DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANÀLISI ENERGÈTICA DE PROCESSOS Codi 20012202
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BOER ., DIETER-THOMAS
Adreça electrònica dieter.boer@urv.cat
Professors/es
BOER ., DIETER-THOMAS
Web
Descripció general i informació rellevant Presentació completa del mètode d’anàlisi energètica, mètode efectiu i sistemàtic que utilitza tant el primer com el segon principi de la termodinàmica per l’anàlisi del rendiment i disseny de sistemes energètics. El segon principi és especialment adequat per acostar-se a l’objectiu d’un ús més eficient de l’energia i per tal d’identificar i quantificar les pèrdues energètiques i definir les etapes a seguir per a reduir ineficiències. S’inclou l’ús de les equacions d’energia com un plantejament global de l’estudi energètic, una discussió sobre el significat i aplicació del segon principi, mètodes pel càlcul de l’energia, l’aplicació a la combustió i altres processos químics i una introducció a l'anàlisi termoeconòmica.

Competències
Codi  
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar balanços de matèria, energia, entropia, exergia i costos a elements de processos químics i processos sencers sense i amb reacció química. B1
B15
C1
Entendre el funcionament dels processos i cicles de conversió d’energia. B15
C1
Entendre el mètode de l’anàlisi exergètic i termoeconòmic i avaluar quan es útil. B3
B15
B19
C1
C3
Avaluar com es pot millorar un procés energèticament i econòmicament. B1
B3
B8
B11
B14
B15
B17
B19
C1
C3
Domini del programa EES per simular els processos estudiats. B15
C1
Integració dels coneixements per a la realització d'un avantprojecte. B1
B3
B5
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Revisió de fonaments termodinàmics.
2. Concepte bàsic de l’exergia.
3. Elements d’una anàlisi de processos.
4. Anàlisis d’exergia de processos bàsics.
5. Aplicacions termoeconòmiques de l'anàlisi exergètica.
6. Exemples d’aplicació a processos tèrmics i químics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
29 58 87
Avantprojecte
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 14 28
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Avantprojecte Projectes que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura utilitzant el programa EES
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Avantprojecte
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Asistencia en la resolució de problemes i per la realització del avantprojecte

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova en grup. Treball, en equip. 30%
Proves pràctiques Prova individual (30%).

Prova individual. Es realitza al final de quadrimestre (nota mínima 3,5) (40%).
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El examen de la segunda convocatoria contara un 100 % de la nota.

No està permesa la utilització de telèfons mòbils o d'altres dispositius de comunicació durant la realització de les proves d'avaluació. En cas d'infringir aquesta norma el professor actuarà tal i com indica l'article 24 de la Normativa Acadèmica i de Matrícula de la URV, considerant que s'ha realitzat una acció fraudulenta en activitats d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica KOTAS, T. J., The Exergy Method of Thermal Plant Analysis, Krieger Publishing Company, Melbourne, Florida, 1995
BEJAN, Adrian; TSATSARONIS, George; MORAN, Michael, Thermal Design & Optimization , John Wiley & Sons Inc., Nova York, 1996

Complementària , Engineering Equation Solver (EES), ,
, Moodle, ,
BRODYANSKY, V. M.; SORIN, M. V.; LE GOFF, P., The Efficiency of Industrial Processes: Exergy Analysis and Optimization, Elseviers Science B. V., The Netherlands, 1994

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TERMODINÀMICA TÈCNICA II/20012104
 
Altres comentaris
Altres assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Operacions d’Intercanvi de Calor. Termodinámica Técnica II
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent