Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A6 |
La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació. |
A7 |
El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos. |
A8 |
El disseny i operació de sistemes de transport i emmagatzematge de fluids. |
A9 |
El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor. |
A10 |
El càlcul i disseny de reactors químics bàsics. |
A11 |
El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns. |
A12 |
L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions. |
A13 |
La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus. |
A14 |
L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B14 |
Raonament crític. |
B17 |
Creativitat. |
B18 |
Lideratge. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Definir què és un projecte i diferenciar entre aquests i les operacions. |
|
|
|
Descriure en què consisteix la gestió de projectes. |
|
|
|
Llistar i descriure les etapes en la gestió d'un projecte. |
|
|
|
Identificar els participants claus en un projecte i explicar quines són les seves funcions. |
|
|
|
Identificar i descriure les activitats necessàries per planificar un projecte. |
|
|
|
Crear l'abast d'un projecte mitjançant la Work Breaddown Structure o diagrama d'arbre. |
|
B8 B9 B12
|
|
Identificar riscos i formular contramesures adients. |
|
B8 B9 B12 B17
|
|
Programar un projecte i representar aquesta programació mitjançant diagrames de fites, de productes, d'activitats i de Gantt. |
|
B8 B9 B12 B17
|
|
Determinar el pressupost d'un projecte. |
|
B8 B9 B12
|
|
Crear un Team Charter. |
|
B8 B9 B10 B12 B18
|
C5
|
Dur a terme el seguiment d'un projecte i gestionar reunions. |
|
B8 B9 B10 B11 B12 B18
|
|
Gestionar l'etapa de tancament d'un projecte i crear l'informe de tancament. |
|
B8 B9 B10 B12 B18
|
C5
|
Estimar la inversió total, capital fix i capital de treball, en projectes de plantes químiques. |
A12
|
B4 B8 B10
|
C2
|
Construir el compte d'explotació d'una planta química. |
A12
|
B8 B10
|
C2
|
Avaluar econòmicament un projecte d'inversió mitjançant els mètodes del VAN, TIR i payback period. |
A12
|
B10 B11 B14
|
C2
|
Presentar oralment i defensar els resultats i la gestió d'un projecte davant d'un grup de persones. |
|
B9 B10 B11 B12 B17
|
C2 C5
|
Elaborar, analitzar i interpretar diagrames fonamentals de processos en enginyeria química com ara els diagrames de blocs i els diagrames de flux. |
A1
|
B1
|
C2
|
Escollir segons el context i l'etapa de desenvolupament d'un projecte la conveniència de crear un diagrama de blocs, de flux o de canonades i intrumentació (PI&D). |
|
B11
|
|
Conèixer els elements essencials que composen un manual de disseny o de procés. |
A13 A14
|
B2
|
C5
|
Elaborar fulls senzills d'especificació de procés d'alguns equips significatius com ara dipòsits, bombes, columnes, bescanvaidors de calor, etc. |
A1 A3 A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11
|
B1 B9 B10
|
C2
|
Interpretar diagrames de canonades i instrumentació (PI&D) senzills i d'elaborar-ne un de senzill. |
A7 A8 A9 A10 A11
|
B1
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la gestió de projectes. |
Definició de projecte. Diferències entre els projectes i les operacions. Definició de la gestió de projectes. Etapes en la gestió de projectes. Participants claus en la gestió d'un projecte i funcions fonamentals. Tipus de projectes. Líder d'un equip de projecte. Capacitats de l'equip de projecte. Selecció dels membres de l'equip de projecte. |
2. Planificació del projecte. |
Abast del projecte. Riscos. Programació en el temps. Pressupost. |
3. Gestió de l'equip de projecte. |
Team Charter. |
4. Seguiment del projecte. |
Gestió de reunions. Informes de seguiment. |
5. Tancament del projecte. |
Informe de tancament. Presentació oral i defensa del resultats i gestió del projecte. |
6. Avaluació econòmica d'un projecte d'inversió en una planta química. |
Matemàtica financera. Anàlisi d'inversions: mètodes VAN, TIR i payback period. Estimació de la inversió total. Estimació del cost de producció. |
7. Bases de disseny. |
Capacitat. Matèries primeres. Serveis. Emmagatzemament. Distribució. |
8. Diagrames. |
Diagrames de blocs. Diagrames de flux, simbologia i notació d'equips (PFD). Diagrames de canonades i instrumentació (PI&D). |
9. Principis de disseny del producte químic. |
|
