DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ADAPTACIÓ A LA GEOGRAFIA I L'ECONOMIA Codi 19635201
Ensenyament
Innovació en Enoturisme (Erasmus Mundus) (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Economia
Geografia
Coordinador/a
BLAY BOQUÉ, JORDI
GUTIÉRREZ PALOMERO, AARON
Adreça electrònica jordi.blay@urv.cat
juanantonio.duro@urv.cat
aaron.gutierrez@urv.cat
Professors/es
BLAY BOQUÉ, JORDI
DURO MORENO, JUAN ANTONIO
GUTIÉRREZ PALOMERO, AARON
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén ser una introducció al context territorial i econòmic de l'activitat turística (preferentment enoturística) i de l’activitat econòmica en general, especialment dirigida als alumnes que no provinguin d'estudis de ciències socials. Està dividida en dues parts, Geografia i Economia, que es desenvoluparan i avaluaran de forma paral·lela. Cal aprovar les dues parts del curs per aprovar l'assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Aprofundir en el funcionament dels sistemes turístics i adquirir coneixements sobre els principis de desenvolupament, gestió i governança de destinacions enoturístiques des d’una perspectiva sostenible, responsable i competitiva.
 A5 Dissenyar i implantar estratègies innovadores per al desenvolupament de productes i destinacions d’enoturisme.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Comprendre els components del territori i la seva diversitat com a context de l'activitat enoturística
Comprendre i demostrar la importància del territori i l'enoturisme en el desenvolupament territorial
Comprendre el funcionament del sistema econòmic/turístic i la seva mesura
Conèixer les principals tècniques per al seguiment i el monitoratge de l'activitat turística
 A5 Conèixer i utilitzar eines d'anàlisi, diagnosi i representació territorial
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1)El context territorial Elements del territori. El paisatge
Diversitat d'entorns rurals
Sostenibilitat i desenvolupament territorial
Turisme i desenvolupament territorial
Plans, agents i polítiques de desenvolupament territorial
Eines d'anàlisi i diagnòstic territorial
2)Instruments d'anàlisi de l'activitat econòmica Descriure una economia: dimensions i indicadors a utilitzar
Exemples de casos
3)Especialització econòmica i competitivitat territorial Principals Sectors Productius i caracterització
Sector turístic: acotació i significació
Dimensions i indicadors sectorials a analitzar
Exemples de casos
4)Introducció a l'economia sectorial del turisme Indicadors Turístics
Problemàtiques turístiques i instruments analìtics
Exemples de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
36 20 56
Pràctiques a través de TIC
A3
4 8 12
Presentacions / exposicions
A3
A5
8 20 28
Pràctiques de camp/sortides
A3
A5
8 6 14
Treballs
A3
A5
1 33 34
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a les dues parts de l’assignatura i a les activitats a fer.
Sessió Magistral Explicació dels principals continguts de l’assignatura, amb indicació de lectures complementàries
Pràctiques a través de TIC Explicació i recerca de les principals fonts de dades per a l’estudi del territori
Presentacions / exposicions Presentació de treballs de curs per parelles. es plantegen dos treballs i per tant dues presentacions, una sobre la part geogràfica (tema 1) i l'altra sobre la part econòmica (temes 2 a 4).
Pràctiques de camp/sortides Sortida a la Terra Alta per conèixer un context determinat de l’activitat enoturística
Treballs Dos treballs:
Geografia: Treball de curs per parelles sobre el context territorial d’un territori enoturístic.
Economia: Treball de curs per parelles sobre l'anàlisi de l'economia d'un territori turístic.
Els treballs es poden fer de forma complementària, però sense repetir continguts.
Els professors donaran una guia d'elaboració del treball a l'inici de curs.
Atenció personalitzada Tutories per a l'elaboració delt reball i la presentació.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories per donar suport en el seguiment del treball i la presentació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A3
Lliurament de les pràctiques fetes a classe 10%
Presentacions / exposicions
A3
A5
Dues presentacions per parelles a classe, una referida a cada treball (Geografia i Economia). Cada presentació aporta un 15%. 30%
Pràctiques de camp/sortides
A3
A5
Resum i comentari de la sortida de treball a la Terra Alta 5%
Treballs
A3
A5
Nota dels dos treballs, incloent:
Treball de geografia: 20%
Treball d'economia: 35%
55%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

De no superar les proves durant el període lectiu establert, l'alumne podrà optar a presentar o millorar les activitats avaluatives en els terminis i condicions que fixaran els professors, sempre tenint en compte el calendari global del màster.


Fonts d'informació

Bàsica

Frank, R., Bernanke, B., Antonovic, K. and Heffetz, O, (2015), Principles of Economics, Mc Graw Hill

Goeldner, C. and Brent, J.R., (2012), Tourism: Principles, Practices, Philosophies, 12th ed, Wiley

Nelson, V. (2013), An introduction to the Geography of Tourism, Rowman & Littlefield, Lanham

Woods, M. (2005), Rural geography, London, SAGE

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent