Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A2 |
L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A5 |
La modelització dels sistemes amb reacció química. |
A6 |
La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B13 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B18 |
Lideratge. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Construir la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la Taula Periòdica. |
|
B1 B3 B5 B8 B15
|
C5
|
Interpretar les propietats atòmiques i periòdiques. |
|
B1 B3 B5 B8 B15
|
C5
|
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica de precipitació, àcid-base o desprendiment gasós. |
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica Red-Ox. |
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Construir l'enllaç químic de qualsevol molècula o ió. |
|
B1 B3 B5 B8 B15
|
C5
|
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de l'hidrogen i els seus compostos. |
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "s" i els seus compostos. |
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "p" i els seus compostos. |
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Saber explicar els processos d'obtenció industrial del carbonat sòdic, amoníac, àcid nítric, àcid sulfúric i clor-àlcali. |
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Cercar a la literatura qualsevol dubte o problema de química inorgànica. |
|
B3 B10 B11
|
C1 C5
|
Resoldre els problemes del curs de Química Inorgànica que es subministren. |
A1 A2 A3 A4 A5
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita.
|
|
B7
|
C1 C4
|
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. |
|
B12 B13 B18
|
|
Tema |
Subtema |
L'àtom i configuracions electròniques.
Propietats atòmiques i periodicitat.
Forces motrius de les reaccions inorgàniques.
Enllaços químics.
Elements i compostos dels blocs “s” i “p”.
Aspectes industrials de la Química Inorgànica.
|
Calcular l'energia d'un fotó a partir de dades de frequència electromagnètica.
Calcular la longitud d'ona d'un electró coneixent la seva massa i velocitat.
Reconèixer l’existència de la probabilitat d'ubicació d'un electró en una zona de l'espai, fent servir el model mecano-quàntic.
Calcular les energies i determinar formes i orientacions dels orbitals a partir dels seus números quàntics.
Calcular el nombre d'orbitals d'un nivell atòmic i assignar 4 números quàntics a un electró atòmic.
Construir la configuració electrònica d'àtoms o ions fent servir el nombre atòmic, el principi d'exclusió de Pauli, la capacitat màxima de cada subnivell i la regla de Hund.
Construir la Taula Periòdica.
Resoldre els problemes dels fulls 1 i 2
Predir el tamany relatiu dels àtoms i ions amb i sense Taula Periòdica.
Identificar les propietats químiques d'un element a partir del potencial d'ionització, l'afinitat electrònica i la seva posició a la Taula Periòdica.
Calcular l'electronegativitat d'un element a partir de dades de potencial d'ionització i afinitat electrònica.
Diferenciar els camps d'aplicació de l'afinitat electrònica i l'electronegativitat.
Resoldre els problemes dels fulls 3 i 4.
Predir el grau de conversió de reaccions concretes de desprendiment gasós, àcid-base, precipitació, metàtesi, formació d'aigua, formació d'electròlit feble, hidròlisi, etc.
Calcular la viabilitat de qualsevol reacció o semireacció redox fent servir la taula de potencials redox.
Distingir entre comportaments termodinàmics i cinètics en reaccions químiques concretes i identificar les funcions de diversos catalitzadors.
Predir els productes més estables de qualsevol reacció química donats els reactius i les condicions de reacció.
Obtenir suficient criteiri químic per predir raonadament (no memorísticament) un mínim de 100 reaccions químiques d'entre les especificades als fulls de problemes i les classes presencials.
Resoldre els problemes dels fulls 5, 6 i 7.
Calcular l'energia reticular teòrica segons el model iònic.
Calcular entalpies reticulars experimentals, entalpies de formació, sublimació, dissociació, ionització, afinitat, etc., mitjançant un cicle de Born-Haber.
Diferenciar les propietats físiques i químiques dels compostos iònics dels covalents.
Calcular les càrregues formals dels àtoms en una estructura de Lewis.
Dibuixar l'estructura de Lewis més estable de qualsevol molècula o ió poliatòmic.
Identificar un àcid i una base de Lewis.
Utilitzar una taula d'electronegativitats per predir el caràcter iònic o covalent d'un enllaç.
Dibuïxar la forma espacial d'una molècula o ió poliatòmic fent servir el model de Repulsió de Parells Electrònics de la Capa de València.
Resoldre els problemes dels fulls 8 i 9.
Identificar la configuració electrònica i predir les propietats i reactivitat de l'hidrogen i els seus compostos.
Predir les obtencions, i reaccions de l'hidrogen i els els seus compostos.
Identificar els usos més comuns de l'hidrogen i els seus compostos.
Identificar les configuracions electròniques de valència dels blocs “s” i “p”.
Descriure les tendències en les propietats dels elements dels blocs “s” i “p”.
Predir les obtencions i reaccions principals dels elements i compostos dels blocs “s” i “p”.
Identificar els usos dels elements i compostos dels blocs “s” i “p”.
Esquematitzar i descriure raonadament el procès Solvay d'obtenció de carbonat sòdic.
Esquematitzar i descriure raonadament les plantes industrials d'obtenció d'amoníac i àcid nitric i com solventar els problemes mediambientals derivats.
Esquematitzar i descriure raonadament les plantes industrials d'obtenció d'aigua oxigenada i àcid sulfúric i com solventar els problemes mediambientals derivats.
Esquematitzar i descriure raonadament les plantes industrials d'electròlisi cloroàlcali i com solventar els problemes mediambientals derivats.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
6 |
18 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
4 |
0 |
4 |
Seminaris |
|
12 |
6 |
18 |
Treballs |
|
4 |
4 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0 |
6 |
6 |
Proves pràctiques |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Sessions expositives amb abundància de material visual amb una alta interacció professor-alumne. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sortides de camp. |
Seminaris |
Resolució de problemes amb suport multimedia. |
Treballs |
Presentació de mostres de roques i materials edàfics amb criteris identificatius. |
|
Treballs |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sessió Magistral |
Seminaris |
Proves pràctiques |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és pemanent tant a fora de classe com al despatx, a la biblioteca, a les activitats de camp, etc. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Descrit més avall |
Descrit més avall |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Descrit més avall |
Descrit més avall |
Seminaris |
Descrit més avall |
Descrit més avall |
Treballs |
Descrit més avall |
Descrit més avall |
Proves pràctiques |
Examen de les mostres de roques, etc. |
20% de la nota |
Proves objectives de preguntes curtes |
Varies proves de preguntes curtes |
80% de la nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació Treball personal 1er test parcial Avaluació de coneixements i habilitats de la primera part de l'assignatura a la meitat del quadrimestre. 25 % Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. Avaluació continuada + tutoria. 20 % Llibreta de problemes Llibreta completa al final del curs amb tots els problemes subministrats i resolts. 5 % Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals 25 % Test final Prova individual a base de preguntes conceptuals, resolució d'exercicis i aplicacions. Es realitza al final del quadrimestre 25 % |
Bàsica |
|
P.ATKINS, L. JONES. Química. Ed. Omega.
G. RAYNER-CANHAM. Química Inorgánica Descriptiva. Prentice Hall.
D.F. SHRIVER, P.W. ATKINS AND C.H. LANGFORK.Inorganic Chemistry. Oxford University Press.
J.EMSLEY.The Elements. Oxford University Press.
N.N GREENWOOD AND A. EARNSHAW. The Chemistry of the Elements. Pergamon.
E. GUTIÉRREZ RIOS. Química Inorgánica. Reverté.
Internet: moodle
|
Complementària |
|
|
|