DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TECNOLOGIA DEL MEDI AMBIENT Codi 20012030
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MENESES BENITEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montse.meneses@urv.cat
oscarorlando.ortiz@urv.cat
Professors/es
MENESES BENITEZ, MONTSERRAT
ORTIZ RODRÍGUEZ, OSCAR ORLANDO
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental, tractant el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines per a assolir-la. Aprendre a avaluar ambientalment un producte o una activitat. Descriure i utilitzar eines de valoració d’impactes ambientals. Aprendre quins són els elements d’una Auditoria Ambiental. En general s’estudiaran prioritàriament eines d’anàlisi i prevenció, que cal incorporar a la indústria de procés, i a l’activitat humana en general, abans d’haver de procedir als tractaments de final de línia. S’introdueixen també les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental. A15
C3
Introducció del concepte de sostenibilitat ambiental i descripció de les eines per a assolir-la. A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C3
Avaluar ambientalment un producte o una activitat. A1
A13
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
Descriure i utilitzar eines de valoració d’impactes ambientals. A13
A15
Aprendre quins són els elements d’una Auditoria Ambiental. A13
Introducció de les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants. A1
A13
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
Realització d’un Estudi d’Impacte Ambiental, EIA. A13
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
Preparació de la informació necessària per la realització d’un EIA, incorporat a l‘avantprojecte. A13
Cercar informació a la literatura. C3
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
B8
C5

Continguts
Tema Subtema
1. CONCEPTE DE SOSTENIBILITAT AMBIENTAL. Indicadors de sostenibilitat. Conceptes i eines de sostenibilitat. Prevenció de Contaminació. Minimització de residus. Ecologia Industrial.
2. AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UN PRODUCTE O UNA ACTIVITAT: Avaluació del Cicle de Vida. Caracterització d’impactes ambientals. Avaluació de Risc Ambiental.
3. Introducció del concepte de millor tecnologia disponible (MTD-BAT, BREFS).
4. Estudis d’Impacte Ambiental.
5. Diagnosi ambiental d’un projecte o d’una empresa: Auditories Ambientals.
6. Sistemes de Gestió Ambiental. ISO 14000. ECO-MANAGEMENT AUDIT SYSTEM (EMAS).
7. Introducció a les tecnologies de tractament de la contaminació.
8. REALITZACIÓ D’UN CAS PRÀCTIC D’ESTUDI D’IMPACTE AMBIENTAL, aplicat al projecte de tercer curs o treball equivalent.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Treballs
19 19 38
Avantprojecte
15 30 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Metodologia basada en que l’alumne actuï com a professional a base de realitzar exercicis pràctics basats en conceptes explicats a classe.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i treballs pràctics. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats.
Treballs S'alterna el treball individual amb el treball en equip.
Avantprojecte Realització en equip d’un Estudi d’Impacte Ambiental, vinculat a l’avantprojecte de tercer curs.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Avaluació d'exercicis realitzats en grup a classe i complementats en alguns casos amb treballs a casa. 13%
Avantprojecte Realització d’un Estudi d’Impacte Ambiental, EIA, de la planta objecte de l’avantprojecte de tercer curs realitzat per cada grup de projecte. Els alumnes que no realitzen avantprojecte, fan un treball equivalent. 25%
Proves pràctiques Examen final individual. 50%
Altres

Exercici de Diagnòstic ambiental aplicat a una cuina, elaborat en grup fora de classe amb indicacións puntuals a classe.

12%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

  • Llibre de text recomanat:

Sonnemann, G.W., Castells, F., and Schuhmacher, M. (2004), Integrated Life-Cycle and Risk Assessment for Industrial Processes, Lewis Publisher, ISBN 1-56670-644-0.

Complementària
  • Rigola, M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa. Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2005
  • Masters, G.M. Introduction to Environmental Engineering and Science (2nd Edition) Prentice Hall 1997. ISBN: 0-13-155384-4.
  • Riera, P. Avaluació d’Impacte Ambiental. Ed Rubes, 2000. ISBN: 84-497-0086-9.
  • Fiksel, J. Ingeniería de diseño medioambiental. DFE. McGraw-Hill, 1996. ISBN: 84-481-0752-7.
  • Roberts, H., Robinson G., ISO 14001 EMS Manual de Sistemas de Gestión Medioambiental. Paraninfo, 1999. ISBN: 84-283-2534-0.
  • Cooper, C.D., Alley, F.C. Air Pollution Control (3rd Edition) Waveland Press; 2002, ISBN: 1577662180.
  • Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering: Collection, Treatment, Disposal, McGraw-Hill, 3rd. Ed., 1994, ISBN: 0-07-041690-7.
  • Internet.
Recomanacions