DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) LABORATORI DE QUÍMICA I Codi 20011024
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 0 6 Troncal Segon Únic primer quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
Adreça electrònica tania.gumi@urv.cat
Professors/es
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
Web
Descripció general i informació rellevant Els alumnes realitzaran 3 blocs de pràctiques a través dels quals utilitzaran el mètode científic per tal de deduir conclusions a partir de les observacions experimentals. Cada projecte de cada bloc es planteja com una simulació de la realitat socio-tecnològica, la qual requereix preses de decisions per part de l’alumne. L’alumne haurà de realitzar el seguiment de les pràctiques i decisions a la llibreta de laboratori.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i complir les normes de seguretat al laboratori. A14
B11
C5
Adquirir l’habilitat de fer experiments emprant l’utillatge bàsic de laboratori amb seguretat i precisió. A6
B4
B15
Realitzar observacions acurades i mesures quantitatives sota condicions experimentals controlades. B4
Poder emetre hipòtesis explicatives dels fets experimentals, conferir models o decidir quin dels que històricament proposaren expliquen millor aquests fets. B1
B3
B8
B11
Resoldre problemes oberts i prendre decisions, de forma responsable, que impliquin l’ús de processos i productes químics. B1
B3
B14
Ser capaç de buscar informació per portar a terme un procés experimental concret. B3
B10
B14
Calcular els balanços de matèria i energia de les reaccions i processos. A1
A2
Gestionar els residus produïts durant l’experimentació. A13
B11
B19
Confeccionar una llibreta de laboratori amb el seguiment del disseny i resultats experimentals. B8
B9
B15
Ser capaç de comunicar per escrit i oralment informació sobre el tema tractat al laboratori de forma clara, concisa i coherent. B7
B8
C5
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B5
B12
B13
B18

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. La fàbrica de guix: una simulació. Preparació de dissolucions. Reconeixement del comportament dels indicadors àcid-base. Valoració àcid-base. Mètode conductimètric. Mesura del pH. Reaccions de precipitació: filtració. Cristal•lització. Anàlisi qualitatiu d’anions: Cl-, SO4= anàlisi quantitatiu de clorurs. Mètode de Mohr. Identificació de cations.
Bloc 2. Galvanotècnia. Gestió de residus. Reaccions dels metalls amb els àcids. Reaccions d’oxidació reducció. Electrodeposició. Anàlisi quantitatiu. Dilució. Determinació quantitativa del coure mitjançant espectrofotometria visible i espectroscòpia d’absorció atòmica. Lixiviació.
Bloc 3. Identificació de polímers. Reconeixement de les funcions orgàniques. Reconeixement mitjançant IR de les funcions orgàniques. Reconeixement de les propietats físiques d’alguns polímers. Mesura de densitats de sòlids i líquids. Síntesi de polímers. Fabricació de film. Determinació de la seva espessor i brillantor. Reconeixement de plàstics mitjançant IR.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a laboratoris
70 70 140
Seminaris
1 1 2
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
4 2 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Realització de 3 blocs de pràctiques al laboratoris.
Seminaris És la presentació de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Els alumnes poden consultar dubtes en horari d’atenció a l’alumne per aclarir dubtes sobre els laboratoris i els treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Avaluació del contingut i la forma de la llibreta de laboratori. 20%
Proves pràctiques Prova individual experimental al laboratori (50%). Prova individual teòrica dels conceptes adquirits al laboratori (30%). 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de cada bloc és la suma dels apartats indicats anteriorment. Després cada bloc participa en un 32% en la nota final de l'assignatura. El 4% restant correspon a l'aptitud de l'alumne. ATENCIó: cal obtenir un 5 de cada bloc perquè es pugui avaluar mitjançant avaluació continuada. Dins de cada bloc cal obtenir un mínim de 4 de cada examen.


Fonts d'informació

Bàsica ATKINS, Peter, JONES, Loreta, Química, Editorial Omega S.A., Barcelona, 1999
SKOOG, West, Química analítica, McGraw-Hill, Madrid, 1989

 

Complementària , Internet, ,
, Veure els guions de pràctiques, ,

 

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Química analítica, Química inorgànica, Química orgànica.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent