DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) QUIMIOMETRIA PEL CONTROL DE BEGUDES FERMENTADES Codi 19625103
Ensenyament
Begudes Fermentades (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
Adreça electrònica ricard.boque@urv.cat
Professors/es
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
Web http://www.quimica.urv.es/quimio/index.php?lang=ca
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura els estudiants aprendran a utilitzar les eines estadístiques clàssiques i d'anàlisi multivariant per a resoldre problemes en l'àmbit de l'anàlisi agroalimentària. També coneixeran la seva aplicació potencial en els camps de l'autentificació alimentària, el control de qualitat de productes i les tecnologies analítiques de procés (PAT).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aprofundir en els processos químics, bioquímics i tecnològics, així com en els últims avenços cientificotècnics, que intervenen en l'elaboració de begudes fermentades, des de la matèria primera al producte final
 A5 Interpretar i extreure informació útil a partir de dades obtingudes en el context de l'elaboració de begudes fermentades, utilitzant de manera adequada les eines d'anàlisi estadística, quimiomètric i de tractament gràfic de dades
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Tenir criteri per a seleccionar la tècnica quimiomètrica més adequada per a solucionar el problema enològic/alimentari plantejat.
 A5 Ser capaç d'interpretar amb caràcter crític els resultats analítics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a les eines estadístiques bàsiques Disseny d'experiments
Proves d'hipòtesi
Anàlisi de la variància (ANOVA)
Regressió
2. Tècniques d'anàlisi multivariant Tècniques de visualització
Tècniques de classificació
Tècniques de predicció
3. Autentificació alimentària Control de qualitat
Control de fraus
4. Control de processos Tecnologies analítiques de procés (PAT)
Exemples d'aplicació de PAT en la indústria agroalimentària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
5 15 20
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
C3
8 24 32
Presentacions / exposicions
B6
C4
2 10 12
Atenció personalitzada
B1
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A5
C4
1 8 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia docent i de l'avaluació.
Sessió Magistral Explicació d'alguns continguts bàsics de l'assignatura. Donat que l'assignatura és semipresencial, els estudiants hauran de consultar i estudiar la documentació penjada al Moodle.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Realització i discussió posterior d'exercicis i casos pràctics que els estudiants prèviament hauran preparat.
Presentacions / exposicions Presentació oral d'un article científic i discussió posterior
Atenció personalitzada Tutoria al despatx, a través de correu-e o fòrum de discussió, per a resoldre dubtes sobre l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria al despatx, a través de correu-e o a través del fórum de discussió de Moodle, sobre aspectes relacionats amb l'assignatura (expectatives, planificació, seguiment,...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
C3
Es valorarà la preparació prèvia dels casos pràctics, el seu procés de resolució i la capacitat d'interpretar amb caràcter crític els resultats obtinguts. 40%
Presentacions / exposicions
B6
C4
Es valorarà la planificació de la presentació, la seva estructura, forma i contingut, així com la capacitat de l'estudiant de connectar amb el públic i respondre a les preguntes plantejades. 30%
Atenció personalitzada
B1
Es valorarà l'esperit crític de l'estudiant, com planifica i gestiona l'assignatura, així com la seva motivació i expectatives. 5%
Proves mixtes
A1
A5
C4
Es valorarà el criteri de l'estudiant a l'hora de resoldre problemes i la seva capacitat d'interpretació dels resultats. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura té convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Editor: Federico Marini, Chemometrics in food chemistry, 1ª ed. Elsevier (Oxford), 2013
Editor: Katherine A. Bakeev, Process analytical technology : spectroscopic tools and implemented strategies for the chemical and pharmaceutical industries, 2ª ed. Wiley (Chichester), 2010
J.N. Miller; J.C. Miller, Estadística y quimiometría para química analítica , 1ª ed. Prentice Hall (Madrid), 2002

Els dos primers llibres es poden consultar electrònicament a través dels següents enllaços a la web del CRAI:

http://cataleg.urv.cat/search~S13*cat?/Xchemometrics%20food&SORT=D/Xchemometrics%20food&SORT=D&SUBKEY=chemometrics+food/1%2C2%2C2%2CB/frameset&FF=Xchemometrics%20food&SORT=D&2%2C2%2C

http://cataleg.urv.cat/search~S13*cat?/Xprocess%20analytical&SORT=D/Xprocess%20analytical&SORT=D&SUBKEY=process+analytical/1%2C16%2C16%2CB/frameset&FF=Xprocess%20analytical&SORT=D&2%2C2%2C

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent