DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura QUÍMICA ANALÍTICA Codi 20011004
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RIU RUSELL, JORDI
Adreça electrònica jordi.riu@urv.cat
Professors/es
RIU RUSELL, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir conceptes bàsics en química analítica: El procés de mesura química. Estudi i influència dels equilibris químics en el procés analític. Tipus de problemes analítics i tipus de tècniques analítiques. Tractament dels resultats analítics.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar el paper juga la química analítica com a branca de la química. Identificar les diferents etapes del procés de mesura químic. Diferenciar entre anàlisi qualitativa i quantitativa. A7
B2
B8
B15
C5
Explicar la diferència entre error aleatori i sistemàtic en un procés analític. Llistar diferents paràmetres que expressen el valor central i la dispersió d'una sèrie de valors. Calcular concentracions i incerteses amb dades obtingudes de mesures repetitives. Aplicar tests per a la detecció de punts discrepants. A3
A7
B1
B2
B8
B15
C5
Justificar el desplaçament d'un equilibri químic en funció del valor de la seva constant en concentracions. Distingir entre àcids i bases. L'escala de pH. Calcular el pH d'una solució aquosa d'àcids i bases, forts i febles, i d'una solució aquosa resultant de mesclar àcids i bases. Entendre els procediments i principis involucrats en les volumetries. Conèixer el concepte d'indicador, de reactiu valorant, de patró primari i secundari. A1
A4
A7
B1
B2
B3
B4
B8
B9
B15
B16
C5
Escriure les constants de formació successives i globals per a un complex, així com la seva relació. Calcular la solubilitat d'una substància. Definir oxidació, reducció, agent oxidant, agent reductor. Escriure semireaccions i emprar-les per a deduir les equacions de les reaccions redox. A1
A4
B1
B2
B4
B8
B14
B15
B16
C5
Conèixer els fonaments d'un sistema electroquímic. Descriure el fonament de les potenciometries. A7
B1
B2
B4
B15
C5
Enumerar i descriure paràmetres que descriuen la radiació electromagnètica amb utilitat analítica (freqüència, longitud d'ona, potència). A7
B1
B2
B4
B8
B15
C5
Comprendre el fonament de les tècniques cromatogràfiques. Identificar diferents tècniques cromatogràfiques. A3
A7
B1
B2
B4
B8
B15
C5
Distinguir entre el tractament de resultats que s'obtenen a partir de tècniques clàssiques o tècniques instrumentals. Resoldre problemes numèrics on hi intervingui una regressió lineal. Derivar i calcular numèricament la incertesa d'un resultat. A3
B1
B2
B4
B15
C5
Ennumerar les principals tècniques instrumentals que aporten informació qualitativa. Relacionar el límit de detecció amb les possibilitats de fer l’anàlisi qualitativa A7
B10
B15
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: Definició i objecte de la química analítica. El procés de mesura química: aspectes rellevants de cadascuna de les etapes del procediment analític.
- Tipus de problemes analítics: anàlisi qualitatiu i anàlisi quantitatiu.
- Tipus de tècniques analítiques: tècniques clàssiques i tècniques instrumentals.
Errors en química analítica
Conceptes de traçabilitat, exactitud, precisió i incertesa.
2. Equilibri químic: Importància dels equilibris en el procés analític
Equilibris àcid-base, de formació de complexos de precipitació, d’oxidació-reducció i d’extracció.
3. Anàlisi quantitativa.
Tècniques clàsiques. Volumetries: fonaments i aplicacions.
5. Anàlisi quantitativa
Tècniques instrumentals.
Tècniques electroanàlitiques. Conceptes i fonaments. Potenciometria. Aplicacions.
Tècniques òptiques. Conceptes i fonaments. Espectroscòpia UV-Visible molecular i atòmica. Aplicacions.
Tècniques cromatogràfiques. Aplicacions
4. Tractament dels resultats analítics en mesures repetitives.
Avaluació de la incertesa.
6. Tractament dels resultats analítics en mesures instrumentals. Calibratge lineal. Paràmetres de qualitat: sensibilitat, intervals d’aplicació, límits de detecció.
Expressió del resultat analític: avaluació de la incertesa.
7. Analísi qualitativa. Introducció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 39 65
Avantprojecte
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
13 26 39
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura
Avantprojecte Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes conjuntament i presencialment a l'aula



Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individual i/o en grup al despatx del professor en unas hores prefitxades a l'inici del quatrimestre o en unes hores previament acordades per l'alumne i el professor. Resolució de dubtes via correu electrònic. Atenció a l'aula individual i/o en grup en les hores assignades a la realització de l'avantprojecte

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individual i presencialment. 10%
Proves pràctiques Avaluació de alguns dels exercicis lliurats (15%). Prova individual: barreja de preguntes conceptuals i exercicis d'aplicació; es realitza al final de quatrimestre (50%). 65%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a determinar la nota de l'assignatura es requereix un mínim de 35% en cadascun dels següents conceptes: 1º) avantprojecte 2º) exercicis lliurats+avaluació dels exercicis. 3º) prova final. Els alumnes que no facin avantprojecte, faran un treball substitutori que s'avaluarà amb el mateix pes sobre la nota final que l'avantprojecte . L'alumne pot demanar ser avaluat únicament a través d'una prova única al final del quatrimestre. L'avaluació en segona convocatoria es farà a través d'una prova única.


Fonts d'informació

Bàsica D. C. HARRIS, Análisis químico cuantitativo,, Reverté, 2ª ed., Barcelona, 2001.
J. N. MILLER, J. C. MILLER, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 4ª ed , Prentice Hall, Madrid, 2002
D.A. SKOOG, D.M. WEST i F.J. HOLLER, Fundamentos de Química Analítica. Volums I i II, Ed. Reverté, Barcelona, 1996
M. AGUILAR, Introducción a los equilibrios iónicos,, , Barcelona 1999
D. HARVEY, Química Analítica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2002

Complementària D. C. HARRIS, Análisis químico cuantitativo, Ed. Reverté, 2ª ed., Barcelona, 2001
J. N. MILLER, J. C. MILLER, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 4ª ed , Prentice Hall, Madrid, 2002
, Internet, ,
M. AGUILAR, Introducción a los equilibrios iónicos, Ed. Reverté, Barcelona, 1999
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, 4a ed. W.H. Freeman & Co., 1990
D. A. SKOOG, F. J. HOLLER, T. A. NIEMAN, Principios de Análisis Instrumental, 5ª Ed. McGraw-Hill, Madrid, 2001
M. VALCÁRCEL, Principios de Química Analítica, Springer-Verlag Ibérica,
D. A. SKOOG, D. M. WEST, F. J. HOLLER. S. R. CROUCH, Química Analítica, 7ª ed., McGraw-Hill, México, 2001
D. HARVEY, Química Analítica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2002
J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Química Analítica Contemporánea, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., México, 2000
M. VALCÁRCEL, A. GÓMEZ, Tècnicas Analíticas de Separación, Reverté, Barcelona, 1988

Recomanacions