DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) QUÍMICA ORGÀNICA Codi 20011003
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
SERRA ALBET, MARIA ANGELS
Adreça electrònica angels.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA ALBET, MARIA ANGELS
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi dels fonaments de la química orgànica i presentació de la reactivitat dels processos orgànics amb especial èmfasi en els processos industrials.

Competències
Codi  
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l’estructura dels compostos orgànics amb especial èmfasi en els grups funcionals. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Adquirir coneixements sobre la relació estructura/propietats físiques de les substàncies orgàniques. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Predir les propietats físiques en base a la seva estructura. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Conèixer el concepte d’estereoisomeria i les seves implicacions. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Aplicar les regles estudiades a la determinació de la configuració absoluta. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Adquirir coneixements sobre la relació entre estructura i propietats àcid-base de compostos orgànics en base a la seva estructura. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Predir les propietats àcid-base de compostos orgànics en base a la seva estructura. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Aplicar els coneixements de cinètica i termodinàmica a les reaccions orgàniques. A4
B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Conèixer la reactivitat dels compostos orgànics. A4
B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Aplicar els coneixements de reactivitat adquirits a la transformació entre grups funcionals. A4
B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Donar resposta als problemes de reactivitat orgànica que es presentin. A4
B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
B16
B17

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Química Orgànica: definició i importància. Característiques generals dels compostos orgànics. Nomenclatura dels compostos orgànics.
2. Estructura i enllaç a les molècules orgàniques: Fórmules estructurals. L’enllaç covalent. Angles i distàncies d’enllaç. Electronegativitat i polaritat dels enllaços. Enllaços deslocalitzats. Ressonància. Compostos aromàtics.
3. Estructura i propietats dels compostos orgànics: Forces i enllaços més febles que els covalents. Estructura i propietats físiques. Acidesa i basicitat dels compostos orgànics.
4. Estereoquímica: Estructura tridimensional de les molècules orgàniques: l’estereoisomería. Representació d’estructures tridimensionals. Rotació sobre enllaços senzills: conformacions: Restricció de la rotació en els enllaços múltiples. Quiralitat. Compostos amb carbonis estereogènics: enantiòmers. Compostos amb dos o més carbonis estereogènics: diastereoisòmers.
5. Tipus de reaccions i reactius en Química Orgànica: Mecanismes de reacció i tipus de reaccions. Perfil energètic d’una reacció. Intermedis de reacció. Termodinàmica i cinètica de les reaccions orgàniques. Nucleofília i electrofília.
6. Reaccions de compostos orgànics amb reactius nucleòfils: reactius nucleòfils. Reaccions de substitució nucleòfila sobre carboni saturat. Eliminació. Addicions nucleòfiles a carbonil. Substitució nucleòfila sobre grup carbonil.
7. Reaccions de compostos orgànics amb reactius electròfils. Reactius electròfils. Reaccions d’addició electròfila a enllaços múltiples. Reaccions de substitució electròfila aromàtica.
8. Reaccions de compostos orgànics amb radicals. Reaccions radicalàries. Halogenació d’hidrocarburs. Reaccions d’addició radicalària als alquens.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 60 90
Avantprojecte
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte.
Avantprojecte Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Reunions individuals i en grups per a discutir conceptes relacionats amb els problemes proposats a l’aula. Discussió sobre temes relacionats amb l’avantprojecte.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Tema proposat per a desenvolupar relacionat amb l’avantprojecte que requereix una cerca bibliogràfica i l’aplicació de conceptes apresos. 25%
Proves objectives de preguntes curtes Examen parcial: temes generals, formulació i nomenclatura (25%).

Examen final: temari complet (50%).
75%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Quiñoá, E.; Riguera, R., Cuestiones y ejercicios de Química Orgánica, McGraw-Hill, 1994 i posteriors
Quiñoá, E.; Riguera, R., Formulación y nomenclatura, McGraw-Hill,
LUIS LAFUENTE, S.V. i col., Introducción a la Química Orgánica, Publicacions de la Universitat Jaume I,
J. McMURRY, Química Orgánica, Iberoemericana, 1994 i posteriors
S. Ege, Química Orgánica, Reverté, 1997
Vollhardt, K.P.C; Freeman, W.H., Química Orgánica, Omega, 1990 i posteriors

Complementària
  • MCMURRY, J. “Química Orgánica” Thomson Editores.
  • VOLLHARDT, K.P.C. “Química Orgánica” Ed. Omega.
  • EGE, S. “Química Orgánica” Ed. Reverté.
  • PRIMO YÚFERA, E., “Química Orgánica Básica y Aplicada” Ed. Reverté.
  • QUIÑOÁ, E., RIGUERA, R., “Cuestiones y Ejercicios de Química Orgánica” McGraw-Hill.
  • QUIÑOÁ, E., RIGUERA, R., “Nomenclatura y representación de compuestos orgánicos” McGraw-Hill.
  • Transparències de classe posades en xarxa i internet.
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA ANALÍTICA/20011004
QUÍMICA INORGÀNICA/20011025
 
Altres comentaris
Es recomana revisar les bases de l’estructura molecular del batxillerat i haver cursat Química Inorgànica i Química Analítica.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent