DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PROJECTE DE FI DE CARRERA Codi 20012101
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
33 0 33 Obligatòria Cinquè Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
Adreça electrònica manuel.tierno@urv.cat
cesarluis.valdes@urv.cat
jordi.gavalda@urv.cat
josemaria.chillida@urv.cat
antonio.cabello@urv.cat
juancarlos.bruno@urv.cat
0
jose.basco@urv.cat
francesc.castells@urv.cat
fernando.rodriguez@urv.cat
juanramon.cabello@urv.cat
jaume.tarrago@urv.cat
jesus.lopez@urv.cat
jordi.ortiga@urv.cat
xavier.teixido@urv.cat
carlos.alvarez@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, MANUEL
VALDÉS ÁLVAREZ, CÉSAR LUIS
GAVALDÀ CASADO, JORDI
CHILLIDA RABADÁ, JOSÉ MARÍA
CABELLO RIMBAU, ANTONIO
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
BOIX SABATER, RAMON
BASCO MONTIA, JOSÉ
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
RODRIGUEZ LUQUE, FERNANDO
CABELLO RIMBAU, JUAN RAMON
TARRAGÓ MASALLES, JAUME
LÓPEZ VILLADA, JESÚS
ORTIGA GUILLEN, JORDI
TEIXIDO QUINTANA, XAVIER
ALVAREZ HERRERO, CARLOS
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/pfceq
Descripció general i informació rellevant Desenvolupament d'un Projecte d'Enginyeria, entès com un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. Aquests treballs tècnics poden ser el disseny, càlcul, muntatge, operació i manteniment d'equips o plantes de procés, o bé el desenvolupament d'estudis relatius a aquests, que versin sobre aspectes tècnics, econòmics, o sobre altres camps propis de l'enginyeria química.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
A8 El disseny i operació de sistemes de transport i emmagatzematge de fluids.
A9 El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
A11 El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns.
A12 L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicació dels coneixements i habilitats adquirits a l'assignatura de Projectes (Quart Curs EQ, Primer Quadrimestre, Codi 20012007) al desenvolupament d'un Projecte d'Enginyeria, entès com un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. Aquests treballs tècnics poden ser el disseny, càlcul, muntatge, operació i manteniment d'equips o plantes de procés, o bé el desenvolupament d'estudis relatius a aquests, que versin sobre aspectes tècnics, econòmics, o sobre altres camps propis de l'enginyeria química El Projecte de Fi de Carrera es realitza generalment en equip, guiat per professors o tutors especialitzats. Els alumnes hauran de presentar un document final amb uns continguts mínims i faran una defensa oral del seu treball. Per tractar-se d'una matèria que comporta la possible aplicació de tots els coneixements adquirits durant la carrera, conté todes les competències assignades a l'ensenyament d'Enginyeria Química. . A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
Aspectes generals del PFC. Es defineixen diferents tipus de projectes amb les següents característiques:

En general es definirà un projecte per cada equip de 3 alumnes i s’assignarà un tutor a cada projecte.

El projecte pot ser definit per l’equip de professors de PFC, o pels propis alumnes. En el cas de que el Projecte sigui proposat pels alumnes, individualment o en grup, aquests han de contactar l’empresa o institució que proposi el projecte, avalat per un tutor (professional de reconegut prestigi coneixedor del projecte proposat). En el curs del primer quadrimestre, quan es comencin a organitzar els grups, l’alumne o grup d’alumnes interessats presentaran la proposta a consideració dels professors responsables del PFC per tal de que sigui acceptada.
Index de continguts del PFC Per a la realització del PFC, els alumnes seguiran els elements principals d'un Projecte d'enginyeria bàsica, descrits principalment en l'assignatura de Projectes. El contingut del PFG es pot resumir a través dels elements principals de la Guia del PFG que seguiran els alumnes per a elaborar la memòria de la seva Projecte, que s'esmenten a continuació:

