DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FONAMENTS D`ENGINYERIA BIOQUÍMICA Codi 20012219
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
Adreça electrònica magdalena.constanti@urv.cat
Professors/es
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir els conceptes bàsics de l’Enginyeria Bioquímica tant a nivell d’Enginyeria genètica i biologia molecular com el de processos. Destacar els punts que més es diferencien dels processos més tradicionals (cinètica d’enzims i cèl.lules, separacions, condicions estèrils, anàlisi econòmica).

Competències
Codi  
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B15 Aprenentatge autònom.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Distingir les cèl.lules procariotes i la seva manipulació. B3
Calcular el creixement poblacional bacterià. A3
Descriure les cinètiques enzimàtiques. A3
A5
Seleccionar models d’immobilització de biocatalitzadors. A6
B1
Descriure la manipulació i modificació de la informació genètica. B1
B17
Calcular balanços de matèria i energia en els bioreactors. A2
A3
A7
A10
Dissenyar processos d’obtenció de productes mitjançant sistemes biològics. A6
Adquirir criteri ètic en bioenginyeria. B6
Cercar a la literatura els darrers avenços en bioenginyeria. B3
B8
B10
B11
C1
C5
Saber presentar de manera rigorosa i entenedora els resultats del seu treball, tant de manera oral com en informes escrits. B3
B8
B15
C4
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C1
C4
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B5
B11
B12
B13
B18

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció.
2. Els microorganismes. Microorganismes procariotes. Característiques de les cèl.lules procariotes. Virus. Creixement microbià. Cultius i aïllament. Genètica bacteriana.
3. Les molècules de la vida. Glícids. Lípids. Aminoàcids i proteïnes. DNA. Metabolisme bacterià.
4. Cinètica d’enzims. Cinètica de Michaelis-Menten. Enzims al.lostèrics.
5. Immobilització de biocatalitzadors. Mètodes d’immobilització. Propietats dels enzims immobilitzats. Aplicacions.
6. Manipulació de gens. Biosíntesi de proteïnes. Eines de treball amb DNA. Clonatge i selecció de gens.
7. Mutagènesi. Mutagènesi a l’atzar. Mutagènesi dirigida. Evolució molecular dirigida.
8. Reactors biològics. Classes de bioreactors. Anàlisi i control.
9. Processos de separació. Cristal.lització. Destil.lació. Cromatografia.
10. Visió global de l'assignatura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 26 52
Treballs
4 12 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
26 52 78
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació dels continguts a classe per part del professor
Treballs Realització i presentació d'un treball monogràfic
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes a l'aula

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Durant les hores d'atenció a l'alumne. En general són 6h a la setmana

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Projecte a l'assignatura:

Prova grupal. Treball que es realitza en equip. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpetacions individuals. Es realitzaran tutories avaluades.
15%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. 30%
Proves pràctiques Prova individual (20%).

Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals curtes i exercicis d'aplicació. Es realitza al final de quadrimestre (35%).

55%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • BAILEY JE, OLLIS DF. Biochemical Engineering Fundamentals. McGrawHill, 1986
  • gODIA F. Ingeniería Bioquímica. Ed. síntesis, 2000.
  • MADIGAN mt. Brock Biología de los microorganismos. Pearson, 2003
  • NELSON, DL. Lehninger principios de bioquímica. Omega, 2001
  • SHULER M.L., KARGI F. Bioprocess Engineering. Basic concepts. Prentice Hall, 2002
Complementària , Internet, ,
GLICK B., PASTERNACK J., Molecular biotechnology. Principles and applications of recombinant DNA, ASM Press cop., Washington, 2003

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Fonaments d’Enginyeria Química, Bioquímica, Química Orgànica.