DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LABORATORI DE PROCESSOS DE FABRICACIÓ Codi 20012028
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 0 12 Troncal Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GADALLA ., MAMDOUH AYAD
Adreça electrònica francesc.medina@urv.cat
ricard.garcia@urv.cat
joan.salvado@urv.cat
joan.herrero@urv.cat
johann.osma@urv.cat
marta.giamberini@urv.cat
mamdouh.gadalla@urv.cat
asfaw.gezae@urv.cat
ms.yalfani@urv.cat
gonzalo.guillen@urv.cat
vladimir.baulin@urv.cat
biniam.maru@urv.cat
silvia.delamo@urv.cat
Professors/es
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
GARCIA VALLS, RICARD
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
HERRERO SABARTÉS, JUAN
OSMA CRUZ, JOHANN FACCELO
GIAMBERINI -, MARTA
GADALLA ., MAMDOUH AYAD
GEZAE DAFUL, ASFAW
YALFANI -, MOHAMMAD SADEGH
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
BAULIN ., VLADIMIR
MARU -, BINIAM TADDELE
DE LAMO CASTELLVI, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant El Laboratori de Processos de Fabricació (LPF) és un laboratori per a practicar els conceptes de síntesis de processos, dimensionament d'equips i control de processos que s’han estudiat durant la carrera. A tal efecte, disposem d’ordinadors amb el software necessari per a assolir els objectius i de dues instal•lacions experimentals: una planta pilot per a separar en continu una barreja mitjançant destil•lació i una planta pilot multipropòsit/multiproducte.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
A8 El disseny i operació de sistemes de transport i emmagatzematge de fluids.
A9 El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
A11 El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns.
A12 L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dissenyar processos químics i els seus sistemes de control. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Simular el comportament de processos en règim estacionari i dinàmic. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Elaborar estratègies de control distribuït dels processos químics. A7
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Utilitzar equipament industrial de control en un procés real (columna de destil•lació operada amb un sistema SCAN 3000 i equip multiproducte/multipropòsit). A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Primera part. OPERACIÓ d’una COLUMNA de DESTIL·LACIÓ REAL
1. Dinàmica de la columna de destil·lació. Ajust del funcionament de la columna i el seu control.
2. Optimització del procés (ajust dels paràmetres dels controladors).
Segona part. OPERACIÓ d’un equip multiproposit. 1. Obtenció de llevat i. 2. Operació de la planta. 3. Destil·lació de la mescla
Tercera part SIMULACIÓ de PROCESSOS
1. Ajust de controladors per diferents mètodes utilitzant el simulador WinSim (part opcional).
2. Tutorial de hysys.
Quarta part PROCESSO A MODELITZAR.
Simulació dinàmica de processos químics per integració de diferents operacions unitàries. Estratègies de control i optimització utilitzant el simulador HYSYS.
1. Simulació de processos de reacció
2. Simulació de processos de separació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 8 16
 
Pràctiques a laboratoris
16 8 24
Sessió Magistral
16 32 48
Pràctiques a laboratoris
32 16 48
Pràctiques a laboratoris
32 16 48
Pràctiques a laboratoris
16 32 48
Pràctiques a laboratoris
16 32 48
 
Atenció personalitzada
16 0 16
 
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció
Pràctiques a laboratoris Microsim
Sessió Magistral Sessions introductories de simulació
Pràctiques a laboratoris HYSYS: Reacció
Pràctiques a laboratoris HYSYS: Separació
Pràctiques a laboratoris Planta pilot: destilació
Pràctiques a laboratoris Planta pilot: Multi/Multi

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Tutories al despatx del professor. Confirmar per e-mail

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Informe simulación (separación) 30%
Pràctiques a laboratoris Informe simulación (reacción) 30%
Pràctiques a laboratoris Planta destilación 15%
Pràctiques a laboratoris Planta multi/multi 10%
Proves pràctiques Examen al laboratori (nota mínima per promitjar 3.5) 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'assistència al laboratori és obligatòria, havent de ser superior al 90% de les hores lectives, per a què l'alumne pugui ser avaluat. - La nota final de cada pràctica es modificarà amb un factor d'autoavaluació i avaluació dels propis membres de cada equip.


Fonts d'informació

Bàsica

Manuals d’operació de SCAN 3000

Manual d'operació de HYSYS i HELP del programa
Información en moodle (Poster for tuturial...)

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20012008
CONTROL I INSTRUMENTACIÓ DE PROCESSOS QUÍMICS/20012009
LABORATORI D'ENGINYERIA QUÍMICA II/20012029
SIMULACIÓ I OPTIMITZACIÓ DE PROCESSOS QUÍMICS/20012031