DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura QUÍMICA INORGÀNICA Codi 20011025
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Quimica
Coordinador/a
SUEIRAS ROMERO, JESUS EDUARDO
Adreça electrònica jesus.sueiras@urv.cat
dolors.salvatierra@urv.cat
Professors/es
SUEIRAS ROMERO, JESUS EDUARDO
SALVATIERRA ROBERT, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Predir la reactivitat química de qualsevol compost químic inorgànic. Estudiar les propietats, comportament químic i aplicacions dels elements i compostos químics de les sèries “s” i “p” del Sistema Periòdic.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Construir la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la Taula Periòdica. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Interpretar les propietats atòmiques i periòdiques. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica de precipitació, àcid-base o desprendiment gasós. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica Red-Ox. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Construir l’enllaç químic de qualsevol molècula o ió. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de l’hidrogen i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie “s” i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie “p” i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber explicar els processos d’obtenció industrial del carbonat sòdic, amoníac, àcid nítric, àcid sulfúric i clor-àlcali. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Cercar a la literatura qualsevol dubte o problema de química inorgànica. B3
B10
B11
C1
C5
Resoldre els problemes del curs de Química Inorgànica que es subministren. A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B3
B4
B5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C1
C4
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B12
B13
B18

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. L’Àtom. Configuracions electròniques. Resolució de problemes.
2. Propietats atòmiques i periodicitat a la Taula Periòdica dels elements. Resolució de problemes.
3. Predicció dels productes de reacció de les reaccions inorgàniques àcid-base, de precipitació i desprendiment gasós. Resolució de problemes.
4. Predicció dels productes de reacció de les reaccions inorgàniques Red-Ox (I). Resolució de problemes.
5. Predicció dels productes de reacció de les reaccions inorgàniques Red-Ox (II). Resolució de problemes.
6. Enllaç iònic, Cicle de Born-Haber. Enllaç covalent, Teoria de Lewis. Construcció d’estructures d’enllaç. Resolució de problemes.
7. Propietats, reactivitats i aplicacions de l’hidrogen i els seus compostos. Resolució de problemes.
8. Propietats, reactivitats i aplicacions dels elements de la sèrie “s” i els seus compostos. Resolució de problemes.
9. Propietats, reactivitats i aplicacions dels elements de la sèrie “p” i els seus compostos. Resolució de problemes.
10. Processos d’obtenció industrial del carbonat sòdic, amoníac, àcid nítric, àcid sulfúric i clor-sosa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Avantprojecte
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
19 19 38
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Tutorització d'alumnes amb baixa formació química en formulació i conceptes químics bàsics.
Sessió Magistral Sessions magistrals reduides i centrades en l'assimilació de conceptes i especial orientació per fer consultes bibliogràfiques, treball en equip i tutoria.
Avantprojecte Contribució d'aquesta assignatura al disseny del tema del projecte i al desevolupament del mateix.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Especial dedicació a la resolució de problemes. Serà la clau principal responsable de la millora de l'aprenentatge d'aquesta assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada serà la segona clau important en la millora de l'aprenentatge d'aquesta assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treball personal: Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. Avaluació continuada + tutoria (11%). // Llibreta completa al final del curs amb tots els problemes subministrats i resolts (14%). 25%
Proves objectives de tipus test 1er Test parcial: Avaluació de coneixements i habilitats de la primera part de l’assignatura, i avaluació del grau de coincidència entre la veritat del professor i la veritat de l’alumne (25%). // Test final: Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals, resolució d’exercicis i aplicacions. Es realitza al final del quadrimestre (25%). 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica D.F. SHRIVER, P.W. ATKINS AND C.H. LANGFORD, Inorganic Chemistry, Oxford University Press,
P.ATKINS, L. JONES, Química, Ed. Omega,
G. RAYNER-CANHAM, Química Inorgánica Descriptiva, Prentice Hall,
N.N GREENWOOD AND A. EARNSHAW, The Chemistry of the Elements, Pergamon,
J.EMSLEY, The Elements, Oxford University Press,

Complementària D.F. SHRIVER, P.W. ATKINS AND C.H. LANGFORK, Inorganic Chemistry, Oxford University Press,
, Internet, ,
E. GUTIÉRREZ RIOS, Química Inorgánica, Reverté,
G. RAYNER-CANHAM, Química Inorgánica Descriptiva, Prentice Hall,
N.N GREENWOOD AND A. EARNSHAW, The Chemistry of the Elements, Pergamon,
J.EMSLEY, The Elements, Oxford University Press,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Química.