DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TECNOLOGIA DEL MEDI AMBIENT Codi 20012030
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
PASQUALINO ., JORGELINA CECILIA
Adreça electrònica jorgelina.pasqualino@urv.cat
oscarorlando.ortiz@urv.cat
Professors/es
PASQUALINO ., JORGELINA CECILIA
ORTIZ RODRÍGUEZ, OSCAR ORLANDO
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental, tractant el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines per a assolir-la. Aprendre a avaluar ambientalment un producte o una activitat. Descriure i utilitzar eines de valoració d’impactes ambientals. En general s’estudiaran prioritàriament eines d’anàlisi i prevenció, que cal incorporar a la indústria de procés, i a l’activitat humana en general, abans d’haver de procedir als tractaments de final de línia. S’introdueixen també les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental. A13
A15
B1
B4
B5
B6
B14
B19
C3
C5
Introducció del concepte de sostenibilitat ambiental i descripció de les eines per a assolir-la. A13
B6
B19
C3
Avaluar ambientalment un producte o una activitat. A1
A13
A15
B1
B3
B5
B6
B8
B11
B12
B13
B14
B17
B19
C3
C5
Descriure i utilitzar eines de valoració d'impactes ambientals. A13
A15
B1
B8
B12
B19
C2
C4
Introducció de les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants. A1
A13
A15
B1
B3
B5
B6
B8
B11
B14
B15
B16
B19
C1
C2
Realització d'un Estudi d'Impacte Ambiental, EIA. A13
A15
B1
B3
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B12
B14
B15
B19
C2
C4
C5
Preparació de la informació necessària per la realització d'un EIA, incorporat a l'avantprojecte. A13
B5
B10
B14
B19
C1
C2
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
B8
B13
C5
Cercar informació a la literatura. B4
B9
B10
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. CONCEPTE DE SOSTENIBILITAT AMBIENTAL. Indicadors de sostenibilitat. Conceptes i eines de sostenibilitat. Prevenció de Contaminació. Minimització de residus. Ecologia Industrial.
2. AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UN PRODUCTE O UNA ACTIVITAT: Avaluació del Cicle de Vida. Caracterització d’impactes ambientals. Avaluació de Risc Ambiental.
3. Introducció del concepte de millor tecnologia disponible (MTD-BAT, BREFS).
4. Estudi d’Impacte Ambiental.
REALITZACIÓ D’UN CAS PRÀCTIC D’ESTUDI D’IMPACTE AMBIENTAL, aplicat al projecte de tercer curs o treball equivalent.
5. Diagnosi ambiental d’un projecte o d’una empresa: Auditories Ambientals.
6. Introducció a les tecnologies de tractament de la contaminació. Control d'emissions d'aire. Tractament d'aigües. Residus.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 20 40
Avantprojecte
15 30 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Metodologia basada en que l’alumne actuï com a professional a base de realitzar exercicis pràctics basats en conceptes explicats a classe.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i treballs pràctics. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S'alterna el treball individual amb el treball en equip.
Avantprojecte Realització en equip d’un Estudi d’Impacte Ambiental, vinculat a l’avantprojecte de tercer curs.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de forma individual o en petits grups els quals podran accedir al despatx del professor en un horari que es farà públic a principis de quadrimestre.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació d'exercicis realitzats en grup a classe i complementats en alguns casos amb treballs a casa. 13%
Avantprojecte Realització d’un Estudi d’Impacte Ambiental, EIA, de la planta objecte de l’avantprojecte de tercer curs realitzat per cada grup de projecte. Els alumnes que no realitzen avantprojecte, fan un treball equivalent. 25%
Proves pràctiques Examen final individual. 50%
Altres

Exercici de Diagnòstic ambiental aplicat a una casa, elaborat en grup fora de classe amb indicacións puntuals a classe.

12%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim una puntuació de 4.5 sobre 10 a l'examen final individual 4.5.

Renuncia a l'avaluació continuada:

Durant les dues primeres setmanes del quadrimestre els alumnes que ho desitgin poden sol•licitar de forma raonada, al professor de l'assignatura, la seva renuncia a l'avaluació continuada. En cap cas s'acceptarà aquesta renuncia un cop s'hagi realitzat alguna de les activitats computables en l'avaluació continuada. Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada realitzaran una sola prova dins el període estipulat per l'ETSEQ per realitzar els exàmens de primera convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Masters, G.M. , Introduction to Environmental Engineering and Science , 2nd Edition, Prentice Hall 1997

  • Llibre de text recomanat:

Masters, G.M. Introduction to Environmental Engineering and Science (2nd Edition) Prentice Hall 1997. ISBN: 0-13-155384-4.

Complementària
  • Rigola, M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa. Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2005
  • Riera, P. Avaluació d’Impacte Ambiental. Ed Rubes, 2000. ISBN: 84-497-0086-9.
  • Fiksel, J. Ingeniería de diseño medioambiental. DFE. McGraw-Hill, 1996. ISBN: 84-481-0752-7.
  • Roberts, H., Robinson G., ISO 14001 EMS Manual de Sistemas de Gestión Medioambiental. Paraninfo, 1999. ISBN: 84-283-2534-0.
  • Sonnemann, G.W., Castells, F., and Schuhmacher, M. (2004), Integrated Life-Cycle and Risk Assessment for Industrial Processes, Lewis Publisher, ISBN 1-56670-644-0.
  • Cooper, C.D., Alley, F.C. Air Pollution Control (3rd Edition) Waveland Press; 2002, ISBN: 1577662180.
  • Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering: Collection, Treatment, Disposal, McGraw-Hill, 3rd. Ed., 1994, ISBN: 0-07-041690-7.
  • Internet.
Recomanacions