DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) CIÈNCIA DELS MATERIALS Codi 20012215
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
Adreça electrònica francesc.medina@urv.cat
Professors/es
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A8 El disseny i operació de sistemes de transport i emmagatzematge de fluids.
A9 El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i analitzar els diferents tipus de materials, les seves utilitats i les seves propietats. B2
B3
B4
B8
C1
C5
Seleccionar un material òptim per a una determinada aplicació i justificar-ne l'elecció. A5
A8
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B12
C1
C4
C5
Saber relacionar les propietats dels materials amb la estructura microscòpica del material, l'estructura atòmica i els seus enllaços químics. A2
A9
B2
B3
B4
C1
C5
Identificar les 7 diferents estructures cristal•lines que existeixen i comprendre les característiques fonamentals d'aquestes estructures cristal•lines. A1
A2
A9
A10
B2
B3
B4
Saber fer representacions de posicions, direccions y plans en les estructures cristal•lines bàsiques de materials molt comuns com metalls, ceràmics, polímers i semiconductors i conèixer diferents tècniques de caracterització. A1
A2
A10
B2
B3
B4
C1
C5
Saber els tipus de defectes de les estructures cristal•lines i saber calcular la velocitat de formació d'aquests defectes. A1
A2
A10
B2
B3
B4
C1
C5
Saber interpretar un diagrama de fases i calcular la fases presents, quantitat i composició i correlacionar la microestructura i propietats dels materials amb el seu diagrama de fase. A1
A2
A9
A10
B2
B3
B4
C1
C5
Conèixer diagrames binaris d'interès, saber la cinètica d'evolució de fases cristal•lines i treballar amb diagrames TTT i identificar propietats finals dels materials. A1
A2
A9
A10
B2
B3
C1
C5
Saber determinar les propietats mecàniques dels materials i els tipus d'assaigs que es fan servir. A2
A9
A10
B2
B3
C1
C5
Conèixer diferents tipus de materials ceràmics, vidres, polímers i compostos i els seus processos de degradació, vida i prevenció i predir les seves propietats i aplicacions. A1
A2
A5
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
C1
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
1. 1. Materials d’enginyeria.
2. 2. Enllaç atòmic.
3. 3. Estructura Cristal•lina perfecta.
4. 4. Estructura Cristal•lina imperfecta. Defectes.
5. 5. Diagrames de fases. Equilibri microestructural. Diagrames importants en enginyeria mecànica.
6. 6. Equilibri i Cinètica. Tractament Tèrmic. Diagrames TTT.
7. 7. Metalls. Alliatges ferris i no ferris. Propietats mecàniques.
8. 8. Ceràmics, vidres, polímers i composites.
9. 9. Degradació i falla dels materials.
10. 10. Criteris per a la selecció dels materials estructurals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 40 80
Presentacions / exposicions
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels diferents tipus de materials i les seves caracteristiques
Sessió Magistral presentació de diferents temes per part del professor
Presentacions / exposicions Presentacions per part dels alumnes en grup
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària es faran alguns problemes a l'aula

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Fora de classe es faran reunions de treballs de forma individual o en grups petits

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Prova en grup. Treball en equip integrat amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 80% dels exercicis proposats. 15%
Proves pràctiques Prova individual (20%).

Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals curtes i exercicis d'aplicació. Es realitza al final de quadrimestre (40%).
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cap recomanació.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent