DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) BIOQUÍMICA Codi 20011204
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
Adreça electrònica juanbautista.fernandez@urv.cat
mario.bustos@urv.cat
antoni.caimari@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
BUSTOS GUILLÉN, MARIO
CAIMARI PALOU, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Treball en equip.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèxer els conceptes bàsics que s’inclouen dins el temari de l’assignatura. A1
A2
A3
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B12
B14
B15
C1
C2
C5
Aplicar els conceptes a la resolució de casos pràctics. B2
B3
Saber aprendre i cercar informació amb autonomia. B4
C1
C3
Ser capaç de realitzar experiments bioquímics bàsics al laboratori de forma autònoma i responsable i alhora col.laborativa. B4
B5
B9

Continguts
Tema Subtema
1. El camp d’estudi de la bioquímica. Generalitzacions sobre la matèria viva. Composició química dels éssers vius. Cèl•lules i organismes. Aigua. Biomolècules maó. Biomacromolècules i associacions supramoleculars
2. Sucres. Monosacàrids, aldoses i cetoses. Enllaços glicosídics i polisacàrids.
3. Lípids. Àcids grassos i derivats. Isoprenoides.
4. Aminoàcids, pèptids i proteïnes. Enllaç peptídic i estructura primària. Estructura tridimensional. Dinàmica de proteïnes. Unió de lligands a proteïnes. Cooperativitat i al•losterisme. Unió de l’oxigen a la mioglobina i a l’hemoglobina.
5. Estructura i funció dels enzims. Naturalesa química dels enzims. Mecanismes de catàlisi. Cinètica de Michaelis-Menten. Inhibició enzimàtica.
6. Mecanismes moleculars de la regulació enzimàtica. Control de la síntesi i degradació d’enzims. Regulació al•lostèrica d’enzims. Regulació per modificació covalent. Amplificació de senyals
7. Nucleòsids, nucleòtids, i àcids nucleics. Estructura primària i secundaria del àcids nucleics. Estructures superiors: DNA superenrotllat, cromatina.
8. Replicació del DNA. Reparació del DNA. Transcripció de DNA a RNA. Mecanismes de regulació de la transcripció. Processament postranscripcional dels RNA.
9. Traducció d’RNA a proteïnes. Codi genètic. Activació d’aminoàcids. Etapes de la biosíntesi proteica. Localització funcional de les proteïnes
10. Membranes biològiques. El mosaic fluid. Sistemes de transport transmembrana.
11. Bioenergètica. El flux biològic de l’energia. Bioquímica del trifosfat d’adenosina (ATP). Estratègies per a la generació d’ATP. Transducció quimiosmòtica de l’energia. Cadenes de transport electrònic i síntesi d’ATP. Fosforilació oxidativa i cadena respiratòria a la mitocondria. Cadena de transport electrònic fotosintètica del cloroplast
12. Metabolisme intermediari. Organització. Vies i cicles metabòlics. Control metabòlic. L’acetil CoA i el cicle de l’àcid cítric. Procedències i destins de l’acetil CoA. Etapes enzimàtiques i regulació del cicle de l’àcid cítric. Caràcter amfibòlic del cicle i reaccions anapleròtiques.
13. Metabolisme de glícids. Glicòlisi. Ruta oxidativa dels fosfats de pentosa. Gluconeogènesi. Fixació autotròfica de diòxid de carboni. Metabolisme del glicogen i del midó. Regulació integrada del metabolisme de glícids.
14. Metabolisme de lípids. Metabolisme de triacilglicerols. Metabolisme d’àcids grassos. Formació i utilització de cossos cetònics. Metabolisme del colesterol.
15. Metabolisme de composts nitrogenats. Catabolisme d’aminoàcids. Excreció de nitrogen i cicle de la urea. Fixació de nitrogen. Biosíntesi d’aminoàcids. Metabolisme de nucleòtids.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
42 84 126
Pràctiques a laboratoris
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una petita prova per avaluar el nivell dels alumnes. S’explicarà l’abast de l’assignatura, els objectius a assolir, la metodologia emprada, el material docent, i el tipus d’avaluació. S’assignaran treballs teòrics a equips d’alumnes.
Sessió Magistral Es desenvolupara la materia del temari amb l’ajut de presentacions de diapositives (power point). Tota la matèria explicada a classe estarà disponible prèviament al espai Moodle de l’asignatura.
Pràctiques a laboratoris Els alumnes disposaran de la teoria, descripció y metodologia de les pràctiques prèviament al desenvolupament de les pràctiques. Es duran a terme als laboratoris de la facultat de químiques en equips de 3 alumnes.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà qualsevol consulta dels alumnes fora dels horaris lectius, tant presencialment al despatx durant 4 hores setmanals, com a través del espai Moodle de la assignatura tots el dies no festius.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Les preguntes faran referència a totes les parts del temari amb diferents nivells de dificultat.
El 60% de les preguntes seran de continguts bàsics per assolir l’aprovat.
Un 20% de preguntes seran sobre continguts més específics per tal d’assolir el notable.
Un 20 % de preguntes requeriran coneixements més profunds, raonament i interrelacionar continguts per tal d’assolir l’excel.lent
70%
Pràctiques a laboratoris Es valorarà la actitud i la aptitud del alumne al laboratori. Cada grup de tres alumnes presentarà un informe sobre el plantejament, metodologia i resultats de cada pràctica. Es farà a més una prova tipus test per valorar l’adquisició de coneixements a cada pràctica. 15%
Altres

Els alumnes hauran de realitzar un treball escrit teòric desenvolupant un dels temes de l'assignatura. Es valoraran els continguts i la presentació, en el sentit de que el treball pugui ser útil com a material docent pels companys de classe. Els treballs dels alumnes estaran disponibles a l'espai Moodle de l'assignatura.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Campbell, M.C., Farrell, O.F., Bioquímica, 4a edición, Editorial Thomson, Division Iberoamericana, México, 2005
Koolman, J. Röhm, K-H, Bioquímica, Texto y Atlas, 3a edición, Editorial Médica Panamericana, Madrid, 2004

Complementària Nelson, D.L.; Cox, M.M. Lehninger, Lehinger Principles of Biochemistry, 4th Ed. Freeman and Company, New York, 2005

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA/20012219


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA FÍSICA/20011002
QUÍMICA ORGÀNICA/20011003
QUÍMICA INORGÀNICA/20011025
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent