Objectius |
Competències |
Per a un determinat procés químic, identificar en el diagrama de flux cadascun dels equips de separació a la planta i descriure breument la seva funcionalitat. |
A6
|
B3
|
|
Per a cadascuna de les columnes que has identificat al procés químic, dir quantes seccions té la columna, quants corrents d’alimentació i quina és la seva condició, i si a part dels corrents de cap i de fons, hi ha algun altre corrent d’extracció de líquid. Donar els cabals i composicions de cadascun dels corrents identificats. Si és una columna de destil•lació, dir si té condensador total o parcial i quines són la pressió i temperatura de cap i de fons. |
A6
|
B3
|
|
Avaluar els coeficients binaris de difusió de Maxwell-Stephan i de Fick en fase gas i en fase líquida. Calcular el coeficient local de transferència de matèria en problemes amb transport interficial, tot utilitzant correlacions empíriques o equacions teòriques en geometries simples (esferes, cilindres, plaques planes, discos, etc.). Avaluar els fluxos difusius i totals molars per unitat d’àrea a través de la interfície. |
A1 A2 A3
|
B3 B8
|
|
Explicar la diferència entre etapa ideal i etapa real d’equilibri entre dues fases. Resoldre el problema d’una etapa ideal d’equilibri (separador ‘flash’ ideal). Resoldre les equacions dels balanços de matèria, balanç d’energia, i relacions d’equilibri i resoldre les equacions en els supòsits: (i) hom fixa la calor bescanviada amb l’entorn per unitat de temps; (ii) hom fixa la temperatura d’operació del separador. |
A1 A2 A3 A4 A6
|
B1 B3 B8
|
C2
|
Etapa real d’equilibri entre dues fases. Coneguts els coeficients locals de transferència de matèria i les composicions en cadascuna de les dues fases, avaluar el coeficient global de transferència de matèria. Avaluar la resistència a la transferència de matèria en cadascuna de les fases. Utilitzant el model de doble pel•lícula, resoldre les equacions del model (balanços de matèria i d’energia i relacions d’equilibri) per a determinar la temperatura i composicions a la interfície i els fluxos molars que la travessen. Utilitzar el model teòric de doble pel•lícula juntament amb correlacions empíriques per a avaluar l’eficàcia local i l’eficàcia de Murphree d’un plat de columna. |
A1 A2 A3 A4 A6
|
B1 B2 B3 B8
|
C2
|
Dimensionat d’una columna de rebliment. Escollir un tipus i model de rebliment. Utilitzant les equacions i correlacions adients, avaluar la velocitat d’inundació de la columna i/o el punt de càrrega. Avaluar el diàmetre de la columna. Avaluar els coeficients de transferència de matèria i els paràmetres NOV i HETP de la columna. Avalua l’alçària de rebliment necessària per a portar a terme la separació. Avaluar la pèrdua de pressió. Calcular la potència bescanviada al calderí i al condensador. |
A1 A2 A3 A4 A6
|
B1 B2 B3 B8
|
C2
|
Dimensionat una columna plats. Utilitzant el mètode de McCabe-Thièle, avaluar el nombre de plats i la relació de reflux. Avaluar la velocitat d’inundació i el diàmetre de la columna, i la pèrdua de pressió entre cap i fons de columna. Calcular la potència bescanviada al calderí i al condensador. |
A1 A2 A3 A4 A6
|
B1 B2 B3 B8
|
C2
|
Per a una determinada columna de destil•lació, identificar els components clau que entren a la columna i portar a terme un estudi de topologia residual de la mescla multicomponent clau tractada en una columna de destil•lació, tot presentant el mapa de corbes residuals i el mapa de volatilitat relativa. |
A1 A2 A3 A4 A6
|
B1 B2 B3 B8
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. |
Introducció. Característiques i tipus d’operacions de separació. |
2. |
Principis bàsics d’operacions de transferència de matèria: difusió molecular i llei de Fick. Transferència de matèria entre fases: coeficients de transferència de matèria i càlcul de fluxos de transferència. Models teòrics i avaluació de coeficients de transferència a partir de correlacions empíriques. |
3. |
Concepte d’etapa ideal d’equilibri: càlcul d’un vaporitzador ‘flash’. Nombre d’unitats de transferència: correlacions empíriques i models. Concepte i avaluació d’eficàcia d’etapa. |
4. |
Disseny d’equips per etapes (plats). Càlcul d’equips per etapes en contracorrent. Concepte de línia d’operació d’etapa. Mètode de MacCabe-Thiele. Mètode del factor d’absorció. Disseny tenint en compte el balanç d’energia. Disseny tenint en compte eficàcies d’etapa. |
5. |
Destil•lació modificada. Síntesi de seqüències de separació. |
6. |
Disseny d’equips per contacte continu (torres de rebliment). Altura d’unitat de transferència i altura equivalent a un plat. Correlacions per als coeficients de transferència de matèria en torres de rebliment. Càlcul d’alçàries de rebliment en columnes d’absorció i destil•lació. |
7. |
Dimensionat de les columnes. Avaluació de les caigudes de pressió. Velocitat d’inundació. Punt d’inundació i punt de càrrega en torres de rebliment. |
8. |
Avaluació econòmica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Avantprojecte |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
19 |
19 |
38 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
|
Avantprojecte |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
|
Descripció |
Pes |
Avantprojecte |
Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. |
25% |
Proves pràctiques |
Hi haurà durant el curs una prova individual que tindrà un valor del 25% de la nota final. Aquesta prova individual hauria de tenir lloc cap a mitjans del quadrimestre.
Segona prova individual: Aquesta segona prova individual tindrà lloc al final del quadrimestre, en la data establerta per l’ETSEQ (40%). |
65% |
Altres |
Treball en grup; es lliurarà abans del final del quadrimestre. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Qualsevol alumne que hagi suspès l'assignatura a la primera convocatòria, podrà demanar al professor, dins el termini d'una setmana des de la publicació de les qualificacions, fer un examen del tipus prova única a la segona convocatòria, amb un pes del 100% de la nota de l'assignatura. Altrament (si l'alumne no comunica res al professor), les qualificacions de l'Avantprojecte (25%) i de l'Activitat (10%) es tindran en compte a la segona convocatòria. El sistema d'avaluació contínua s'adaptarà aleshores a la segona convocatòria d'acord amb els següents factors de pes: 25% de l'Avantprojecte, 10% per a l'Activitat, i un 65% per a l'examen de segona convocatòria. |
Bàsica |
McCabe, W.L., Smith, J.C., i Harriott, P., Unit Operations of Chemical Engineering, 5ª edició, McGraw-Hill (3303.03 MAC; ha sortit la 7ª edició), New York, 1993
|
|
Complementària |
|
- Benítez, J. Principles and Modern Applications of Mass Transfer Operations, Wiley, New York, 2002.
- Biegler, L.T., Grossmann, I.E., i Westerberg, A.W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, , Upper Saddle River, 1997 (3309.09 BIE).
- Bird, R.B., Stewart, W.E., i Lightfoot, E.N., Transport Phenomena, Wiley, New York, 1960 (versió en castellà a la biblioteca de la URV; ha sortit la segona edició en anglès).
- Coulson, J.M., Richardson, J.F., i Sinnot, R.K., Chemical Engineering, Vol. 6, 2ª edició, Pergamon Press, 1993 (3303 COU).
- Cussler, E.L., Diffusion Mass Transfer in Fluid Systems, 2ª edició, Cambridge University Press, Cambridge, 1997 (2210.33 CUS).
- Foust, A.S., Principles of Unit Operations, 2ª ed., Krieger Publishing, New York, 1980 (3303.03 PRI).
- Geankoplis, Ch. J., Transport Processes and Unit Operations, 3ª ed., Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1993 (66.021 Gea). Ha sortit recentment la 4ª edició: Transport Processes and Separation Process Principles (Includes Unit Operations), 2003.
- Gmehling, J. i Onken, U., Vapor-Liquid Equilibrium Data Collection, DECHEMA Chemistry Data Series, D. Behreng i R. Eckermann (editors), Frankfurt, 1977.
- Incropera, F.P. i DeWitt, D.P., Fundamentals of Heat and Mass Transfer, 4ª ed., Wiley, New York, 1996 (2210.33 INC).
- King, J., Separation Processes, 2ª ed., McGraw-Hill, New York, 1980 (66.048 Kin).
- Kister, H.Z., Distillation design, McGraw-Hill, New York, 1992 (2210.33 KIS).
- Mills, A. F., Mass Transfer, Prentice-Hall, Upper Saddle River, 2001
- Perry, R.H. i Green, D. (editors), Perry’s Chemical Engineering Handbook, 7ª ed., McGraw-Hill, New York, 1997 (3303 HAN PER).
- Poling, B.E., Prausnitz, J.M., i O’Connell, J.P., The Properties of Gases and Liquids, 5ª edició, McGraw-Hill, New York, 2001 (3303 REI).
- Seider, W.D., Seader, J.D. and Lewin, D.R., Process Design Principles. Synthesis, Analysis and Evaluation, John Wiley & Sons, 1999 (66.0 Sei).
- Taylor, R. I Krishna, R., Multicomponent Mass Transfer, Wiley, New York, 1993 (2210.33 TAY).
- Treybal, R.E., Mass Transfer Operations, 3ª ed., McGraw-Hill, New York, 1980.
- Turton, R. (editor), Bailie, R.C., i Whiting, W. B., Analysis, Synthesis, and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, Upper Saddle River, 1997 (3303.03 ANA).
- Ulrich, G.D., A Guide to Chemical Engineering Process Design and Economics, Wiley, New York, 1984 (3303.03 ULR).
- Welty, J.R., Wicks, Ch.E., i Wilson, R.E., Fundamentals of Momentum, Heat, and Mass Transfer, 4ª ed., Wiley, New York, 2001 (2210.33 WEL).
- Internet.
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Fonaments d’Enginyeria Química, Fenòmens de Transport, Química Física, Termodinàmica Tècnica I.
La asistencia a un minimo de 75% de clases y la participacion en las visitas a empresas coordinadas en 3º curso son de extrema importancia |
|