Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Aprofundir en l'estudi dels microorganismes implicats en l'elaboració de begudes fermentades, tant positius com alteradors, analitzant els últims avenços científics, i comprenent la influència que tenen sobre les propietats del producte final. |
| A4 |
Tenir coneixements sobre legislació, qualitat i seguretat alimentària, entendre’ls i aplicar-los en el context d'elaboració de begudes fermentades. |
| A9 |
Gestionar la informació i el coneixement utilitzant bibliografia cientificotècnica en el camp de la ciència i la tecnologia d'aliments |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
| CT3 |
Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Reconèixer quins son els microorganismes alterants, els patògens i els indicadors de contaminació de les begudes fermentades.
Distingir els factors que influeixen en la supervivència i creixement microbià, així com conèixer les mesures de control d'aquests factors.
Disposar dels criteris necessaris per decidir quina és la tècnica més adequada per al control microbiològic de les begudes fermentades i per al control de la higiene durant les diferents etapes de la producció d'aquestes begudes.
| | A4 |
Reconèixer els diferents tipus tòxics (naturals, abiòtics, biòtics) que poden estar presents en els diferents tipus de begudes fermentades.
Identificar la normativa actual de legislació, qualitat i seguretat alimentària i els procediments que s'apliquen en les indústries per a cumplir-la.
| | A9 |
Utilitzar les fonts d'informació i la bibliografia relacionada amb la legislació, qualitat i seguretat alimentària.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
| | CT3 |
Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
| | CT7 |
Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1: Normativa de seguretat alimentària en la indústria enològica i de begudes fermentades. Aspectes higiènic-sanitaris aplicats a les begudes fermentades. |
|
Tema 2. Contaminants d'origen biòtic i abiòtic. |
|
Tema 3: Control microbiològic de les begudes fermentades |
|
Tema 4: Conservació de les begudes fermentades |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Videoconferència |
|
10 |
30 |
40 |
Seminaris |
|
4 |
16 |
20 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
3 |
9 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels diferents blocs temàtics de l'assignatura i del sistema d'avaluació |
Videoconferència |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura, ja sigui a classe o publicació dels materials al Moodle. |
Seminaris |
Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals amb exemples pràctics. Conferències, visites pràctiques, resolució de problemes, .... |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a una empresa del sector per comprovar com és fa el control de qualitat |
Atenció personalitzada |
L'alumne pot fer les consultes al professor mitjançant cita prèvia, el fòrum de dubtes o correu electrònic |
Descripció |
L'alumne pot fer les consultes al professor mitjançant cita prèvia, el fòrum de dubtes o correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Resolució de les tasques proposades |
40-50 % |
Proves mixtes |
|
S'avaluaran els continguts donats a classe mitjançant proves mixtes |
50-60 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura és de convocatòria única. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Alan J. Buglass, Handbook of alcoholic beverages: technical, analytical and nutritional aspects, John Wiley & Sons, 2011
MOLL, M., MOLL, N, Compedio de riesgos alimentarios, Acribia DL, 2006
SHIBAMOTO, T., BJELDANES, , Introducción a la toxicología de los alimentos. , Acribia DL, 1996
JEANTET, R., CROGUENNEC, T., SCHUCK, P., BRULÉ, G, Ciencia de los alimentos. , Acribia DL, 2010
A.Madrid, Manual de utilización de los aditivos en alimentos y bebidas, A Madrid Vicente Ed, 1987
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BEGUDES FERMENTADES/19625101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|