DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PLANIFICACIÓ I GESTIÓ DE L'ENOTURISME Codi 19224220
Ensenyament
Grau d'Enologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, JAUME
Adreça electrònica jaume.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, JAUME
Web
Descripció general i informació rellevant L’enoturisme s’ha convertit en una fórmula de diversificar l’activitat turística, però també en una estratègia per millorar l’economia de cellers i productors, en un atractiu fonamental dels territoris vitivinícoles i en un factor d’atracció de les destinacions turístiques. Per aquestes raons darrerament és promogut per les institucions a causa del seu potencial de creixement, tot i això, en ser una activitat molt recent, precisa d’una major comprensió dels seus factors de desenvolupament així com de les fórmules eficients de promoció i gestió de l’activitat. A ningú se li escapa la dimensió transversal de l’activitat enoturística que la converteix en un mecanisme de gran interès de cara a contribuir, de forma clara, al desenvolupament territorial. Ben estructurat, l’enoturisme no només pot generar recursos econòmics als productors o transformadors, sinó també efectes positius al conjunt del territori a través de la dinamització d’altres activitats econòmiques locals o de la valorització del patrimoni i del paisatge. El curs està pensat per millorar la comprensió del fenomen, identificar els factors clau per al seu desenvolupament, orientar sobre els models de gestió de l’activitat i de com l’activitat s’integra en els processos de desenvolupament territorial a través de l’anàlisi comparada de diferents models i l’estudi de casos pràctics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Gestionar una empresa vitivinícola sota criteris de sostenibilitat econòmica
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 .Identifica noves oportunitats de desenvolupament de modalitats i productes turístics en un entorn dinàmic de canvi social i de les preferències de la demanda.
Relaciona el desenvolupament de nous productes amb les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
Coneix les especificitats de la planificació i gestió de productes turístics específics.
Coneix les especificitats de planificació i gestió de productes turístics emergents.
Coneix les especificitats de la planificació i gestió de productes turístics específics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'enoturisme Vi o turisme
Definicions
Models territorials
El disseny del producte
El producte enoturístic
La cadena de valor
Els components de l'experiència
Desenvolupament i planificació de l'enoturisme La turistificació dels espais del vi: diferenciació i tematització
Estratègies territorials: racionalització i singularitat
La segmentació

Gestió territorial de l'enoturisme La posada en valor de les destinacions.
Estratègies de comercialització
Nous sistemes de comercialització
Xarxes de col·laboració Xarxes informals i formals
Estratègies de les politiques públiqes
Els clubs de producte
Anàlisi de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A15
3 2 5
Sessió Magistral
A15
20 20 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A15
3 3 6
Debats
A15
1 4 5
Treballs
A15
2 10 12
Atenció personalitzada
A15
3 4 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels continguts de l’assignatura i dels sistemes d’avaluació .
Indroducció al marc conceptual de l'assignatura.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temari
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi d'experiències i casos.
Debats Discussió i debat sobre algun tema d’actualitat presentat pel professor on cal participar. També es té en compte la participació activa de l’alumne a classe.
Treballs Descripció d’un producte enoturístic
Atenció personalitzada Els alumnes disposaran de la possibilitat de rebre atenció personalitzada a les hores assignades de tutoria de l’assignatura fora de les hores de classe i durant les hores destinades al treball autònom.
Fora d’aquestes hores hi haurà la possibilitat de concertar hores d’atenció sol•licitant-ho prèviament per correu electrònic a l’adreça jaume.salvat@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposaran de la possibilitat de rebre atenció personalitzada a les hores assignades de tutoria de l’assignatura fora de les hores de classe i durant les hores destinades al treball autònom. Fora d’aquestes hores hi haurà la possibilitat de concertar hores d’atenció sol•licitant-ho prèviament per correu electrònic a l’adreça jaume.salvat@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A15
S'avaluarà la participació als debats i fòrums proposats a classe a través del moodle. També es tindrà en compte la participació activa a l'aula. 10%
Treballs
A15
Treball en grup d'anàlisi i descripció d'un producte enoturístic. 30%
Altres  

Proves de desenvolupament

60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Sophie Lignon-Darmaillac, L'Oenotourisme en France, nouvelle valorisation des vignobles : analyse et bilan , , Bordeaux : Féret, cop. 2009
Jack Carlsen and Stephen Charters, Global wine tourism , , Wallingford, Oxon, UK : CABI Pub., cop. 2006
Luis Vicente Elías Pastor, El Turismo del vino : otra experiencia de ocio, , Bilbao : Universidad de Deusto, 2006
F. Xavier Medina, Damià Serrano, Jordi Tresserras, eds, Turismo del vino : análisis de casos internacionales , , Barcelona : UOC, 2011
C. Michael Hall ... [et al.], Wine tourism around the world : development, management and markets , , Oxford ; Burlington, MA : Elsevier Butterworth-Hei

Complementària Salvador Antón Clavé, Francesc González Reverté, (coordinadores) ; Martí Cors i Iglesias, A propósito del turismo : la construcción social del espacio turístico, , Barcelona : UOC, 2007
José Antonio Donaire, Turisme cultural entre l'experiència i el ritual, , Bellcaire : Vitel·la, 2008

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent