DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DISSENY D'EQUIPS I INSTAL·LACIONS Codi 20012026
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
SALTO COSCOLIN, JAIME
Adreça electrònica jaime.salto@urv.cat
antonio.cabello@urv.cat
Professors/es
SALTO COSCOLIN, JAIME
CABELLO RIMBAU, ANTONIO
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/dei/
Descripció general i informació rellevant Abordar els temes que constitueixen la base del disseny dels equips i instal•lacions més habituals a les indústries químiques.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
A8 El disseny i operació de sistemes de transport i emmagatzematge de fluids.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
A12 L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i saber dimensionar sistemes de transport de manipulació de sòlids i líquids. A8
A12
A14
A15
B1
B8
B14
C1
C2
C5
Conèixer els mecanismes de corrosió i saber com evitar-los. A1
A3
A5
B8
B14
C1
C5
Ser capaç d’ analitzar les fallades previsibles en instal•lacions químiques. A4
A5
A7
B3
B4
B8
B11
B14
C2
Conèixer i saber aplicar els reglaments industrials. A7
B2
B7
B10
B19
C4
Conèixer i saber aplicar a sistemes reals els models de vibracions amb un grau de llibertat. A1
A3
B1
B14
C2
Prendre decisions de projecte basades en l’anàlisi dinàmic. A1
A3
B3
B11
B17
C3
Ser capaç d’ aplicar l’ anàlisi resistent a sistemes industrials. A1
A3
B1
B4
B15
C2
C5
Dimensionar elements estructurals simples. A3
A10
B1
B3
B5
B8
C1
C2
Saber aplicar el codi ASME secc VIII div 1 a recipients simples. A7
A14
B12
B16
C4
Ser capaç de dissenyar els principals paràmetres dels recipients a pressió. A7
B8
B12
C1

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a la corrosió.
Tipus de corrosió, Estudi electroquímic, Protecció contra la corrosió.
2.Ciència dels materials.

Tipus de materials, Inspecció i control del materials.
3.Fiabilitat de les instal•lacions.
Criteris de fallada, Anàlisis de fallada.
4.Disseny bàsic funcional.
“Layouts”, Cimentacions, Quadres de Control, Sistemes de control, Sistemes de connexió, Sistemes de seguretat, Bombes contra incendi, Sistemes de diluvi / hidrants.
5. Disseny d’equips convencionals.
.
Equips estàtics: Canonades, Tancs, Ciclons, Torres de buit / destil•lació, Reactors Batch / tubulars, Bescanviadors, Mescladors estàtics, Filtres, Elutriadors, Instrumentació.
Equips dinàmics: Bombes, Soplants, Compressors, Turbines, Cintes transportadores, Tanques mecàniques
6. Disseny d’equips de seguretat.
Vàlvules de seguretat de pressió, Discos de ruptura, Vàlvules de pressió i depressió, Vàlvules de bloqueig d’emergència, Altres dispositius.
7. Vibracions
7.1 Vibracions en sistemes d'un grau de llibertat
7.2 Vibracions lliures
7.2.1 Sense esmorteïr
7.2.2 Amb esmorteiment
7.3 Vibracions forçades
7.3.1 Sense esmorteïr
7.3.2 Amb esmorteiment
7.4 Resonància
7.5 Força transmesa a la base per u n sistema vibratori
8. Estàtica 8.1 Sistemes de forces i moments
8.2 Condicions de lligadura
8.3 Equilibri del punt
8.4 Equilibri d'un sòlid sotmés a un sistema de forces coplanaries
8.5 Sistemes mecànics estàticament equivalents
9. Anàlisis resistent 9.1 Forces externes i internes
9.2 Tensions normals i tallants
9.3 Tracció-compressió
9.4 Flexió
9.4.1 Diagrames de moments flectors i forces tallants
9.4.2 Llei de Naviére
9.4.3 Criteris de resistència
9.5 Vinclament
9.5.1 Càlcul de la càrrega crítica
9.5.2 Disseny d'elements a vinclament perl mètode dels coeficients w.
9.6 Cálcul i disseny d'estructures articulades planes
10.Recipients a pressió i tancs d'emmagatzemament. 10.1 Càlcul de les tensions en recipients a pressió
10.1.1 Forces que suporten els recipients a pressió i tancs d'emmagatzematge.
10.2 Codi ASME, secció VIII, Divisió 1 i altres Normes de disseny
10.3 Paràmetres de disseny segons el codi ASME
10.3.1 Disseny de recipients sotmesos a pressió interna
10.3.2 Disseny de recipients sotmesos a pressió externa
10.3.3 Pressió de prova
10.3.4 Disseny de reforçament de registres i obertures en recipients a pressió
11. Disseny d’estacions de servei.
Estacions d’aire segur, Estacions de vapor, Estacions de nitrogen, Estacions de mesura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
60 60 120
Treballs
8 24 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 0 3
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació de l'assignatura, descripció dels objectius a assolir i metodes d'avaluació
Sessió Magistral exposició dels continguts teòrics de la matèria de l'assignatura
Treballs confecció de treballs pràctics per part de l'alumne de forma individual o en grup
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària resolució de casos pràctics, com aplicació dels conceptes teòrics, per part de l'alumne amb el guiatge del professor
Resolució de problemes, exercicis resolució per part de l'alumne, de forma individual i fora de l'aula, de problemes pràctics d'aplicació de la teoria.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
resolució i aclariment de dubtes al alumne, per part del professor al desptax 207

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs confecció de treballs de disseny d'elements estructural o recipients a pressió 25%
Resolució de problemes, exercicis resolució de problemes en grup o de forma individual, fora de l'aula, la resolució dels quals s'haurà de defensar i exposar 25%
Proves pràctiques superació de dues proves pràctiques consistents en la resolució de 2 o 3 problemes, relacionats amb els conceptes teòrics de l'assignatura 35%
Proves objectives de preguntes curtes respondre a preguntes curtes relacionadre amb conceptes teòrics 7.5%
Proves objectives de tipus test escollir la resposta correcta d'un conjunt de respostes proposades a qüestions teòriques o numèriques de l'assignatura 7.5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura està impartida al 50 % per dos professors i la nota final és la mitjana d'ambdues notes, amb el requisit de que cal aprovar les dues parts de forma independent per poder fer mitjana.


Fonts d'informació

Bàsica COCA, P.; ROSIQUE, Ciencia de materiales, 1992, Ediciones Pirámide,
ULIGH, H. H.; REVIE, R. W., Corrosion and Corrosion Control., 1984, John Wiley
ASM Int, Corrosion. Vol. 13 (Metals Handbook)., 1987.,
, http://www.mdsolids.com, ,
SCHACKELFORD, J. F., Introduction to Materials Science for Engineers, 1996, ed. Prentice Hall,
Eugene F. Megyesy, manual de recipientes a presión, 1985, Limusa
BEER; JOHNSTON, Mecánica vectorial para ingenieros. Estática y dinámica., , McGraw-Hill.
ASME Code., Section VIII Presure Vessels Division I., ,
pedro ramon moliner, Vibraciones, 1980, ETSIIB

• Reglamento de aparatos a presión e instrucciones técnicas complementarias. Ministerio de Industria y Energía.

• Reglamento sobre almacenamiento de productos químicos. Ministerio de Industria y Energía.

• NASH, W. A. Resistencia de materiales. McGraw-Hill.

• H. APPOLA. Tecnología de los metales.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent