Codi |
|
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B14 |
Raonament crític. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Anàlisi del sòlid mecànic segons les hipòtesi de l’elasticitat. |
A3
|
B1 B2 B3 B5 B8 B10 B14
|
C5
|
Determinació de tensions i deformacions generades a un sòlid com a conseqüència de les sol•licitacions exteriors. |
A3
|
B1 B2 B3 B5 B8 B11 B14
|
C5
|
Particularització de sol•licitacions complexes a geometria simple: peça prismàtica. |
A3
|
B1 B2 B3 B5 B8 B10 B11 B14
|
C5
|
Anàlisi i càlcul d’elements estructurals segons criteris de resistència i rigidesa. |
A3
|
B1 B3 B5 B8 B11 B14
|
C5
|
Càlcul d’elements sotmesos a compressió: inestabilitat elàstica. |
A3
|
B1 B2 B3 B5 B8 B11 B14
|
C5
|
Disseny d’elements estructurals segons els codis adequats. |
A3
|
B1 B3 B5 B8 B11 B12
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
T.1. Introducció. |
Conèixer l’àmbit d’aplicació de l’elasticitat i resistència de materials. Equilibri estàtic i elàstic. Definició de peça prismàtica. Concepte de tensió i deformació. El problema elàstic. Hipòtesi de l’elasticitat. |
T.2. Llei de Comportament. |
Llei de Hooke generalitzada. Mòdul transversal d’elasticitat. Llei de comportament. El problema elàstic. El problema tèrmic. Principi de Saint-Venant. |
T.3. Criteris de plastificació i trencament. |
Tensions principals. Criteris de falla. Teoria dels estats límits de Mohr. Tensió equivalent, coeficient de seguretat i tensió de treball. |
T.4 Conceptes bàsics de la Resistència de Materials. |
Barra prismàtica. Plantejament general del model de barres. Tensions en la secció, concepte d’esforços. Diagrames d’esforços. Estructures isostàtiques i hiperestàtiques. Equacions diferencials d’equilibri. |
T.5.Tracció i Compressió. |
Definició. Estat tensional de la tracció i compressió. Deformacions. Pes propi. Sistemes hiperestàtics. Tensions inicials i tèrmiques. |
T.6. Cilindres i esferes de parets primes. |
Equilibri d’una làmina de paret prima. Casos particulars per al càlcul de les tensions. |
T.7. EsforçTallant i Moment Torsor. |
Tallant pur. Teoria elemental del tallant. Deformacions. Càlcul d’unions rematxades i cargolades. Torsió en barres rectes i de secció circular. Distribució de les tensions tangencials. Diagrames. Càlcul d’eixos de transmissió de potencia. |
T8. Teoria general de la flexió: anàlisi de tensions. |
Definicions. Diagrames en flexió. Llei de Navier per al càlcul de les tensions normals en flexió pura. Tensions en flexió simple. Tensions tangencials: fórmula de Colignon. Tensions principals en flexió simple. Dimensionat de barres en flexió simple. |
T9: Teoria general de la flexió: anàlisi de deformacions. |
Definicions. Mètode de la doble integració per al càlcul de les deformades. Teorema de Mohr. Efecte del esforç tallant. |
T10. Inestabilitat elàstica: vinclament. |
Definicions. Mètode d’Euler. Limitacions. Mètode omega. Altres mètodes. Compressió excèntrica. |
T11. Accions combinades. |
Càlcul i disseny d’elements sotmesos a accions combinades. |
T12.Mètodes Numèrics i experimentals. |
Assaigos de diversos materials al laboratori i anàlisi dels resultats. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
0 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Treballs |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà l'assignatura, els professors i la metologia i avaluació. |
Sessió Magistral |
Es presentarà, de forma aplicada, els continguts teòrics de cada tema. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es presentaran problemes que es resoldran a classe, per part del professor, o per part dels alumnes de forma guiada. |
Pràctiques a laboratoris |
Es faran sessions de laboratori a on els alumnes aplicaran els continguts de l'assignatura. Els alumnes hauran de presentar un informe raonat del desenvolupament de la pràctica. |
Treballs |
Els alumnes presentaran un treball de disseny relacionat amb el PFC de la carrera. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es proposaran diferents exercicis que els alumnes desenvoluparan individualment i lliuraran al professor de problemes. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a laboratoris |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és fonamental per poder resoldre tots els prblemes que tinguin els alumnes en els problemes propossats, en la colecció de problemes lliurada, en les pràctiques del laboratori així com en el treball que hauran de presentar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
S'avaluarà l'informe presentat així com l'assistència al laboratori. |
15% |
Treballs |
Es valorarà el treball, relacionat amb el PFC, presentat per l'alumne. |
15% |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació dels problemes proposats pel professor de problemes i que es resolen individualment fora de l'horari de classe. |
30% |
Proves pràctiques |
Examen individual. Es realitza al final de quadrimestre (dates oficials). |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Alumnes que renuncien a l'avaluació continuada: Els alumnes que renuncien a l'avaluació continuada hauran de demanar-lo per escrit per duplicat al professor responsable. Acceptada la renúncia l'avaluació consistirà en un examen únic (100% de la nota) en dates oficials. Per presentar-se a l'examen és obligatori la presentació i defensa personalitzada del problemes d'entrega així com el treball de disseny. |
Bàsica |
De la Flor, Silvia; Ferrando, Francesc, Problemes de Resistencia de Materials, Ed. Servei Lingüistic,
L.Ortiz Berrocal, Resistencia de Materiales, McGraw-Hill, 2002
, www.mdsolids.com/ , ,
Gere, James M., Resisténcia de Materiales, Ed. Thompson, 5ª edició
|
|
Complementària |
J.L. Alcaraz et al., Elasticidad y Resistencia de Materiales, ETSII, Bilbao, 2002
J.García Melero, Resistencia de Materiales, U. Pais Vasco, 1984
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROJECTE DE FI DE CARRERA/20012101 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CÀLCUL/20011020 | ÀLGEBRA/20011021 | FÍSICA/20011022 | MÈTODES MATEMÀTICS A L'ENGINYERIA/20011209 | DISSENY D'EQUIPS I INSTAL·LACIONS/20012026 |
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Calen coneixements d’estàtica. Cal, per tant, haver superat la Física de primer curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|