DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TERMODINÀMICA TÈCNICA II Codi 20012104
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 4.5 4.5 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
Adreça electrònica juancarlos.bruno@urv.cat
ivanandres.montero@urv.cat
jordi.ortiga@urv.cat
davidestefano.martinez@urv.cat
javier.mesones@urv.cat
Professors/es
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
MONTERO IZQUIERDO, IVAN ANDRÉS
ORTIGA GUILLEN, JORDI
MARTÍNEZ MARADIAGA, DAVID ESTÉFANO
MESONES MORA, JAVIER
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/ttii/
Descripció general i informació rellevant Curs teòric i experimental d’enginyeria termodinàmica aplicat a l’estudi dels sistemes de conversió d’energia tèrmica en treball (motors i centrals tèrmiques), de producció de fred i bombes de calor.

Competències
Codi  
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar balanços de matèria, energia, entropia i exergia. B1
B4
B15
Conèixer i entendre el funcionament dels cicles de producció de potencia. B4
B15
Conèixer i entendre el funcionament dels cicles de refrigeració i bombes de calor. B4
B15
Avaluar processos amb flux compressible. B4
B15
Avaluar processos amb aire humit. B4
B15
Avaluar processos amb combustió. B4
B15
Domini del programa EES per simular els processos estudiats. B4
B15
Integració dels coneixements per a la realització d'un avantprojecte. B1
B4
B15
C2
Aprofundir els coneixements adquirits en el treball de laboratori. B1
B3
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Anàlisi energètica de sistemes oberts.
2. Entropia i anàlisi exergètica.
3. Cicles de vapor per a la producció de treball.
4. Cicles de gas per a la producció de treball.
5. Flux compressible en toveres i difusors.
6. Sistemes de refrigeració i bombes de calor.
7. Aire humit.
8. Mescles reactives i combustió.
Pràctiques de laboratori: - Caldera de gas natural per a aigua calenta.
- Estudi d’un equip industrial de refrigeració per compressió de vapor.
- Estudi experimental de la compressió d’aire en una i dues etapes.
- Refrigeració per compressió tèrmica de vapor.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
37.5 75 112.5
Avantprojecte
15 30 45
Pràctiques a laboratoris
25 12.5 37.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Avantprojecte Es tracta de realitzar projectes que permetin la cooperació de diverses assignatures i que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Dep. Enginyeria Mecànica, Despatx 112 Tel: 977 257891 juancarlos.bruno@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grup. Treball, en equip. 25%
Pràctiques a laboratoris Laboratori i examen laboratori individual. 22.5%
Proves pràctiques Examen Parcial: prova individual (17.5%).

Examen final: prova individual (35%).
52.5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica MORÁN, M. J.; SHAPIRO, H. N., Fundamentos de termodinámica técnica, Editorial Reverté, S.A., Barcelona, 1993

Complementària EASTOP, T. D; MCCONKEY, A., Applied Thermodynamics for Engineering Technologists, 5a ed. Longman Scientific & Technical, Londres, 1993
, Engineering Equation Solver EES, ,
, Moodle, ,
MARTÍNEZ, I., Termodinámica básica y aplicada, Editorial Dossat, S.A., Madrid, 1992
AGÜERA SORIANO, J., Termodinámica lógica y motores térmicos, 5a ed. Editorial Ciencia 3, Madrid
SEGURA, J., Termodinámica técnica, Editorial Reverté, S.A., Barcelona, 1993

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Química Física. Termodinàmica Tècnica I.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent