Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A6 |
La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació. |
A11 |
El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns. |
A12 |
L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B13 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B16 |
Adaptació a noves situacions. |
B18 |
Lideratge. |
B19 |
Sensibilitat per a temes medioambientals. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Seleccionar les condicions adequades d’operació d’una columna de destil.lació multicomponent pel que fa a la pressió, a la relació de reflux i el nombre d’etapes. |
A1 A3 A4 A6
|
B1 B3 B6 B8 B11 B19
|
C1
|
Modelitzar les diferents formes bàsiques d’operació en destil.lació discontínua. |
A1 A3 A4 A6
|
B1 B6 B8 B11 B19
|
C1
|
Determinar el nombre d’etapes i els cabals per realitzar una separació mitjançant extracció o absorció. |
A1 A3 A4 A6
|
B1 B6 B8 B11 B15 B19
|
C1
|
Enumerar i descriure els principis bàsics de separació de les diferents operacions basades en membranes. |
A1 A3 A4 A6
|
B8 B11 B15 B19
|
C1
|
Predimensionar separadors gas-líquid, líquid-líquid i sòlid-líquid. |
A1 A3 A6 A11
|
B1
|
C1
|
Dimensionar columnes de plats i de rebliment i els seus principals elements interns. |
A1 A3 A6 A12
|
B1 B3 B8 B11 B15 B16
|
C1
|
Cercar a la literatura els valors de les propietats físiques, termodinàmiques, etc. |
|
B3 B10 B11
|
C1 C2
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. |
|
B7
|
C5
|
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. |
|
B12 B13 B18
|
|
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ. |
Repàs de matèries prèvies: equilibri de fases, punt de bombolla i rosada, destil.lació flash, mètode de McCabe-Thiele. |
DESTIL.LACIÓ. |
Sistemes multicomponents: Components claus. Elecció del reflux òptim. Selecció de la pressió d’operació. Eficàcia d’una etapa. Mètodes short-cut FUG-FUEM i Smith-Brinkley. Tractament de la no idealitat en mètodes Short-cut. Mètodes rigorosos: Lewis-Matheson, Thiele-Geddes, matricial. Aplicació a simuladors. Separacions difícils: destil.lació extractiva/azeotròpica. Destil.lació batch. |
HIDRODINÀMICA DE COLUMNES DE CONTACTE GAS-LÍQUID. |
Descripció i disseny de plats de campana, vàlvules i perforats. Disseny de columnes de rebliment a l’atzar, ordenat i estructurat. Disseny de columnes de contacte gas-líquid: dimensionat, elecció i dimensionat dels elements interns, selecció del material. |
ABSORCIÓ. |
Absorció de gasos en contacte amb un líquid. Solucions líquides ideals i no ideals. Mescles diluïdes de gasos i el factor d’absorció. Sistemes no isotèrmics. |
EXTRACCIÓ LÍQUID/LÍQUID. |
Diagrames ternaris, equipament, extracció contracorrent sense reflux en sistemes immiscibles o parcialment miscibles. |
SEPARADORS GAS-LÍQUID-SÒLID. |
Separadors líquid-sòlid, líquid-líquid, gas-líquid, gas-sòlid: Tipus i aplicacions. Selecció i dimensionat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Avantprojecte |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
19 |
19 |
38 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presenta l'organització del curs, els objectius instruccionals, la planificació, el procediment d'avaluació i les condicions per superar l'assignatura. Es connecta l'assignatura amb d'altres prèvies i posteriors i es posa de manifest la seva rellevància per als enginyers químics. |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i estudi de casos. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis i activitats, treballats entre els estudiants i el professor. Es discuteixen situacions on cal aplicar criteris per seleccionar operacions o condicions. |
Avantprojecte |
Es tracta de realitzar projectes de disseny que permetin la cooperació de totes les assignatures i que enfrontin als alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que facilitin l’entrenament de, entre d’altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es proporciona una col·lecció de problemes representatius de les diferents operacions unitàries presentades. Aquests problemes haurien de ser resolts tant de forma presencial com en hores pròpies del estudiant. En dates prefixades, es demana que una part dels estudiants lliuren un problema determinat; aquest és corregit i valorat i forma part del procés d'avaluació. |
|
Descripció |
Reunions de discussió, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari t'atenció serà comunicat convenientment. |
|
|
Descripció |
Pes |
Avantprojecte |
Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'entrevistes individuals. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament d'exercicis realitzats individualment. Es sol·licita només una part dels problemes proposats, escollits a l'atzar. |
5% |
Proves pràctiques |
Prova individual (20%). Exercicis curts d’aplicació i preguntes de criteri . Realitzar aproximadament a la meitat del curs.
Prova individual (50%). Estudi pràctic d’un cas de disseny o redisseny d’una operació de separació, basat en una situació real. Realitzada al final del curs. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
McCABE, W.L., SMITH, J.C., HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill. Existeix una traducció del 1994 de la mateixa editorial, 1993
|
|
Complementària |
COULSON, J.M., RICHARDSON, J.F., SINNOT, R.K., Chemical Engineering, vol 2, Pergamon Press, 2nd Ed., 2001
PERRY, H.R., CHILTON, C.H., Chemical Engineers Handbook, McGraw Hill, 7th Ed, 1997
VAN WINKLE, M., Distillation, Mc Graw-Hill, 1968
KISTER, H.Z., Distillation Design, McGraw Hill, 1992
AIChE, Distillation in Practice (course on interactive CD-ROM), American Institute of Chemical Engineers, 2000
TREYBAL, R.E., Operaciones de Transferencia de Masa, McGraw-Hill 2ª Ed., 1980
KING, C.J., Separation Processes, McGraw-Hill, 1971
STRIGLE, R.F., Packed tower design and applications: random and structured packings, Gulf Publishing Company, 1987
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DISSENY D'EQUIPS I INSTAL·LACIONS/20012026 | SIMULACIÓ I OPTIMITZACIÓ DE PROCESSOS QUÍMICS/20012031 | PROJECTE DE FI DE CARRERA/20012101 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LABORATORI DE QUÍMICA II/20011023 | CONTROL I INSTRUMENTACIÓ DE PROCESSOS QUÍMICS/20012009 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MÈTODES NUMÈRICS/20011001 | TERMODINÀMICA TÈCNICA I/20011014 | FONAMENTS D'ENGINYERIA QUÍMICA/20011018 | CÀLCUL/20011020 | OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20012008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|