DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FÍSICA Codi 20011022
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
SALES PARDO, MARTA
FOLCH MANZANARES, ROGER
Adreça electrònica salvador.pinol@urv.cat
0
nihal.erturk@urv.cat
sergey.pogodin@urv.cat
marta.sales@urv.cat
Professors/es
PIÑOL ROIG, SALVADOR
FOLCH MANZANARES, ROGER
ERTÜRK ., NIHAL
POGODIN ., SERGEY
VARELA BALLESTA, SYLVANA VERÓNICA
SALES PARDO, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tractaran temes fonamentals d'estàtica, dinàmica i electromagnetisme.

Competències
Codi  
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B15 Aprenentatge autònom.
B17 Creativitat.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Pose and solve practical problems B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B15
C5
Program in MATLAB B1
B3
B8
B15
B17
C2
Comunicate efficiently, both in oral and written forms B7
C1

Continguts
Tema Subtema
Magnituds, unitats i xifres significatives Magnituds fonamentals i derivades. Sistemes d'unitats. Consistènca. Precisió i xifres significatives. Operacions amb xifres significatives.
Estàtica Concepte de força. Moment d'una força. Resultant d'un sistema de forces. Invariants del sistema: reducció d'un sistema de forces. Estàtica del sòlid rígid. Anàlisi d'estructures. Centre de gravetat. Càrregues distribuïdes.
Dinàmica de traslació Lleis de Newton. Diagrama de sòlid lliure. Forces de fricció.
Treball i energia Treball. Energia cinètica. Energia potencial. Teorema del treball i l'energia. Conservavió de l'energia mecànica. Potència.
Rotació Cinemàtica del moviment circular. Components intrínseques de l'acceleració. Energia associada a la rotació i moment d'inèrcia. La força de friccó de rodolament.
Sòlids deformables Esforç normal. Tracció i compressió. Mòduls de Young i Poisson. Llei de Hooke. Energia potencial elàstica. Compressibilitat. Flexió. Torsió. Mòdul de rigidesa. Esforç tallant. Mòdul tallant.
Principis d'electricitat i magnetisme Conductors. Llei de Coulomb. Camp elèctric. Potencial elèctric. Capacitat. Condensadors. Energia d'un condensador. Corrent continu. Llei d'Ohm. Generadors i força electromotriu. Llei de Joule. Associació de resistències. Lleis de Kirchhoff. Circuits RC. Camp magnètic: Força de Lorentz. Propietats magnètiques dels materials. Inducció electromagnètica. Llei de Lenz. Circuits RL i LC. Corrent altern: Generador de f.e.m. sinusoidal. Magnituds eficaces. Tècnica fasorial de representació. Impedància complexa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
27.5 27.5 55
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 45 60
Pràctiques a laboratoris
13 6 19
 
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
Proves orals
2 3 5
Proves pràctiques
2 0 2
Proves de desenvolupament
0 6 6
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Les consultes es realitzaran presencialment als despatxos dels professors de l'assignatura a l'horari que us comuniquin. Limiteu l'´us dels missatges via moodle o e-mail a concertar cites.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Examen final, consistent en preguntes conceptuals curtes i problemes en què s'apliquen els continguts de l'assignatura. Caldrà una nota mínima de 3,5 sobre 10. 50%
Proves orals Presentació i defensa oral dels resultats de les pràctiques de laboratori per part de l'alumne. Presentació amb ajuda de les TIC i resposta a les preguntes del professor i/o dels companys. 15%
Proves pràctiques Examen parcial, consistent en preguntes conceptuals curtes i problemes d'aplicació sobre els continguts vistos fins a aquell moment.

20%
Proves de desenvolupament Informe de pràctiques: Els resultats de l'experimentació són analitzats per l'alumne que haurà de reflectir les conclusions en un informe que s'avalua juntament amb la bona praxis de la llibreta de laboratori. 10%
Altres

Participació activa a classe, especialment les de problemes, que s'espera que es preparin abans a casa.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

P.A. Tipler i G. Mosca, Física para la ciencia y la tecnología vol. 1, 5ª edició (2005). Barcelona: Ed. Reverté.

Complementària

M. Alonso i E.J. Finn, Física. Pearson Educación (1995). México: Addison Wesley Iberoamericana.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent