Objectius |
Competències |
Desenvolupar una planificació del projecte realista i assolible, indicant clarament l’abast del projecte (productes finals / criteris d’acceptació i objectius) i la programació en el temps / fites. Entendre la interdependència entre els diferents elements de la planificació. |
|
B8 B9
|
|
Anticipar problemes / oportunitats potencials (riscs) i desenvolupar plans de contingència adients. |
|
B8 B9
|
|
Descompondre l’abast del projecte en activitats concretes i assignar-les a les persones adients per executar-les. |
|
B8
|
|
Planificar i dur a terme revisions dels productes intermedis i finals a fi d’assegurar la qualitat dels productes finals del projecte. |
|
B9
|
|
Fer un seguiment de la planificació de forma periòdica. Identificar desviacions potencials quant a cost / temps i desenvolupar i aplicar les corresponents mesures preventives / correctives. |
|
B1 B3 B8 B10 B11
|
|
Iniciar un canvi en la planificació quan les circumstàncies i/o necessitats canviïn durant l’execució del projecte. Els canvis reflecteixen una comprensió de les interdependències entre els elements de la planificació. |
|
B8 B9
|
|
Gestionar activament les expectatives del grups d’interès del projecte a fi d’assegurar que aquestes estan alineades amb els productes que s’estan desenvolupant. |
|
B4 B7 B8 B10
|
|
Tancar el projecte a fi de capturar les lliçons apreses i les recomanacions de millora. |
|
B7 B8 B10
|
|
Avaluar la viabilitat econòmica d’un projecte d’inversió. |
A12
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Projectes i la Gestió de Projectes. |
Definició de projecte. Definició de la gestió de projectes. El procés de gestió de projectes. La corba S. Rols principals en la realització d'un projecte. Tipus de projectes. |
2. El director de projectes: Líder, gestor, facilitador i mentor. |
Funcions. Coneixements, habilitats i competencies personals i socials. Director funcional i director de projectes. El director de projectes com a líder. El director de projectes com a gestor. El director de projectes com a facilitador. El director de projectes com a mentor. Naturalesa i etapes del desenvolupament d'equips de projecte. |
3. Planificació: El "Project Overview Statement".
|
Inici del projecte. Les Condicions de Satisfacció dels Clients. El "Project Overview Statement". |
4. Planificació: Identificació de les activitats. |
Definició d'activitat. El diagrama d'arbre / "Work Breaddown Structure". Revisions i aprovacions. Avaluació del risc. Informes de seguiment del progrés del projecte. |
5. Planificació: Estimació de la durada de les activitats i necessitats de recursos. |
Distinció entre la durada d'una activitat i l'esforç necessari per realitzar-la. Causes de variació en la durada. Mètodes per estimar la durada. Tipus de recursos. Recursos i durada de les activitats. |
6. Planificació: Programació d'activitats. |
Diagrama de fites. Diagrama de Gantt. Diagrames d'activitats en xarxa (PERT i CPM). El programa d'ordinador MS Project. |
7. Planificació: Pressupost del projecte. |
Costos interns i externs. Previsió de despeses. |
8. Preparació de la Proposta de Projecte. |
Propòsit. Contingut de la Proposta de Projecte. |
9. Execució: Anivellació dels recursos del projecte. |
Programació d'activitats. Assignació de recursos substitutius. Gestió de les reserves. |
10. Execució: Paquets de treball. |
Definició de paquet de treball. Formats. |
11. Execució: Seguiment i control del progrés. |
Control i risc en la gestió de projectes. Informes de seguiment del progrés: propòsit, contingut i freqüència. Reunions de seguiment. Control de canvis. Resolució de problemes. |
12. Tancament del projecte. |
Reunió amb els clients. Reunió de l'equip de projecte: Lliçons apreses. Informe de tancament. |
13. Avalaució econòmica de projectes d'inversió de capital. |
Matemàtica financera. Anàlisi d’inversions: mètodes VAN, TIR i payback period. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
29 |
43.5 |
72.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
24 |
36 |
60 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
12 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Introducció dels conceptes per part del professor. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Cada estudiant haurà d'escollir un projecte i anirà aplicant les diferents tècniques i eines de la gestió de projectes en el seu projecte.
A més, en el tema d'avaluació econòmica de projectes s'han de fer molts exercicis sobre el tema. |
Pràctiques a través de TIC |
Introducció al MS Project 2003. |
|
Descripció |
Els estudiants reben atenció personalitzada sota comanda durant les hores d'atenció que es comuniquen oportunament el primer dia de classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
- Redacció del POS
- WBS
- Diagrama de Gantt
- Diagrama CPM
- Planificació
- 2 exercicis d'avaluació econòmica de projectes
Tots els exercicis es resolen individualment.
|
50% |
Altres |
Examen final programat per l'ETSEQ. L'exament consistirà en una combinació de preguntes curtes, preguntes tipus text i exercicis d'avaluació econòmica de projectes. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada: Per poder calcular la nota global de l'assignatura, l'estudiant ha de treure com a mínim un 3,5 en l'examen final (normativa ETSEQ). Avaluació no continuada: L'estudiant és responsable de comunicar al professor la renúncia a l'avaluació continuada dins els límits de temps establerts per l'ETSEQ. L'avaluació consistirà en un examen final amb una dificultat més gran que l'examen final dels que facin l'avaluació continuada (normativa ETSEQ). |
Bàsica |
, A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Project Management Institute, Newtown Square (PA), 2000
MARTIN, PAULA K.; TATE, KAREN, A Step-by-Step Approach to Risk Assessment: Basic & Intermediate CORE Project Management Methods, Martin Training Associates, Cincinnati (OH), 2001
TURTON, RICHARD et al., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2nd edition, New Jersey (NJ), 2003
WYSOCKI, ROBERT K.; BECK, ROBERT; CRANE, DAVID B., Effective Project Management. How to Plan, Manage, and Deliver Projects on Time and within Budget., John Wiley & Sons, New York (NY), 1995
FLANNES, STEVEN W.; LEVIN, GINGER, People Skills for Project Managers, Management Concepts, Vienna (VA), 2001
MARTIN, PAULA K.; TATE, KAREN, Project Management Memory Jogger. A Pocket Guide for Project Teams, GOAL/QPC, Salem (NH), 1996
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTIQUES DE DIRECCIÓ DE PROJECTES/20012230 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA INDUSTRIAL/20012006 |
|
|