DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ADAPTACIÓ A LA GEOGRAFIA I L'ECONOMIA Codi 19635201
Ensenyament
Innovació en Enoturisme (Erasmus Mundus) (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Economia
Geografia
Coordinador/a
GUTIÉRREZ PALOMERO, AARON
Adreça electrònica juanantonio.duro@urv.cat
jaume.salvat@urv.cat
aaron.gutierrez@urv.cat
antoni.domenech@urv.cat
Professors/es
DURO MORENO, JUAN ANTONIO
SALVAT SALVAT, JAUME
GUTIÉRREZ PALOMERO, AARON
DOMENECH MONTAÑA, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén ser una introducció al context territorial i econòmic de l'activitat turística (preferentment enoturística) i de l’activitat econòmica en general, especialment dirigida als alumnes que no provinguin d'estudis de ciències socials. Està dividida en dues parts, Geografia i Economia, que es desenvoluparan i avaluaran de forma paral·lela. Cal aprovar les dues parts del curs per aprovar l'assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar els diferents tipus de vi existents i tenir coneixements dels processos de producció vitivinícola, des del tractament de la matèria primera fins a l’obtenció del producte final.
 A3 Aprofundir en el funcionament dels sistemes turístics i adquirir coneixements sobre els principis de desenvolupament, gestió i governança de destinacions enoturístiques des d’una perspectiva sostenible, responsable i competitiva.
 A7 Valorar el context històric, geogràfic, cultural i social de les regions productores de vi i integrar-lo en els programes d’innovació vitivinícola i en el disseny de productes per als consumidors enoturístics.
 A8 Percebre, apreciar i dominar la diversitat de característiques sensorials del vi i les tècniques de tast.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer les diferents varietats de raïm, el seu cicle de vida i la relació amb les característiques del most
Distingir les tècniques vitivinícoles del maneig de la vinya i les operacions anuals de manteniment del cultiu
Reconèixer els processos d'elaboració, així com els equips necessaris per a la producció dels diferents tipus de vi i vins especials (escumosos, dolços, fortificats i de criança)
 A3 Reconèixer la importància del turisme en el desenvolupament local i regional dels territoris vitivinícoles
Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit de l'especialització escollida.
 A7 Idenficar les denominacions d'origen i asociar-les amb les seves caracterísitiques més rellevants
Avaluar la importància dels vins en la gastronomia local
Distingir i utilitzar els maridatges específics entre els vins i la gastronomia local
Situar i descriure les tradicions tangibles i intangibles del territori
Interpretar el patrimoni, la història, el paisatge i el context socieconòmic i cultural
Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit de l'especialització escollida.
 A8 Distingir les característiques sensorials dels diferents vins i vins especials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1)El context territorial Elements del territori. El paisatge
Diversitat d'entorns rurals
Sostenibilitat i desenvolupament territorial
Turisme i desenvolupament territorial
Plans, agents i polítiques de desenvolupament territorial
Eines d'anàlisi i diagnòstic territorial
2)Instruments d'anàlisi de l'activitat econòmica Descriure una economia: dimensions i indicadors a utilitzar
Exemples de casos
3)Especialització econòmica i competitivitat territorial Principals Sectors Productius i caracterització
Sector turístic: acotació i significació
Dimensions i indicadors sectorials a analitzar
Exemples de casos
4)Introducció a l'economia sectorial del turisme Indicadors Turístics
Problemàtiques turístiques i instruments analìtics
Exemples de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
36 20 56
Pràctiques a través de TIC
A3
4 8 12
Presentacions / exposicions
A3
A5
8 20 28
Pràctiques de camp/sortides
A3
A5
8 6 14
Treballs
A3
A5
1 33 34
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a les dues parts de l’assignatura i a les activitats a fer.
Sessió Magistral Explicació dels principals continguts de l’assignatura, amb indicació de lectures complementàries
Pràctiques a través de TIC Explicació i recerca de les principals fonts de dades per a l’estudi del territori
Presentacions / exposicions Presentació de treballs de curs per parelles. es plantegen dos treballs i per tant dues presentacions, una sobre la part geogràfica (tema 1) i l'altra sobre la part econòmica (temes 2 a 4).
Pràctiques de camp/sortides Sortida a la Terra Alta per conèixer un context determinat de l’activitat enoturística
Treballs Dos treballs:
Geografia: Treball de curs per parelles sobre el context territorial d’un territori enoturístic.
Economia: Treball de curs per parelles sobre l'anàlisi de l'economia d'un territori turístic.
Els treballs es poden fer de forma complementària, però sense repetir continguts.
Els professors donaran una guia d'elaboració del treball a l'inici de curs.
Atenció personalitzada Tutories per a l'elaboració delt reball i la presentació.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories per donar suport en el seguiment del treball i la presentació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A3
Lliurament de les pràctiques fetes a classe 10%
Presentacions / exposicions
A3
A5
Dues presentacions per parelles a classe, una referida a cada treball (Geografia i Economia). Cada presentació aporta un 15%. 30%
Pràctiques de camp/sortides
A3
A5
Resum i comentari de la sortida de treball a la Terra Alta 5%
Treballs
A3
A5
Nota dels dos treballs, incloent:
Treball de geografia: 20%
Treball d'economia: 35%
55%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

De no superar les proves durant el període lectiu establert, l'alumne podrà optar a presentar o millorar les activitats avaluatives en els terminis i condicions que fixaran els professors, sempre tenint en compte el calendari global del màster.


Fonts d'informació

Bàsica

Frank, R., Bernanke, B., Antonovic, K. and Heffetz, O, (2015), Principles of Economics, Mc Graw Hill

Goeldner, C. and Brent, J.R., (2012), Tourism: Principles, Practices, Philosophies, 12th ed, Wiley

Nelson, V. (2013), An introduction to the Geography of Tourism, Rowman & Littlefield, Lanham

Woods, M. (2005), Rural geography, London, SAGE

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent