DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TERMODINÀMICA TÈCNICA I Codi 20011014
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
FONT CAPAFONS, JOSÉ
Adreça electrònica jose.font@urv.cat
gonzalo.guillen@urv.cat
Professors/es
FONT CAPAFONS, JOSÉ
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
Web
Descripció general i informació rellevant Caracteritzar un sistema multifàsic o reactiu en equilibri, a partir de les funcions d’estat entropia i energia lliure. S’estimaran les propietats de substàncies pures i de mescles, es caracteritzaran i interpretaran els diagrames de fases binaris i multicomponents, i es determinarà l’equilibri químic en sistemes reactius homogenis i heterogenis.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B15 Aprenentatge autònom.
B18 Lideratge.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar, amb criteri, una equació d'estat apropiada per representar el comportament PVT de gasos a alta pressió i/o líquids. A3
B3
B15
C1
Calcular canvis en U, H i S per a gasos amb comportament no ideal mitjançant l'ús de propietats residuals. A1
A2
A4
B3
B11
C1
Descriure les condicions d'equilibri mitjançant el potencial químic o fugacitat i la seva relació amb altres propietats termodinàmiques. A4
B15
C1
Interpretar les diferents formes (P-x-y, T-x-y, x-y, P-T) de representar el comportament de l'equilibri de fases en mescles. A4
A6
B3
B8
C1
Seleccionar models d'activitat en dissolucions no ideals, apropiats a les característiques dels sistema. A4
B3
B8
B11
C1
Ajustar paràmetres de models termodinàmics d'equilibri de fases i assegurar la seva consistència. A4
B15
C1
Determinar les condicions d'equilibri de fases utilitzant coeficients d'activitat i de fugacitat o l'ús d'equacions d'estat. A4
A6
B1
B5
B7
B8
C1
Descriure els criteris d'equilibri amb reacció química. A4
A5
B3
C1
Cercar a la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques. B3
B10
B11
C1
C2
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C2
C5
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B12
B13
B18
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Rellevància de la termodinàmica a l'àmbit de l'Enginyeria Química. Terminologia. Variables i quantitats a la termodinàmica. Equilibri i estat d’equilibri. La regla de les fases.
2. Primer principi de la termodinàmica. Concepte d’energia. El primer principi per a sistemes tancats. Entalpia. Capacitat calorífica. El primer principi per a sistemes oberts.
3. El segon principi de la termodinàmica. Entropia. Entropia i espontaneïtat dels processos. Càlcul de canvis d’entropia. El punt de vista microscòpic de l’energia. El tercer principi de la termodinàmica.
4. El comportament PVT dels fluids. Canvis de fase. La regla de les fases. Projecció en dues dimensions de diagrames PVT en tres. Necessitat pràctica dels diagrames PVT. Condicions crítiques.
5. Equacions d’estat. Què és una equació d’estat. El gas ideal. L’expansió del virial. Gasos reals. Equacions d’estat cúbiques: equació de van der Waals, equació de Redlich-Kwong-Soave, equació de Peng-Robinson, altres equacions cúbiques.
6. El principi dels estats corresponents. Necessitat i utilitat. Enunciat. Aplicacions. Factor acèntric de Pitzer. Correlacions generalitzades.
7. Estimació de propietats termodinàmiques. L’equació fonamental de la termodinàmica. Definicions: entalpia, entropia, energia lliure. Les relacions de Maxwell. Càlcul de propietats termodinàmiques.
8. Equilibri. Criteris d’equilibri. El potencial químic. Aplicació dels criteris d’equilibri. Diagrames de fases de substàncies pures. L’equació de Clapeyron.
9. Propietats de sistemes multicomponents. Propietats molars parcials. Propietats en excés. Propietats de mescles a partir de solucions ideals. La regla de les fases revisitada. Diagrames de fases binaris. Interpretació. Equilibri líquid-vapor en sistemes binaris.
10. Equilibri líquid-vapor en mescles binàries. Fugacitat. Càlcul de fugacitat de substàncies pures. Càlcul de fugacitat en mescles. Solucions ideals: Llei de Raoult. Coeficients d’activitat i el seu càlcul. La llei de Henry.
11. Equilibri de fases. Càlcul sistemàtic d’equilibri líquid-vapor. Azeòtrops. Equilibri líquid-vapor a altes pressions. Equilibri líquid-líquid. Equilibri líquid-sòlid. Mescles ternàries.
12. Equilibri químic. Estequiometria i grau d'avanç. Condicions d’equilibri. Constant d’equilibri. Reacció en fase gasosa. Reacció en fase líquida. Reaccions heterogènies. Reaccions múltiples.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Avantprojecte
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
19 19 38
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta l'organització del curs, els objectius instruccionals, la planificació, el procediment d'avaluació i les condicions per superar l'assignatura. Es connecta l'assignatura amb d'altres prèvies i posteriors i es posa de manifest la seva rellevància per als enginyers químics.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis i activitats, treballats entre els estudiants i el professor. Es discuteixen situacions de la vida quotidiana on la termodinàmica ajuda a la seva comprensió.
Avantprojecte Es tracta de realitzar projectes de disseny que permetin la cooperació de totes les assignatures i que enfrontin als alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que facilitin l’entrenament de, entre d’altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es proporcionen col·leccions de problemes dels diferents continguts tractats a classe. Aquests problemes haurien de ser resolts tant de forma presencial com en hores pròpies del estudiant. La major part dels problemes són exemples del que es requereix per superar l'assignatura. A les sessions a classe es suggereixen problemes representatius per discutir. Al final es pot demanar el lliurament d'un problema, que serà corregit i comptarà per a l'avaluació final.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Reunions de discussió, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat convenientment.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. Es sol·licitaran 9 lliuraments. Cada estudiant n'haurà de proporcionar 3, escollits a l'atzar. 5%
Proves pràctiques Prova individual (20%); realitzada aproximadamanet a la meitat del curs, consta de preguntes conceptuals curtes i problemes d'aplicació, sobre els continguts proporcionats fins al moment.
Prova individual final; mescla de preguntes conceptuals curtes, interpretació de diagrames de fases i exercicis d'aplicació; es realitza al final de quadrimestre (50%).
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica SMITH, S.; VAN NESS, H.C., Introducción a la Termodinámica en Ingeniería Química, 5a ed. McGraw-Hill, 1997

Complementària KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, 2a ed. Prentice Hall, 1992
ELLIOT, J.R.; LIRA, C.T., Introductory Chemical Engineering Thermodynamic, Prentice Hall PTR, 1999
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, 4a ed. W.H. Freeman & Co., 1990

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20012008
LABORATORI D'ENGINYERIA QUÍMICA II/20012029
PROCESSOS DE SEPARACIÓ/20012221

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LABORATORI D'ENGINYERIA QUÍMICA I/20011011
TÈCNIQUES DE PROGRAMACIÓ I COMPUTACIÓ A L'ENGINYERIA/20011207

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA FÍSICA/20011002
FONAMENTS D'ENGINYERIA QUÍMICA/20011018
CÀLCUL/20011020