Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques, física, química i biologia a l'enologia |
| A9 |
Donar resposta a problemes vitivinícoles concrets mitjançant la metodologia d'anàlisi adequada i saber interpretar els resultats |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Enologia. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Ser capaç d'aplicar adequadament la química a l'enologia.
Conèixer el fonament de les tècniques analítiques emprades al laboratori enològic
Demostrar habilitat en el laboratori d'anàlisi enològic
Saber interpretar dades i resultats experimentals
Ser capaç de seleccionar el mètode d'anàlisi més adequat al problema enològic plantejat
| | A9 |
Conèixer el fonament de les tècniques analítiques emprades al laboratori enològic
Conèixer i saber utilitzar el material del laboratori enològic
Saber destriar entre mètodes oficials i mètodes de rutina i els resultats que aquests proporcionen
Saber interpretar dades i resultats experimentals
Ser capaç de seleccionar el mètode d'anàlisi més adequat al problema enològic plantejat
Demostrar habilitat en el laboratori d'anàlisi enològic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
ELS ÀCIDS DEL VI i MÈTODES D'ANÀLISI |
Els àcids del most i del vi: Acidesa total, acidesa volàtil i pH del vi. Determinació del pH. Determinació de l’acidesa total. Determinació de l’acidesa volàtil: Mètodes oficials i mètodes usuals. Determinació de l’àcid tartàric. Determinació enzimàtica dels àcids màlic, làctic i cítric. Determinació dels àcids màlic i làctic per cromatografia plana. |
ELS GLÚCIDS DEL VI i MÈTODES D'ANÀLISI |
Sucres, pectines i gomes del most i del vi. Determinació dels sucres totals del most. Determinació dels sucres reductors del vi: Mètodes oficials i mètodes usuals. Determinació dels sucres per mètodes enzimàtics. Determinació de l’extracte sec. |
ELS ALCOHOLS DEL VI i MÈTODES D'ANÀLISI |
Els alcohols del vi. Determinació del grau alcohòlic: Mètodes oficials i mètodes usuals Determinació química del l’etanol. Determinació del metanol per GC i per colorimetria. Determinació del glicerol. |
ELS ADDITIUS DEL VI i MÈTODES D'ANÀLISI |
Antisèptics i antioxidants. Determinació del diòxid de sofre total i lliure. Càlcul del diòxid de sofre molecular. Determinació dels àcids ascòrbic i sòrbic. |
ALTRES COMPOSTOS DEL VI i MÈTODES D'ANÀLISI |
-Matèria mineral del most i del vi. Determinació de les cendres i de l’alcalinitat de las cendres.
-Color del vi: Paràmetres cromàtics. Determinació dels polifenols totals.
-Determinació del nitrogen total i del nitrogen assimilable.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
18 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
15 |
45 |
Fòrums de discussió |
|
1 |
5 |
6 |
Treballs |
|
1 |
6 |
7 |
Treballs |
|
1 |
6 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i dels criteris d'avaluació de la mateixa
|
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts dels diferents temes de la matèria amb ajuda de projeccions, vídeos i altra documentació que es cregui oportuna
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejament, desenvolupament i ressolució de problemes relacionats amb els diferents temes de l'assignatura.
Discussió dels resultats obtinguts en base a situacions reals en un celler.
|
Pràctiques a laboratoris |
Desenvolupar al laboratori diferents analítiques químiques necessàries pel correcte control de l’elaboració del vi. Per això caldrà buscar el protocol adequat a la bibliografia, raonar la metodologia emprada i dur a terme l'anàlisi amb una mostra real. Les pràctiques impliquen portar al dia la llibreta del laboratori i entregar un informe final al finalitzar aquestes amb els resultats obtinguts i discussió dels mateixos |
Fòrums de discussió |
Discussió a través de fòrums on-line de problemes, mètodes d'anàlisi o temes d'actualitat relacionats amb l'assignatura.
|
Treballs |
Elaboració de tasques de format curt relacionades amb els mètodes d'anàlisi estudiats. |
Treballs |
Elaboració d'informes de les pràctiques realitzades al laboratori. Aquests informes han de constar de: introducció, fonament de l'anàlisi, reaccions que es donen, càlculs, resultats i discussió dels mateixos, bibliografia i observacions. |
Atenció personalitzada |
L'alumne pot fer les consultes que cregui convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes. En aquest darrer supòsit es recomana concertar hora prèvia per tal d'assegurar la disponibilitat del professor |
Descripció |
L'alumne pot fer les consultes que cregui convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes durant l'horari del professor d'atenció als alumnes. En aquest darrer supòsit es recomana concertar hora prèvia per tal d'assegurar la disponibilitat del professor |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluarà la preparació d'aquestes així com l'execució al laboratori (idoneitat del material emprat en cada procediment, preguntes i implicació, sentit crític, temps emprat) i la llibreta de laboratori. Al final de les pràctiques caldrà presentar un informe de pràctiques que també serà avaluat |
10 % lab
10% informe |
Fòrums de discussió |
|
S'avaluarà la participació així com el nivell i importància dels comentaris |
Pot augmentar la nota de la tasca en la que es participi fins al 15%.
|
Treballs |
|
S'avaluaran els continguts, fonts d'informació consultades, idoneitat i presentació de les tasques.
En cas de que la tasca estigui relacionada amb la ressolució de problemes, s'avaluarà la metòdica seguida per arribar al resultat, el propi resultat i també la capacitat crítica davant els resultats obtinguts.
Pel que fa als informes de pràctiques,s'avaluarà el fonament descrit, els càlculs, reaccions, resultats obtinguts, discussió dels mateixos i bibliografia emprada.
En tots els casos es tindrà en compte l'edició, l'ortografia i la gramàtica del text.
|
Les tasques comptaran un 25 % de la teoria
Els informes de pràctiques compten un 10% de la nota de pràctiques |
Proves mixtes |
|
S'avaluaran conceptes teòrics abordats a les classes magistrals així com càlculs bàsics treballats a les sessions de ressolució de problemes. |
Els controls que es realitzin (entre 4 i 5) comptaran un 75 % de la nota de la part de teoria |
Proves de desenvolupament |
|
Avaluació de conceptes teòrics i ressolució de problemes pràctics, tots ells relacionats amb les pràctiques del laboratori |
Aquest examen compta un 80% de la nota de pràctiques |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'ASSISTÈNCIA A LES PRÀCTIQUES ÉS OBLIGATÒRIA. L'avaluació continuada constarà de treballs, controls curts, informe i treball de laboratori i examen de pràctiques. La part de teoria compta un 60% de la nota final (75% controls i 25% tasques). La part de pràctiques compta un 40% de la nota final (10% feina al lab, 10% informes, 80% examen) Amb aquests percentatges s'obtindrà la nota de l'avaluació continuada que constitueix la primera convocatòria (es farà mitjana sempre i quan la mitjana de cada part sigui de 4). Els alumnes que no hagin superat aquesta o vulguin millorar nota disposaran d'una segona convocatòria que consistirà en un examen escrit on hi haurà una part relacionada amb la part de teoria i una altra relacionada amb la part de pràctiques. Cada part comptarà un 50% de la nota i cal assolir una puntuació mínima de 4 per tal de fer mitjana amb l'altre part. En qualsevol cas, per tal d'aprovar l'assignatura cal que la mitjana d'ambdues parts sigui igual o superior a 5. En casos excepcionals en els que no s'hagi pogut assistir a les pràctiques (i sempre de manera justificada) es podrà realitzar un examen pràctic substitutiu de l'avaluació d'aquestes. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
J. Garcia Barceló, Tècnicas analíticas para vinos, http://shop.gabsystem.com/b2c/producto/1000000/1/tecnicas-analiticas-para-vinos, GAB, 1990.
Office Internacional de la Vigne et du Vin , Compendium of International Methods of Analysis of Wines and Musts (2 vol.), , on-line
J.A. Colomer, J. García, A. Esteve., Tècnicas usuales de análisis en enología, , Panreac, on-line
P. Iland, N. Bruer, G. Edwards, S. Caloghiris, E.Wilkes , Chemical analysis of grapes and wine: techniques and concepts , 2ª, Patrick Iland Wine Promotions PTY LTD, 2013
J. Blouin. , Techniques d’analyses des moûts et des vins. , , Dujardin-Salleron, 1992
|
|
Complementària |
H.F. Linskens, JF. Jackson(eds), Wine analysis, , Springer-Verlag, 1988
Office Internacional de la Vigne et du Vin, Codex œnologique international, , on-line
P. Ribéreau-Gayon, Y. Glories,A. Maujean, D. Dubourdieu, Handbook of Enology: The Chemistry of Wine.Stabilization and Treatments, , Wiley, 2000.
|
Office Internacional de la Vigne et du Vin, Codex œnologiqueinternational, , OIV, 1994. P. Ribéreau-Gayon, Y. Glories,A. Maujean, D. Dubourdieu, Handbook of Enology (Vol: The Chemistry of Wine.Stabilization and Treatments), , Wiley, 2000.
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA II/19224009 | QUÍMICA I/19224008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|