DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TECNOLOGIA CERVESERA Codi 19625218
Ensenyament
Begudes Fermentades (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PLATA COTS, ROGER
Adreça electrònica roger.plata@urv.cat
jordi.demier@urv.cat
Professors/es
PLATA COTS, ROGER
DE MIER VINUE, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aprofundir en els processos químics, bioquímics i tecnològics, així com en els últims avenços cientificotècnics, que intervenen en l'elaboració de begudes fermentades, des de la matèria primera al producte final
 A2 Identificar els diferents tipus de begudes fermentades amb la matèria primera i el mètode d'elaboració, i relacionar-lo amb les característiques sensorials del producte final
 A6 Valorar, incorporar i gestionar eficaçment les noves eines de sostenibilitat ambiental i d'anàlisi de cicle de vida a la producció de begudes fermentades
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els diversos processos tecnològics propis de l'elaboració de la malta i la cervesa.
Saber utilitzar els equips necessaris per a l'elaboració i l'envasat de la cervesa.
Distingir els diferents tipus d'envasats disponibles en l'elaboració de cervesa, així com els avantatges i inconvenients de cadascún d'ells.
 A2 Reconèixer les característiques que distingeixen els diferents tipus de cervesa.
 A6 Distingir els diferents tipus d'envasats disponibles en l'elaboració de cervesa, així com els avantatges i inconvenients de cadascún d'ells.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
 CT7 Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional. (Igualtat)
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
- Manejo de las materias primas. o Lúpulo: cultivo, composición y propiedades de sus componentes, evaluación y variedades de lúpulo.
o Agua: Obtención de agua, requisitos que debe cumplir, procesos para la mejora del agua.
o Adjuntos: maíz, arroz, cebada, trigo, azúcar, caramelo,…
- Obtención del mosto: o Molturación de la malta: pretratamiento, molturación en seco o humeda.
o Maceración: transformaciones químicas y bioquímicas durante la maceración, mezcla y tipo de procesos.
o Filtración del mosto.
o Cocción del mosto: procesos y transformaciones durante la cocción, sistemas de cocción, control del mosto saliente, cálculo del rendimiento.
o Enfriamiento y clarificación del mosto.
o Control de los procesos durante la fabricación del mosto.
- Estudios de los diferentes métodos y procedimientos para la fabricación de tipos de cerveza. o Transformaciones durante la fermentación y maduración: metabolismo de la levadura, formación y degradación de productos secundarios.
o Fermentación y maduración clásicas.
o Fermentación y maduración en tanques cilindrónicos.
o Filtración de la cerveza: tipos de filtros.
o Estabilización de la cerveza: estabilización biológica y coloidal. Estabilidad de sabor.
o Carbonatación de la cerveza.
o Procesos especiales para la fabricación de la cerveza. Ice beer. Procesos de extracción del alcohol.
- Envasado de la cerveza o Envasado en botellas de vidrio retornables: ventajas e inconvenientes, procesos de pretratamiento, llenado, taponado, control, pasteurización, etiquetado. Particularidades de las botellas de vidrio no retornables.
o Envasado en botellas de PET: propiedades, fabricación, transporte, procesos de llenado, taponado y etiquetado.
o Envasado en latas: propiedades, limpieza, procesos de llenado e inspección.
o Envasado en barriles, kegs, latas grandes.
- La cerveza terminada: composición, sabor y espuma, tipos de cerveza y sus particularidades.
- Gestión de desechos y medio ambiente.
- Particularidades de las cervecerías pequeñas y microcervecerías: cerveza artesanal.
- Visitas industriales.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
22 48 70
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A6
CT2
20 20 40
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
15 15 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A2
A6
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques de camp/sortides
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A6
CT2
50 %
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
10 %
Proves mixtes
A1
A2
A6
40 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura té convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent