DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PROJECTES Codi 20012007
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 1.5 4.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
Adreça electrònica joanramon.alabart@urv.cat
ioanis.katakis@urv.cat
eszter.bodnar@urv.cat
Professors/es
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
KATAKIS ., IOANIS
BODNAR ., ESZTER
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té tres grans objectius d'aprenentatge. Primer, l'estudiant al finalitzar l'assignatura estarà capacitat per gestionar projectes de desenvolupament de nous productes i/o processos i d'instal·lacions, però a petita escala. Segon, l'estudiant podrà avaluar econòmicament la viabilitat de projectes d'inversió a la indústria química. Tercer, l'estudiant coneixerà i practicarà algunes activitats de disseny pròpies de l'enginyeria bàsica d’una planta de procés químic.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
A8 El disseny i operació de sistemes de transport i emmagatzematge de fluids.
A9 El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
A11 El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns.
A12 L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B14 Raonament crític.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir què és un projecte i diferenciar entre aquests i les operacions.
Descriure en què consisteix la gestió de projectes.
Llistar i descriure les etapes en la gestió d'un projecte.
Identificar els participants claus en un projecte i explicar quines són les seves funcions.
Identificar i descriure les activitats necessàries per planificar un projecte.
Crear l'abast d'un projecte mitjançant la Work Breaddown Structure o diagrama d'arbre. B8
B9
B12
Identificar riscos i formular contramesures adients. B8
B9
B12
B17
Programar un projecte i representar aquesta programació mitjançant diagrames de fites, de productes, d'activitats i de Gantt. B8
B9
B12
B17
Determinar el pressupost d'un projecte. B8
B9
B12
Crear un Team Charter. B8
B9
B10
B12
B18
C5
Dur a terme el seguiment d'un projecte i gestionar reunions. B8
B9
B10
B11
B12
B18
Gestionar l'etapa de tancament d'un projecte i crear l'informe de tancament. B8
B9
B10
B12
B18
C5
Estimar la inversió total, capital fix i capital de treball, en projectes de plantes químiques. A12
B4
B8
B10
C2
Construir el compte d'explotació d'una planta química. A12
B8
B10
C2
Avaluar econòmicament un projecte d'inversió mitjançant els mètodes del VAN, TIR i payback period. A12
B10
B11
B14
C2
Presentar oralment i defensar els resultats i la gestió d'un projecte davant d'un grup de persones. B9
B10
B11
B12
B17
C2
C5
Elaborar, analitzar i interpretar diagrames fonamentals de processos en enginyeria química com ara els diagrames de blocs i els diagrames de flux. A1
B1
C2
Escollir segons el context i l'etapa de desenvolupament d'un projecte la conveniència de crear un diagrama de blocs, de flux o de canonades i intrumentació (PI&D). B11
Conèixer els elements essencials que composen un manual de disseny o de procés. A13
A14
B2
C5
Elaborar fulls senzills d'especificació de procés d'alguns equips significatius com ara dipòsits, bombes, columnes, bescanvaidors de calor, etc. A1
A3
A4
A6
A7
A8
A9
A10
A11
B1
B9
B10
C2
Interpretar diagrames de canonades i instrumentació (PI&D) senzills i d'elaborar-ne un de senzill. A7
A8
A9
A10
A11
B1
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la gestió de projectes. Definició de projecte. Diferències entre els projectes i les operacions. Definició de la gestió de projectes. Etapes en la gestió de projectes. Participants claus en la gestió d'un projecte i funcions fonamentals. Tipus de projectes. Líder d'un equip de projecte. Capacitats de l'equip de projecte. Selecció dels membres de l'equip de projecte.
2. Planificació del projecte. Abast del projecte. Riscos. Programació en el temps. Pressupost.
3. Gestió de l'equip de projecte. Team Charter.
4. Seguiment del projecte. Gestió de reunions. Informes de seguiment.
5. Tancament del projecte. Informe de tancament. Presentació oral i defensa del resultats i gestió del projecte.
6. Avaluació econòmica d'un projecte d'inversió en una planta química. Matemàtica financera. Anàlisi d'inversions: mètodes VAN, TIR i payback period. Estimació de la inversió total. Estimació del cost de producció.
7. Bases de disseny. Capacitat. Matèries primeres. Serveis. Emmagatzemament. Distribució.
8. Diagrames. Diagrames de blocs. Diagrames de flux, simbologia i notació d'equips (PFD). Diagrames de canonades i instrumentació (PI&D).
9. Principis de disseny del producte químic.
10. Fulls d'especificació d'equips de procés.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
27 54 81
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Avantprojecte
18 18 36
Presentacions / exposicions
2 2 4
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 4 6
Proves pràctiques
1 4 5
Proves pràctiques
2 2 4
Proves pràctiques
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació sobre l'assignatura. Bàsicament, explicar el contingut d'aquesta guia docent.
Sessió Magistral Les classes són els dilluns de 10 a 14 h. Les dues primeres hores es dedicaran a introduir la teoria sobre el tema.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària En els temes de matemàtica financera i mètodes d'avaluació d'inversions es plantejaran i realitzaran diferents exercicis durant les segones dues hores.
Avantprojecte La teoria vista en les sessions magistrals haurà d'aplicar-se en el projecte de disseny integrat de 3r curs d'enginyeria química.
Presentacions / exposicions Els equips de projecte presenten oralment els resultats del projecte de disseny integrat de 3r curs. Els professors els hi donen feedback a fi de preparar-los per afrontar la presentació oral i defensa davant de tots els professors que participen en el projecte integrat.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els horaris d'atenció personalitzada es comunicaran el primer dia de classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Resolució d'exercicis tancats d'aplicació dels mètodes VAN, TIR i payback period. Aquells estudiants que no superin aquesta prova (5,0 com a mímin), hauran de demostrar el domini dels conceptes implicats en la seva aplicació al projecte de disseny integrat. Els professors ho comprovaran mitjançant preguntes indagatòries. 20%
Proves pràctiques Elaboració del Team Charter de l'equip de projecte. Es comprovarà la participació activa de cada membre en la realització del Team Charter mitjançant preguntes indagatòries per part dels professors. També es determinarà un factor de contribució individual. 40%
Proves pràctiques Construir el diagrama de blocs del procés del projecte de disseny integrat de 3r curs com a eina d'avaluació preliminar del mateix. 15%
Proves pràctiques Aplicació d'alguns objectius instruccionals de l'assignatura en el projecte de disseny integrat de 3r curs. 25%
Altres

-

-
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1. Renúncia a l'avaluació continuada.

L'estudiant farà un examen final escrit d'una dificultat més elevada que la que representen els exercicis i treballs pràctics que constitueixen l'avaluació continuada.

2. Segona convocatòria.

L'estudiant farà un examen escrit, la puntuació del qual representarà el 100% de la nota. Per tant, no es guarda cap nota dels exercicis i treballs pràctics que formen part de l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Martin, Paula; Tate, Karen, Project Management Memory Jogger, GOAL/QPC, 1a edició, 1997
Bens, Ingrid, Team Launch! Strategies for New Team Start-Ups, GOAL/QPC, 1a edició, 2001
Turton, R., Analysis, Synthesis, and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2a edició, 2003
Alabart, Joan R.; Katakis, Ioanis, Apunts dels professors (indispensable), ,

Els apunts del professors s'aniran desant per temes en l'espai reservat per a l'assignatura en el Moodle a mesura que el quadrimestre avanci. És indispensable que els alumnes assisteixin a classe amb els apunts.

Complementària -, A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Project Management Institute, 2000
Wysocki, Robert , Effective Project Management: Traditional, Adaptive, Extreme, Wiley, 4a edició, 2007
Peters, Max S.; Timmerhaus, Klaus; West, Ronald E., Plant Design and Economics for Chemical Engineers, McGraw-Hill, 5a edició, 2002
Ulrich, Gael D., A Guide to Chemical Engineering Process Design and Economics, John Wiley & Sons, 1a edició, 1984

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Donat el caràcter integrador de l’assignatura es recomana haver cursat ja totes les assignatures prèvies del pla d’estudis. Destaquem, Fonaments d’Enginyeria Química, Enginyeria Fluidomecànica i Química Industrial. Entre les assignatures optatives, es recomana haver cursat Càlcul i Disseny de Bescanvi de Calor, Operacions Bàsiques de Separació i Tècniques de Comunicació a l'Enginyeria.