recuperació). la nota de la recuperació ha de ser igual o mes gran de 4 per poder sumar la nota de pràctiques. Si la suma arriba al 5 la part de Biologia cel.lular queda aprovada.
Si s'aprova el primer examen de síntesis se sumara 0.25 punts a la nota. (40% de la nota de l'assignatura)
Genètica: 2 exàmens parcials. Cada examen consta de una part de problemes (50%) i una part de teoria (50%). La nota del parcial serà la mitja de les dues parts. Es farà la mitja de la nota dels dos parcials (mínim 4/10 de cada parcial) i aquesta serà la nota de la part de genètica (50% de la nota de l'assignatura).
Per aprovar l'assignatura s'han d'aprovar cada una de les parts, la Genètica i la Biologia cel.lular. |
65 |
Proves de desenvolupament |
|
Desenvolupament de resolució de problemes de genètica |
25 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
2a Convocatòria: Una prova escrita individual amb preguntes curtes (40% preguntes de Biologia Cel.lular, mínim 5/10; 25% preguntes de teoria de Genètica, mínim 4/10; i 25% resolució de problemes de Genètica, mínim 4/10). Es conservaran les notes de Pràctiques de laboratori (10%) si són superiors al 5/10.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Karp, Gerald, Biología celular y molecular: conceptos y experimentos, McGraw Hill / Interamericana, 2011
Griffiths, Anthony J.F., Genética, McGraw Hill / Interamericana, 2008
Pierce, Benjamin A., Genética: un enfoque conceptual, Médica Panamericana, 2011
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE BIOLOGIA/19224001 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|