DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) SEGURETAT ALIMENTÀRIA Codi 19625102
Ensenyament
Begudes Fermentades (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PUIGGROS LLAVINÉS, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.puiggros@urv.cat
Professors/es
PUIGGROS LLAVINÉS, FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant <div>La informació de la guia docent d’aquesta titulació/assignatura pot variar perquè està en tràmit de modificació i l’ha d’aprovar AQU Catalunya. Això implica que algunes assignatures només s’impartiran en modalitat virtual i, si escau, se’n revisarà la informació a la guia docent.</div><div><br /></div><div>En aquesta assignatura s'estudiaran les bases per entendre la possible contaminació de les begudes fermentades, tant per factors biòtics (microbiològics) com abiòtics (pesticides, metalls pesants etc.), per així poder prevenir-la, i complir la normativa de seguretat alimentària vigent. Es tractaran els aspectes legals de la seguretat alimentària aplicada a begudes fermentades. També s'estudiaran les tècniques d'anàlisi i control microbiològic que es realitza a les begudes fermentades i la seva aplicació en la indústria enològica i altres indústries de begudes fermentades. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Aprofundir en l'estudi dels microorganismes implicats en l'elaboració de begudes fermentades, tant positius com alteradors, analitzant els últims avenços científics, i comprenent la influència que tenen sobre les propietats del producte final.
 A4 Tenir coneixements sobre legislació, qualitat i seguretat alimentària, entendre’ls i aplicar-los en el context d'elaboració de begudes fermentades.
 A9 Gestionar la informació i el coneixement utilitzant bibliografia cientificotècnica en el camp de la ciència i la tecnologia d'aliments
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Reconèixer quins son els microorganismes alterants, els patògens i els indicadors de contaminació de les begudes fermentades.
Distingir els factors que influeixen en la supervivència i creixement microbià, així com conèixer les mesures de control d'aquests factors.
Disposar dels criteris necessaris per decidir quina és la tècnica més adequada per al control microbiològic de les begudes fermentades i per al control de la higiene durant les diferents etapes de la producció d'aquestes begudes.
 A4 Reconèixer els diferents tipus tòxics (naturals, abiòtics, biòtics) que poden estar presents en els diferents tipus de begudes fermentades.
Identificar la normativa actual de legislació, qualitat i seguretat alimentària i els procediments que s'apliquen en les indústries per a cumplir-la.
 A9 Utilitzar les fonts d'informació i la bibliografia relacionada amb la legislació, qualitat i seguretat alimentària.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT7 Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Normativa de seguretat alimentària en la indústria enològica i de begudes fermentades. Aspectes higiènic-sanitaris aplicats a les begudes fermentades.
Tema 2. Contaminants d'origen biòtic i abiòtic.

Tema 3: Control microbiològic de les begudes fermentades

Tema 4: Conservació de les begudes fermentades

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Videoconferència
A3
A4
A9
10 30 40
Seminaris
A3
A4
A9
CT3
4 16 20
Pràctiques de camp/sortides
A3
A4
CT7
6 3 9
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A3
A4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Presentació dels diferents blocs temàtics de l'assignatura i del sistema d'avaluació
Videoconferència Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura, ja sigui a classe o publicació dels materials al Moodle.
Seminaris Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals amb exemples pràctics. Conferències, visites pràctiques, resolució de problemes, ....
Pràctiques de camp/sortides Visita a una empresa del sector per comprovar com és fa el control de qualitat
Atenció personalitzada L'alumne pot fer les consultes al professor mitjançant cita prèvia, el fòrum de dubtes o correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne pot fer les consultes al professor mitjançant cita prèvia, el fòrum de dubtes o correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A3
A4
A9
CT3
Resolució de les tasques proposades 40-50 %
Proves mixtes
A3
A4
S'avaluaran els continguts donats a classe mitjançant proves mixtes 50-60 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura és de convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Alan J. Buglass, Handbook of alcoholic beverages: technical, analytical and nutritional aspects, John Wiley & Sons, 2011
MOLL, M., MOLL, N, Compedio de riesgos alimentarios, Acribia DL, 2006
SHIBAMOTO, T., BJELDANES, , Introducción a la toxicología de los alimentos. , Acribia DL, 1996
JEANTET, R., CROGUENNEC, T., SCHUCK, P., BRULÉ, G, Ciencia de los alimentos. , Acribia DL, 2010
A.Madrid, Manual de utilización de los aditivos en alimentos y bebidas, A Madrid Vicente Ed, 1987

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BEGUDES FERMENTADES/19625101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent