Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A2 |
L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Treball en equip. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèxer els conceptes bàsics que s’inclouen dins el temari de l’assignatura. |
A1 A2 A3
|
B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B12 B14 B15
|
C1 C2 C5
|
Aplicar els conceptes a la resolució de casos pràctics. |
|
B2 B3
|
|
Saber aprendre i cercar informació amb autonomia. |
|
B4
|
C1 C3
|
Ser capaç de realitzar experiments bioquímics bàsics al laboratori de forma autònoma i responsable i alhora col.laborativa. |
|
B4 B5 B9
|
|
Tema |
Subtema |
1. |
El camp d’estudi de la bioquímica. Generalitzacions sobre la matèria viva. Composició química dels éssers vius. Cèl•lules i organismes. Aigua. Biomolècules maó. Biomacromolècules i associacions supramoleculars |
2. |
Sucres. Monosacàrids, aldoses i cetoses. Enllaços glicosídics i polisacàrids. |
3. |
Lípids. Àcids grassos i derivats. Isoprenoides. |
4. |
Aminoàcids, pèptids i proteïnes. Enllaç peptídic i estructura primària. Estructura tridimensional. Dinàmica de proteïnes. Unió de lligands a proteïnes. Cooperativitat i al•losterisme. Unió de l’oxigen a la mioglobina i a l’hemoglobina. |
5. |
Estructura i funció dels enzims. Naturalesa química dels enzims. Mecanismes de catàlisi. Cinètica de Michaelis-Menten. Inhibició enzimàtica. |
6. |
Mecanismes moleculars de la regulació enzimàtica. Control de la síntesi i degradació d’enzims. Regulació al•lostèrica d’enzims. Regulació per modificació covalent. Amplificació de senyals |
7. |
Nucleòsids, nucleòtids, i àcids nucleics. Estructura primària i secundaria del àcids nucleics. Estructures superiors: DNA superenrotllat, cromatina. |
8. |
Replicació del DNA. Reparació del DNA. Transcripció de DNA a RNA. Mecanismes de regulació de la transcripció. Processament postranscripcional dels RNA. |
9. |
Traducció d’RNA a proteïnes. Codi genètic. Activació d’aminoàcids. Etapes de la biosíntesi proteica. Localització funcional de les proteïnes |
10. |
Membranes biològiques. El mosaic fluid. Sistemes de transport transmembrana. |
11. |
Bioenergètica. El flux biològic de l’energia. Bioquímica del trifosfat d’adenosina (ATP). Estratègies per a la generació d’ATP. Transducció quimiosmòtica de l’energia. Cadenes de transport electrònic i síntesi d’ATP. Fosforilació oxidativa i cadena respiratòria a la mitocondria. Cadena de transport electrònic fotosintètica del cloroplast |
12. |
Metabolisme intermediari. Organització. Vies i cicles metabòlics. Control metabòlic. L’acetil CoA i el cicle de l’àcid cítric. Procedències i destins de l’acetil CoA. Etapes enzimàtiques i regulació del cicle de l’àcid cítric. Caràcter amfibòlic del cicle i reaccions anapleròtiques. |
13. |
Metabolisme de glícids. Glicòlisi. Ruta oxidativa dels fosfats de pentosa. Gluconeogènesi. Fixació autotròfica de diòxid de carboni. Metabolisme del glicogen i del midó. Regulació integrada del metabolisme de glícids. |
14. |
Metabolisme de lípids. Metabolisme de triacilglicerols. Metabolisme d’àcids grassos. Formació i utilització de cossos cetònics. Metabolisme del colesterol. |
15. |
Metabolisme de composts nitrogenats. Catabolisme d’aminoàcids. Excreció de nitrogen i cicle de la urea. Fixació de nitrogen. Biosíntesi d’aminoàcids. Metabolisme de nucleòtids. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
42 |
84 |
126 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es farà una petita prova per avaluar el nivell dels alumnes. S’explicarà l’abast de l’assignatura, els objectius a assolir, la metodologia emprada, el material docent, i el tipus d’avaluació. S’assignaran treballs teòrics a equips d’alumnes. |
Sessió Magistral |
Es desenvolupara la materia del temari amb l’ajut de presentacions de diapositives (power point). Tota la matèria explicada a classe estarà disponible prèviament al espai Moodle de l’asignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Els alumnes disposaran de la teoria, descripció y metodologia de les pràctiques prèviament al desenvolupament de les pràctiques. Es duran a terme als laboratoris de la facultat de químiques en equips de 3 alumnes. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El professor atendrà qualsevol consulta dels alumnes fora dels horaris lectius, tant presencialment al despatx durant 4 hores setmanals, com a través del espai Moodle de la assignatura tots el dies no festius. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Les preguntes faran referència a totes les parts del temari amb diferents nivells de dificultat.
El 60% de les preguntes seran de continguts bàsics per assolir l’aprovat.
Un 20% de preguntes seran sobre continguts més específics per tal d’assolir el notable.
Un 20 % de preguntes requeriran coneixements més profunds, raonament i interrelacionar continguts per tal d’assolir l’excel.lent |
70% |
Pràctiques a laboratoris |
Es valorarà la actitud i la aptitud del alumne al laboratori. Cada grup de tres alumnes presentarà un informe sobre el plantejament, metodologia i resultats de cada pràctica. Es farà a més una prova tipus test per valorar l’adquisició de coneixements a cada pràctica. |
15% |
Altres |
Els alumnes hauran de realitzar un treball escrit teòric desenvolupant un dels temes de l'assignatura. Es valoraran els continguts i la presentació, en el sentit de que el treball pugui ser útil com a material docent pels companys de classe. Els treballs dels alumnes estaran disponibles a l'espai Moodle de l'assignatura. |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Campbell, M.C., Farrell, O.F., Bioquímica, 4a edición, Editorial Thomson, Division Iberoamericana, México, 2005
Koolman, J. Röhm, K-H, Bioquímica, Texto y Atlas, 3a edición, Editorial Médica Panamericana, Madrid, 2004
|
|
Complementària |
Nelson, D.L.; Cox, M.M. Lehninger, Lehinger Principles of Biochemistry, 4th Ed. Freeman and Company, New York, 2005
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA/20012219 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA FÍSICA/20011002 | QUÍMICA ORGÀNICA/20011003 | QUÍMICA INORGÀNICA/20011025 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|