1 . Introducció
2 . Etapa preliminar. Descripció del Projecte. Abast del Projecte. Antecedents històrics (Opcional). Estudi bibliogràfic. Alternatives de procés. Planificació inicial del Projecte (Diagrama de Gantt).
3 . Bases per al desenvolupament del Projecte. Especificacions d’alimentació. Capacitat, Flexibilitat Operativa. Especificacions dels Productes. Condicions de les matèries primeres i productes en el límit de bateria. Energies i utilitats. Dades de l'emplaçament. Normes i codis de disseny.
4 . Desenvolupament de l'enginyeria bàsica. Elaboració de diagrames Disseny bàsic de canonades, control i instrumentació i equips. Descripció del Projecte i de les instal·lacions.
5 . Seguretat en el disseny d'instal·lacions. Protecció d'equips a sobrepressions. Mesures de protecció contra incendis o abocaments. Anàlisis de risc preliminar. Sistemes de protecció personal
6 . Aspectes ambientals del Projecte. Identificació i avaluació de les emissions. Consums d'energia i de recursos naturals. Contribució a efecte hivernacle.
7 . Manteniment de les instal·lacions
8 . Manual de Operació. Manuals d'engegada, de funcionament de desocupada normal i de desocupada d'emergència
9 . Estudi econòmic. Compte de resultats. Pressupost d’execució del Projecte. Avaluació global de la inversió (Cash Flow, VAN, TIR, ...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Seminaris
10 10 20
Estudis previs
4 48 52
Treballs
27 270 297
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves orals
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessions explicatives de l'organització i continguts del Projecte Final de Carrera
Seminaris Classes magistrals d'assistència obligatòria, sobre temes complementaris necessaris per a la realització del PFC
Estudis previs Realització d'etapa preliminar: Estudi bibliogràfic. Antecedents i Alternatives del procés. Descripció i Abast del Projecte. Planificació inicial.
Treballs Activitats pròpies de la realització del PFC, seguint la Guia del PFC 2009 que estroba a l'apartat Documentació Normativa de l'espai de l'assignatura a la plataforma docent Moodle.(http://moodle.urv.net/moodle/)

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants inscrits al Projecte Final de Carrera, tenen el dret de ser assistits personalment per l'equip de professors de PFC, en la forma que s'organitzi. Amb caràcter general cada projecte està assistit personalment per un professor tutor tutor i per a temes específics els alumnes disposen d'una matriu de coneixements on poden buscar i contactar els professors que els poden assistir en matèries específiques. Els professors de PFC poden ser contactats a través de les dades que es troben a l'espai de l'assignatura disponible a la plataforma Moodle http://moodle.urv.cat/

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació de la documentació formal, segons està descrita en el reglament de PFC, i revisada per tribunal constituït “ad hoc”. 60%
Proves orals Defensa oral del PFC davant del mateix tribunal que ha avaluat la documentació formal. 30%
Altres

Assistència i aprofitament de seminaris de l'assignatura. Utilització d'espai Moodle propi del projecte i /o pàgines web o blogs específics.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica TURTON, R., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2003

Complementària Coker, A. Kayode , Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants , Elsevier Gulf Professional Pub., 2007
PETERS, M:S.; TIMMERHAUS, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineering, McGraw-Hill Book Company, 1991
BAASEL, W. D. , Preliminary Chemical Engineering Plant Design , Van Nostrand Reinhold , 1990
VALLE-RIESTA, J.F., Project Evaluation in the Chemical Process Industries, McGraw-Hill Book Company, 1983
Kletz, Trevor A., Plant design for safety : a user-friendly approach, New York : Hemisphere Publishing Corporation, 1990
Ulrich, Gael D. , A Guide to chemical engineering process design and economics, John Wiley & Sons, 1984

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament i aprovat: Totes les troncals prèvies i les assignatures de Projectes i Disseny d’Equips i Instal.lacions.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent