DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ÀLGEBRA Codi 20011021
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
Adreça electrònica josepmaria.jornet@urv.cat
dolors.puigjaner@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
Professors/es
JORNET DOMENECH, JOSEP MARIA
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Modelitzar i resoldre problemes en termes de sistemes d'equacions lineals i aplicacions lineals.

Competències
Codi  
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Usar el mètode de Gauss per a resoldre sistemes d'equacions lineals i per a calcular determinants i inverses de matrius quadrades. A3
B1
B2
B15
C5
Modelitzar un problema pràctic en forma d'un sistema d'equacions lineals i saber-ne interpretar els resultats. A3
B1
B3
B8
B12
B13
B14
C5
Entendre els concepte d'espai i subespai vectorial . Entendre el concepte de base i dimensió. Trobar bases d'un espai o d'un subespai vectorial. Trobar la representació d'un element en una base. Saber descriure com canvia la represntaci'o d'un element quan es canvia de base. A3
B1
B2
B3
B8
B12
B15
C5
Reconèixer les aplicacions lineals entre espais vectorials. Entendre els conceptes de nucli i imatge d'una aplicació lineal. Calcular bases del nucli i imatge d'una aplicació lineal. A3
B1
B2
B3
B12
B14
B15
Representar matricialment les aplicacions lineals. Calcular com canvia aquesta representació matricial quan es canvia de base en l'espai vectorial de sortida i/o d'entrada. A3
B1
B2
B3
B8
B12
B15
C5
Relacionar les aplicacions lineals i els sistemes d'equacions lineals. A3
B3
B8
B15
Resoldre sistemes lineals sobredeterminats. A3
B1
B2
B15
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. C5
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B12
B13

Continguts
Tema Subtema
Espais Vectorials. Espais vectorials reals. Subespais vectorials. Independència lineal. Base i dimensió. Canvi de base.
Aplicacions Lineals i Matrius. Aplicacions Lineals generals. Nucli i Imatge. Matrius i operacions matricials. Representació matricial de les aplicacions lineals. Canvi de Base.
Sistemes d'Equacions Lineals. Introducció. Mètode de Gauss. Matriu inversa.
Determinants.
Projeccions Ortogonals i Mínims Quadrats. Producte escalar. Ortogonalitat. Miillor Aproximació: mínims quadrats. Aplicació als sistemes sobredeterminats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
18 36 54
Avantprojecte
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 9 18
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Avantprojecte Es tracta de realitzar projectes que permetin la cooperació de diverses assignatures i que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per qualsevol dubte podeu anar al despatx del professor/a en dins l'horari de consultes previament establert i publicat. També podeu usar el correu electronic i en aquest cas caldrà que en el motiu indiqueu clarament que es tracta d'una consulta d'Àlgebra.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis, probemes i questions realitzats majoritàriament a l'aula. Alguna de les
activitats es podrà realitzar usant la plataforma virtual moodle. La majoria de les activitats s'hauran de resoldre de forma individual, però algunes es podran fer en petits grups.
S'exigeix lliurar com a mínim el 75% de les activitats proposades.
25%
Proves pràctiques Prova individual: Resolució de Problemes del tema d'Espais vectorials (20%).
Prova individual: Resolució de Problemes dels temes: Aplicacions lineals, Matrius, Sistemes d'Equacions Lineals i Projeccions ortogonals (30%).
50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que vulguin renunciar a l'avaluació continuada caldrà que ho comuniquin al professor/a responsable de l'assignatura dins el
mes de setembre amb el corresponent imprès de sol.licitud que els facilitarà la secretaria del centre..

Els alumnes que no realitzin l'Avantprojecte 1-4 podran triar entre lliurar per escrit una activitat substitutòria que li proposarà el/la professor/a responsable de l'assignatura o bé fer una prova individual escrita en la data que es publicarà a l'inici del curs. En qualsevol cas caldrà que durant les tres primeres setmanes del curs l'alumne informi al professor/a responsable de l'assignatura de l'opció triada. En cas de no rebre cap notificació per part de l'alumne s'entendrà que l'opció triada és la prova individual escrita.

En la segona convocatòria l'avaluació consistirà en una Prova pràctica individual en la qual l'alumne ha de resoldre diferents problemes plantejats (100%).


Fonts d'informació

Bàsica R. Larson, B. H. Edwards, D.C. Falvo, Elementary Linear Algebra, 5, Houghton Mifflin Company
H. Anton, Introducción al Álgebra Lineal, , Editorila Limusa

Complementària W. Keitch Nicholson, Álgebra Lineal con Aplicaciones, Editorial Mc Graw Hill,
J. Rojo, I. Martín, Ejercicios y problemas de Álgebra Lineal, Editorial Mc Graw Hill,
, Internet, ,

Recomanacions