10. Fulls d'especificació d'equips de procés. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
27 |
54 |
81 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Avantprojecte |
|
18 |
18 |
36 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
4 |
6 |
Proves pràctiques |
|
1 |
4 |
5 |
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Informació sobre l'assignatura. Bàsicament, explicar el contingut d'aquesta guia docent. |
Sessió Magistral |
Les classes són els dilluns de 10 a 14 h. Les dues primeres hores es dedicaran a introduir la teoria sobre el tema. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
En els temes de matemàtica financera i mètodes d'avaluació d'inversions es plantejaran i realitzaran diferents exercicis durant les segones dues hores. |
Avantprojecte |
La teoria vista en les sessions magistrals haurà d'aplicar-se en el projecte de disseny integrat de 3r curs d'enginyeria química. |
Presentacions / exposicions |
Els equips de projecte presenten oralment els resultats del projecte de disseny integrat de 3r curs. Els professors els hi donen feedback a fi de preparar-los per afrontar la presentació oral i defensa davant de tots els professors que participen en el projecte integrat. |
|
Descripció |
Els horaris d'atenció personalitzada es comunicaran el primer dia de classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Resolució d'exercicis tancats d'aplicació dels mètodes VAN, TIR i payback period. Aquells estudiants que no superin aquesta prova (5,0 com a mímin), hauran de demostrar el domini dels conceptes implicats en la seva aplicació al projecte de disseny integrat. Els professors ho comprovaran mitjançant preguntes indagatòries. |
20% |
Proves pràctiques |
Elaboració del Team Charter de l'equip de projecte. Es comprovarà la participació activa de cada membre en la realització del Team Charter mitjançant preguntes indagatòries per part dels professors. També es determinarà un factor de contribució individual. |
40% |
Proves pràctiques |
Construir el diagrama de blocs del procés del projecte de disseny integrat de 3r curs com a eina d'avaluació preliminar del mateix. |
15% |
Proves pràctiques |
Aplicació d'alguns objectius instruccionals de l'assignatura en el projecte de disseny integrat de 3r curs. |
25% |
Altres |
- |
- |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1. Renúncia a l'avaluació continuada. L'estudiant farà un examen final escrit d'una dificultat més elevada que la que representen els exercicis i treballs pràctics que constitueixen l'avaluació continuada. 2. Segona convocatòria. L'estudiant farà un examen escrit, la puntuació del qual representarà el 100% de la nota. Per tant, no es guarda cap nota dels exercicis i treballs pràctics que formen part de l'avaluació continuada. |
Bàsica |
Martin, Paula; Tate, Karen, Project Management Memory Jogger, GOAL/QPC, 1a edició, 1997
Bens, Ingrid, Team Launch! Strategies for New Team Start-Ups, GOAL/QPC, 1a edició, 2001
Turton, R., Analysis, Synthesis, and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2a edició, 2003
Alabart, Joan R.; Katakis, Ioanis, Apunts dels professors (indispensable), ,
|
Els apunts del professors s'aniran desant per temes en l'espai reservat per a l'assignatura en el Moodle a mesura que el quadrimestre avanci. És indispensable que els alumnes assisteixin a classe amb els apunts. |
Complementària |
-, A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Project Management Institute, 2000
Wysocki, Robert , Effective Project Management: Traditional, Adaptive, Extreme, Wiley, 4a edició, 2007
Peters, Max S.; Timmerhaus, Klaus; West, Ronald E., Plant Design and Economics for Chemical Engineers, McGraw-Hill, 5a edició, 2002
Ulrich, Gael D., A Guide to Chemical Engineering Process Design and Economics, John Wiley & Sons, 1a edició, 1984
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Donat el caràcter integrador de l’assignatura es recomana haver cursat ja totes les assignatures prèvies del pla d’estudis. Destaquem, Fonaments d’Enginyeria Química, Enginyeria Fluidomecànica i Química Industrial. Entre les assignatures optatives, es recomana haver cursat Càlcul i Disseny de Bescanvi de Calor, Operacions Bàsiques de Separació i Tècniques de Comunicació a l'Enginyeria.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|