DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura REACTORS QUÍMICS Codi 20012005
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
STÜBER .,, FRANK ERICH
Adreça electrònica frankerich.stuber@urv.cat
marelys.mujica@urv.cat
Professors/es
STÜBER .,, FRANK ERICH
MUJICA CHACIN, MARELYS JOSEFINA
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/rq/
Descripció general i informació rellevant Estudi de la reacció química com a operació unitària. Analitzar i dissenyar el reactor mes adient per a obtenir un producte determinat en funció dels reactius i de la físico-química del procés. Es tracta de que s’adquireixin els coneixements necessaris per a efectuar el disseny d’un reactor considerant-lo com la unitat central d’un procés de producció de la que dependrà bona part del disseny de tota la planta.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B11 Presa de decisions.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B17 Creativitat.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Plantejar els balanços de matèria i energia en un sistema amb reacció química i desenvolupar els models matemàtics bàsics de reactors ideals. A1
A3
A5
B1
B3
B15
Construir el diagrama T-X-rA per una reacció reversible, analitzar l'efecte de l'equilibri químic en el disseny d'un reactor químic i seleccionar les trajectòries d'operació (T-X) òptimes per a sistemes de reactors adiabàtics i no isotèrmics. A4
A5
B1
B3
B8
B11
B14
B17
Construir el diagrama (1/rA)-X per sistemes amb una reacció i fer un càlcul aproximat del volum de reactors de flux a partir del diagrama (1/rA)-X. A5
A10
B1
B3
Triar el tipus (CSTR o PFR, adiabàtic o no isotèrmic, etc.) i el nombre de reactors requerits per assolir una determinada conversió per a una reacció limitada per l'equilibri químic. A10
B1
B3
B8
B11
B14
B17
Calcular analíticament i numèrica el volum de reactors de flux i de reactors semicontinus. A2
A10
B4
B15
Calcular la caiguda de pressió en un reactor de llit fix i analitzar el seu efecte sobre la conversió en reaccions en fase gas. A1
B1
Construir el diagrama d'ignició – extinció per a reactors de mescla perfecta adiabàtics i no isotèrmics i analitzar l'estabilitat d'un reactor de mescla perfecta a unes condicions fixades. A1
A3
A5
B1
B3
B8
B11
B14
B17
C5
Triar el tipus de reactor i condicions de treball més adequats per sistemes de reaccions múltiples en paral•lel i en sèrie. A10
B1
B3
B8
B11
B14
B17
C5
Construir un model matemàtic genèric pel càlcul de reactors isotèrmics on M espècies químiques reaccionen a través de N reaccions simultànies. A1
A3
A5
B2
B3
B14
B15
C5
Integrar el reactor en un procés amb separació de productes i realimentació dels reactius no convertits. A3
B2
B3
B4
B11
B17
C5
Construir un model matemàtic per un reactor tubular amb dispersió axial i determinar l'existència de dispersió axial en un reactor de llit fix. A1
B2
B3
B14
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1
Conceptes Bàsics.
Reacció química, nomenclatura i tipus. Velocitat de reacció, constant de velocitat i equació d’Arrhenius, ordre de reacció. Estequiometria, reactiu limitant i conversió, taula estequiomètrica. Equilibri i cinètica de reaccions químiques.
Bloc 2
Sistemes isotèrmics.
Balanç de matèria amb reacció química en sistemes oberts i tancats. Models de contacte per sistemes homogenis i assimilables a homogenis: mescla perfecta (CSTR) i flux en pistó (PFR/PBR). Disseny de reactors isotèrmics. Reaccions limitades per l’equilibri químic. Construcció i ús dels diagrames T-X-rA i (1/rA)-X pel dimensionat de reactors químics. Pèrdua de càrrega en reactors de llit fix (PBR).
Reactors semicontinus. Reactors amb separació simultània: destil•lació reactiva i reactors de membrana.
Bloc 3
Sistemes amb reaccions múltiples.
Reaccions en paral•lel i en sèrie, selectivitat i optimització del procés. Tractament generalitzat de sistemes amb reaccions múltiples.
Bloc 4
Sistemes no isotèrmics.
Balanç d’energia amb reacció química. Disseny de reactors adiabàtics i no isotèrmics. Estratègies per a reaccions limitades per l’equilibri químic. Tractament de sistemes amb reaccions múltiples. Reactors de mescla perfecta en estat no estacionari, estats estacionaris múltiples i estabilitat d’operació per sistemes amb una sola reacció i amb reaccions múltiples.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Avantprojecte
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
19 19 38
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Se imparte en clase una introducción al temario de la asignatura
Sessió Magistral se proporcionan contenidos fundamentales de la asignatura en clase
Avantprojecte el alumno debe proponer una solución a un problema abierto de diseño de un reactor químico industrial. Dado la cantidad de trabajo que representa un caso de diseño abierto, los alumnos trabajan en equipos de 4-5 estudiantes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària el alumno debe resolver de forma individual un problema corto de 1-2 h y entregar una solución al final de la clase

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
ver programa de la asignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova en grup. Treball en equip integrat amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 90% dels exercicis proposats. 25%
Proves pràctiques Prova individual (20%).

Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals curtes i exercicis d'aplicació. Es realitza al final de quadrimestre (50%).
50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1. Avaluació continuada - 2a convocatòria Avantprojecte: 25% Prova pràctica: 75% 2. Avaluació no continuada (1 i 2a convocatòria) Prova pràctica: 100%


Fonts d'informació

Bàsica
  • Fogler, H. S. Elements of Chemical Reaction Engineering. 3ª edició. Prentice-Hall International Editions, 1999. ISBN 0-13-973785-5
Complementària Smith, J. M., Chemical Engineering Kinetics, McGraw-Hill, 1981
Rawlings, J.B. i Ekerdt, J.G., Chemical Reactor Analysis and Design Fundamentals, Nob-Hill Publishing, 2002
, Internet, ,
, Software: ReactorLab, Polymath i Matlab, ,
Levenspiel, O., The Chemical Reactor Omnibook, O. S. U. Book Stores, Inc., 1979
Schmidt, L.D., The Engineering of Chemical Reactions, Oxford University Press, 1998

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Fonaments d’Enginyeria Química, Fenòmens de Transport, Cinètica Aplicada, Termodinàmica Tècnica I, Laboratori d’Enginyeria Química I, Mètodes Matemàtics a l'Enginyeria (programació en MATLAB).