Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A2 |
L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A5 |
La modelització dels sistemes amb reacció química. |
A6 |
La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació. |
A13 |
La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus. |
A14 |
L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B13 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B18 |
Lideratge. |
B19 |
Sensibilitat per a temes medioambientals. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer i complir les normes de seguretat al laboratori. |
A14
|
B11
|
C5
|
Adquirir l’habilitat de fer experiments emprant l’utillatge bàsic de laboratori amb seguretat i precisió. |
A6
|
B4 B15
|
|
Realitzar observacions acurades i mesures quantitatives sota condicions experimentals controlades. |
|
B4
|
|
Poder emetre hipòtesis explicatives dels fets experimentals, conferir models o decidir quin dels que històricament proposaren expliquen millor aquests fets. |
|
B1 B3 B8 B11
|
|
Resoldre problemes oberts i prendre decisions, de forma responsable, que impliquin l’ús de processos i productes químics. |
|
B1 B3 B14
|
|
Ser capaç de buscar informació per portar a terme un procés experimental concret. |
|
B3 B10 B14
|
|
Caracteritzar les reaccions químiques dels experiments portats a terme. |
A3 A5
|
|
|
Calcular els balanços de matèria i energia de les reaccions i processos. |
A1 A2
|
|
|
Gestionar els residus produïts durant l’experimentació. |
A13
|
B11 B19
|
|
Confeccionar una llibreta de laboratori amb el seguiment del disseny i resultats experimentals. |
|
B8 B9 B15
|
|
Ser capaç de comunicar per escrit i oralment informació sobre el tema tractat al laboratori de forma clara, concisa i coherent. |
|
B7 B8
|
C1 C4 C5
|
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. |
|
B5 B12 B13 B18
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1. |
La fàbrica de guix: una simulació. Preparació de dissolucions. Reconeixement del comportament dels indicadors àcid-base. Valoració àcid-base. Mètode conductimètric. Mesura del pH. Reaccions de precipitació: filtració. Cristal•lització. Reconeixement dels cristalls mitjançant el microscopi. Anàlisi qualitatiu d’anions: Cl-, SO4= anàlisi quantitatiu de clorurs. Mètode de Mohr. Identificació de cations. |
Bloc 2. |
Galvanotècnia. Gestió de residus. Reaccions dels metalls amb els àcids. Reaccions d’oxidació reducció. Electrodeposició. Anàlisi quantitatiu. Dilució. Determinació quantitativa del coure mitjançant espectrofotometria visible i espectroscòpia d’absorció atòmica. Lixiviació. |
Bloc 3. |
Identificació de polímers. Reconeixement de les funcions orgàniques. Reconeixement mitjançant IR de les funcions orgàniques. Reconeixement de les propietats físiques d’alguns polímers. Mesura de densitats de sòlids i líquids. Síntesi de polímers. Fabricació de film. Determinació de la seva espessor i brillantor. Reconeixement de plàstics mitjançant IR. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
70 |
70 |
140 |
Seminaris |
|
1 |
1 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
2 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de 3 blocs de pràctiques al laboratoris. |
Seminaris |
És la presentació de l'assignatura |
|
Seminaris |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Els alumnes poden consultar dubtes en horari d’atenció a l’alumne per aclarir dubtes sobre els laboratoris i els treballs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Avaluació del contingut i la forma de la llibreta de laboratori. |
20% |
Proves pràctiques |
Prova individual experimental al laboratori (50%). Prova individual teòrica dels conceptes adquirits al laboratori (30%). |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de cada bloc és la suma dels apartats indicats anteriorment. Després cada bloc participa en un 32% en la nota final de l'assignatura. El 4% restant correspon a l'aptitud de l'alumne. ATENCIó: cal obtenir un 5 de cada bloc perquè es pugui avaluar mitjançant avaluació continuada. Dins de cada bloc cal obtenir un mínim de 4 de cada examen. |
Bàsica |
ATKINS, Peter, JONES, Loreta, Química, Editorial Omega S.A., Barcelona, 1999
SKOOG, West, Química analítica, McGraw-Hill, Madrid, 1989
|
|
Complementària |
, Internet, ,
, Veure els guions de pràctiques, ,
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Química analítica, Química inorgànica, Química orgànica. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|