DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FÍSICA Codi 20011022
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecanica
Coordinador/a
SALUEÑA PÉREZ, CLARA
Adreça electrònica clara.saluena@urv.cat
guillaume.novelli1@urv.cat
Professors/es
SALUEÑA PÉREZ, CLARA
NOVELLI -, GUILLAUME
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/fi/
Descripció general i informació rellevant Curs de Física general en el que es fa un repàs a l’estàtica, la cinemàtica i la dinàmica del sòlid rígid, als conceptes de treball i energia i al moviment de rotació.

Competències
Codi  
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir la capacitat de planificar la resolució de problemes pràctics. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
C5
Utilitzar les magnituds físiques, els sistemes d’unitats i les xifres significatives correctament. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Utilitzar vectors i les operacions amb vectors de forma efectiva. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Conèixer el concepte de força i moment d’una força. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Saber avaluar la resultant de sistemes de forces. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Utilitzar el concepte de força i de resultant de sistemes de forces en l’estudi de l’estàtica del sòlid rígid i a l’anàlisi d’estructures. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Saber calcular el centre de gravetat i del moment d’inèrcia d’un sistema determinat. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Conèixer el concepte de pressió i aplicar-lo al càlcul de forces sobre superfícies submergides. A8
B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Analitzar el moviment d’un cos en 1D, 2D i 3D. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Conèixer les lleis de Newton i laplicar-les en la resolució de problemes. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Comprendre el concepte de força de fregament i solucionar problemes on aquesta força és important. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Utilitzar els conceptes de treball, energia i potencia correctament. A1
B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Conèixer els conceptes d’energia cinètica i potencial i resoldre problemes on apareixen aquests conceptes. A1
B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Descriure qualitativa i quantitativament el moviment d’un objecte en rotació. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció. Repàs de conceptes fonamentals a la Física: Sistemes d’unitats.
Vectors i operacions amb vectors. Conceptes bàsics de vectors i de les operacions matemàtiques que s’utilitzaran durant el quadrimestre.
Estàtica. Concepte de força. Moment d’una força. Parells de forces. Resultants de sistemes de forces. Estàtica del sòlid rígid. Anàlisi d’estructures. Centre de gravetat. Càrregues distribuïdes. Forces sobre superfícies submergides.
Cinemàtica. Estudi del moviment en 1D, 2D i 3D.
Dinàmica de translació. Lleis de Newton. Diagrames de forces. Forces de fregament.
Treball i energia. Treball i energia cinètica. Potencia. Energia potencial. Conservació de l’energia mecànica.
Rotació. Cinemàtica i dinàmica del moviment circular. Energia associada a la rotació i moment d’inèrcia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 80 120
Avantprojecte
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentacio del programa
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Avantprojecte Es tracta de realitzar projectes que permetin la cooperació de diverses assignatures i que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Realitzar consultes periodiques al despatx del professor

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Nota corresponent les activitats relacionades amb l’avantprojecte integrat de 1er curs. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment a classe i demanats periòdicament. 25%
Proves pràctiques Prova pràctica individual, que es realitzarà a final de quadrimestre, en la que l’alumne ha de resoldre diferents qüestions relacionades amb la matèria de l’assignatura. Per poder aprovar l’assignatura s’ha de obtenir com a mínim una puntuació de 3.5 sobre 10 en aquesta prova. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatoria es contarà el 100% de la nota de l'examen


Fonts d'informació

Bàsica BEER,F.P.;JOHNSTON,E.R., Mecanica vectorial para ingenieros. Dinámica, McGraw-Hill, Madrid
BEER,F.P.; JOHNSTON,E.R., Mecanica vectorial para ingenieros. Estática, McGraw-Hill, Madrid

Complementària TIPLER. P.A., Física, Editorial Reverté, Barcelona
CUTNELL,J.D; JOHNSON, K.W., Física, Ed. Limusa,
SERWAY, R.A.; JEWETT, J.W., Física 1, 3ª Ed. Thomson ed, Paraninfo S.A.,
PYTEL,A; KIUSALAAS, J., Ingenieria Mecanica. Dinámica, 2ª Ed. Int. Thomson Ed.,
PYTEL,A; KIUSALAAS, J., Ingenieria Mecanica. Estática, 2ª Ed. Int. Thomson Ed.,
DAS,B.M; KASSIMALI,A; SAMI, S, Mecanica para ingenieros. Dinámica, Ed. Limusa,
DAS,B.M; KASSIMALI,A; SAMI, S, Mecanica para ingenieros. Estática, Ed. Limusa,
, WEB de l’assignatura: http://www.etseq.urv.es/assignatures/fi/, ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Haver cursat prèviament Física i Matemàtiques de COU. Cursar paral•lelament Càlcul.