Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Aprofundir en els processos químics, bioquímics i tecnològics, així com en els últims avenços cientificotècnics, que intervenen en l'elaboració de begudes fermentades, des de la matèria primera al producte final |
| A3 |
Aprofundir en l'estudi dels microorganismes implicats en l'elaboració de begudes fermentades, tant positius com alteradors, analitzant els últims avenços científics, i comprenent la influència que tenen sobre les propietats del producte final. |
| A9 |
Gestionar la informació i el coneixement utilitzant bibliografia cientificotècnica en el camp de la ciència i la tecnologia d'aliments |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Distingir les vies metabòliques de producció de metabòlits primaris, secundaris i aromes del vi.
Familiaritzar al alumnat amb la investigació enològica actual.
Analitzar resultats d'investigació, i ser capaç de treure conclusions.
Reforçar el raonament crític cap a les solucions proposades per el sector de l'enologia per a millorar el desenvolupament de la fermentació i/o peroducte final.
| | A3 |
Reforçar el raonament crític cap a les solucions proposades per el sector de l'enologia per a millorar el desenvolupament de la fermentació i/o producte final.
Analitzar resultats d'investigació, i ser capaç de treure conclusions.
Familiaritzar a l'alumnat amb la investigació enològica actual.
Comprendre el paper que fa el llevat en la fermentació alcohòlica i relacionar-lo amb els possibles problemes que poden sorgir a lo llarg del procès.
| | A9 |
Aplicar els coneixements adquirits a la comprensió d'articles científics (en anglès) sobre la temàtica d'estudi, per després resumir-los i debatir-los amb els professors i altres alumnes.
Familiaritzar al alumnat amb la investigació enològica actual.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Llevats presents en mostos i vins: introducció i característiques generals. Factors que condicionen el creixement i supervivència dels llevats i el desenvolupament de la FAL.
|
|
2. Metabolisme de S. cerevisiae: fermentació alcohòlica (FAL) i metabolisme de compostos secundaris. Avenços i eines per optimitzar el procés
|
|
3. Últims avenços en selecció de llevats vínics i utilització de cultius iniciadors. Llevats no-Saccharomyces, híbrids naturals, llevats no-GMO.
|
|
4. Necessitats nutricionals dels llevats i cobertura en els mosts. Efecte de l'addició de nutrients. utilització de llevats secs inactives.
|
|
5. Les substàncies aromàtiques del vi: influència de la soca de llevat i de les condicions de fermentació sobre els aromes. Origen de les alteracions i defectes.
|
|
6. El metabolisme lipídic dels llevats. Factors que influencien la composició lipídica dels llevats en enologia. Efecte sobre la tolerància a l'estrès.
|
|
7. Eines per a l'estudi dels llevats vínics: anàlisi fenotípics, moleculars, transcriptòmics, metabolòmics, etc. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
16 |
16 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
12 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
12 |
16 |
Sessions de tast |
|
5 |
0 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels diferents blocs temàtics de l'assignatura i del sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura, ja sigui a classe o publicació dels materials al Moodle. |
Resolució de problemes, exercicis |
Utilització d'eines per a l'estudi dels llevats vínics: tractament gràfic de dades, utilització de bases de dades específiques, . |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral i discussió de resultats científics relacionats amb la temàtica del curs. |
Sessions de tast |
Iniciació a l'anàlisi sensorial de vins |
Atenció personalitzada |
L'alumne pot fer les consultes al professor mitjançant cita prèvia, el fòrum de dubtes o correu electrònic |
Descripció |
L'alumne pot fer les consultes al professor mitjançant cita prèvia, el fòrum de dubtes o correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Resolució de les diferents tasques i problemes plantejats al llarg del curs sobre el temari de l'assignatura. |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació i discussió per part dels alumnes de resultats i / o articles científics |
30% |
Proves mixtes |
|
S'avaluaran els continguts donats a classe mitjançant proves mixtes. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura és de convocatòria única. Els professors informaran del sistema de recuperació a l'inici del curs. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no hagin estat autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora |
Bàsica |
|
- Ribereau-Gayon, P., D. Dubourdieu, and B. Doneche, A. Lonvaud (eds.). 2000. Handbook of Enology Volume 1:Microbiology of Wine and Vinifications. John Wiley & Sons, NewYork.
- Carrascosa, AV., Muñoz, R., González, R. 2011. Molecular Wine Microbiology. Academic Press, Elsevier Inc.
- Fleet, G. H. 2002. Wine Microbiology and Biotechnology. Taylor & Francis, London
- Lambrechs, M.G., Pretorius,I.S. (2000) Yeast and its importance to Wine Aroma. S. Afr. J. Enol. Vitic.21: 97-129
- Pretorius,I.S. (2000).Tailoring wine yeast for the new millennium: novel approaches to the ancient art of winemaking. Yeast 16, 675-729.
- Bauer,F.F., Pretorius,I.S. (2000). Yeast stress response and fermentation efficiency: how to survive the making of wine - a review. S.Afr.J.Enol.Vitic 21 , 27-51.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|