Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A2 |
L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A5 |
La modelització dels sistemes amb reacció química. |
A10 |
El càlcul i disseny de reactors químics bàsics. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B11 |
Presa de decisions. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Descriure les etapes d’una reacció catalítica i deduir una equació per la velocitat de reacció. |
A3 A5
|
B3 B8 B14
|
|
Calcular els paràmetres d’una equació de velocitat a partir de dades mesurades. |
A3 A5
|
B1 B4
|
|
Descriure els mecanismes de desactivació de catalitzadors i determinar les equacions d’activitat catalítica. |
A3 A5
|
B3 B8 B14
|
|
Descriure el transport de matèria i energia entre la superfície d’un catalitzador i el fluid que l’envolta. |
A1 A2 A3 A5
|
B3 B8 B14
|
|
Descriure la reacció i difusió simultànies en sòlids catalítics porosos. |
A1 A2 A3 A5
|
B3 B8 B14
|
|
Analitzar les limitacions internes i externes a la velocitat de reacció global per una partícula de catalitzador. |
A1 A2 A3 A5
|
B3 B8 B14
|
|
Crear models per sistemes reactius de dues fases (reactors de llit fix, llit fluiditzat, llit descendent, monòlits), i tres fases (reactors de suspensió i llit escorregut (trickle-bed)). |
A1 A2 A3 A5 A10
|
B1 B3 B8 B14
|
|
Dimensionar un reactor catalític heterogeni per assolir una producció determinada. |
A10
|
B1 B4 B8 B11 B14 B15
|
|
Escollir el tipus de reactor idoni i la configuració de reactor més adequada per una reacció concreta. |
A10
|
B1 B4 B8 B11 B14 B15
|
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. |
|
B7
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1. |
Catàlisi heterogènia:
Introducció. Etapes d’una reacció catalítica. Etapa limitant de la cinètica global. Síntesi d’etapa limitant, mecanisme i llei cinètica. Anàlisi de dades pel disseny d’un reactor. Desactivació de catalitzadors.
|
Bloc 2. |
Efectes de la difusió externa en les reaccions heterogènies:
Difusió binària. Resistència externa en el balanç de matèria. Sensibilitat de paràmetres.
|
Bloc 3. |
Difusió i reacció en els porus d’un catalitzador:
Difusió i reacció en partícules catalítiques esfèriques. Factor d’eficiència interna. Factor d’eficiència global.
Reaccions no catalítiques en sòlids porosos. Regeneració de catalitzadors. |
Bloc 4. |
Modelatge de reactors multifasics:
Reactor de llit fix. Reactor de llit mòbil. Reactor de transport. Reactor monòlit. Reactor de llit fluiditzat. Reactor de suspensió.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Avantprojecte |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
19 |
19 |
38 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, dels seus continguts, de la planificació temporal i dels procediments i criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts fonamentals de l’assignatura mitjançant sessions expositives per part del professor i exercicis puntuals de treball en grup per part dels alumnes. |
Avantprojecte |
Sessions de treball dels alumnes en grups estructurats per desenvolupar l’avantprojecte integrat, amb assessorament del professor. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions de resolució de problemes tancats per part dels alumnes, bé individualment, bé en grup. |
|
Avantprojecte |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
S'efectuaràn reunions individuals a petició de l'alumne per atendre i resoldre dubtes de l'assignatura. Segons el seu criteri, el professor podrà convocar també als alumnes a entrevistes individuals per tractar questions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura o el funcionament dels grups de projecte. |
|
|
Descripció |
Pes |
Avantprojecte |
Prova en grup. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
3 treballs sobre casos d'estudi realitzats en grup i que es lliuraran per escrit periòdicament. |
35% |
Proves pràctiques |
Resolució individual de 4 problemes tancats, un per cada bloc de l'assignatura, amb un pes del 10% de la qualificació final cadascun. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els percentatges del quadre d'avaluació corresponen als alumnes d'avaluació continuada que superin l'assignatura per curs, que no caldrà que facin l'examen final. Els alumnes d'avaluació continuada que no superin l'assignatura per curs, han d'anar a l'examen final. En aquest cas, la qualificació es calcularà ponderant l'examen final (75%) i l'avantprojecte (25%). En segona convocatòria es mantindran els mateixos percentatges. Requisits: Per aplicar avaluació continuada es demana l'assistència a un mínim del 90% de les hores presencials (aula + grups). |
Bàsica |
Fogler, H. S., Elements of Chemical Reaction Engineering, 3a edició, 1999, Prentice-Hall International Editions, ISBN 0-13-97
Froment, G.F. & Bischoff K.N, Chemical Reactor Analysis and Design, 2a edició, 1990, John Wiley & Sons, ISBN 0-471-51044-0.
|
|
Complementària |
Rawlings, J.B. i Ekerdt, J.G., Chemical Reactor Analysis and Design Fundamentals, Nob-Hill Publishing, 2002
Kunii, D. i Levenspiel, O., Fluidization Engineering, 2a Edició. Butterworth-Heinemann, 1991
, Internet, ,
, Software: Matlab, ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CINÈTICA APLICADA/20011013 | TERMODINÀMICA TÈCNICA I/20011014 | FENÒMENS DE TRANSPORT/20011017 | MÈTODES MATEMÀTICS A L'ENGINYERIA/20011209 | REACTORS QUÍMICS/20012005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|