DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TRACTAMENT DE LA CONTAMINACIÓ ATMOSFÈRICA Codi 20012238
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
CABELLO RIMBAU, JUAN RAMON
Adreça electrònica juanramon.cabello@urv.cat
Professors/es
CABELLO RIMBAU, JUAN RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer els principals contaminants atmosfèrics i els seus efectes sobre la salut i el medi ambient. Entendre els diferents factors que afecten a la distribució i eliminació d’aquests contaminants en l’atmosfera i veure les principals eines que s’utilitzen tant en emissió com en immissió. En el marc legal corresponent, es descriuran de manera general les tècniques de tractament de la contaminació atmosfèrica i es dissenyaran més concretament alguns sistemes de tractament mitjançant casos pràctics basats en situacions reals.

Competències
Codi  
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A11 El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns.
A12 L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B14 Raonament crític.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber quins són els contaminants principals industrials, les causes de la seva generació i els seus efectes sobre la salut i el medi. B1
B6
B12
B19
Poder trobar en la legislació catalana, espanyola i europea els valors límits d’emissió per diferents contaminants i tipus d’indústria, i entendre el seu significat i les seves implicacions en el disseny. Saber transformar les unitats típiques de concentració, de ppm a mg/l, per exemple, i a l’inrevés. B1
B9
B10
B12
Establir correctament els balanços de matèria, per determinar les emissions i les eficiències requerides en els equips de tractament de gasos. B1
Entendre els mecanismes d’eliminació de partícules i saber dissenyar cambres de sedimentació, ciclons, precipitadors electrostàtics, filtres i rentadors de gasos. A13
B1
B3
B9
B11
B12
B14
C5
Adquirir coneixements suficients sobre els COV i les seves formes de tractament. A6
B1
B19
Entendre els mecanismes de l’absorció de gasos i saber dissenyar columnes d’absorció. A11
B1
B3
B9
B11
B12
B14
C5
Proporcionar a l’alumne els criteris tècnics i econòmics per seleccionar l’equip o equips més apropiats per al tractament de les emissions industrials. A12
B1
B11
B14
Entendre les principals característiques de la contaminació acústica, els seus efectes sobre la salut, la legislació que cal aplicar, la terminologia utilitzada en aquest àmbit. B1
B6
B14
B19

Continguts
Tema Subtema
1. Principals problemes ambientals atmosfèrics 1.1 La contaminació atmosfèrica.
1.2 Altes tipus de contaminació (Acústica, Visual, Lluminosa, Olors).
1.3 Sistemes de tractament de contaminants.
1.4 Què tenim al camp de Tarragona?
1.5 La qualitat de l’aire.
2. Resum legislació ambiental a Catalunya 2.1 Aplicabilitat de la legislació mediambiental.
2.2 Tipus de legislació mediambiental.
2.3 Competències en temes mediambientals.
2.4 Tipus de normatives: prevenció i control i normatives específiques.
2.5 Resum normatiu de prevenció i control. Àmbit europeu, espanyol i català. La Intervenció Integral de l’Administració Ambiental.
3. Legislació específica contaminació atmosfèrica 3.1 Decreto 833/1975 de protecció de l’ambient atmosfèric.
3.2 Decret 319/1998 sobre límits d’emissió de petites instal•lacions de combustió.
3.3 Real Decret 653/2003 sobre incineració de residus.
3.4 Real Decret 430/2004 sobre grans instal•lacions de combustió.
3.5 Instruccions tècniques i criteris del Departament de Medi Ambient i Habitatge.
3.6 Normes internacionals de referència. TA Luft Alemanya, NeR Holandesa.
4. Cas pràctic combustió 4.1 Cas pràctic d’aplicació del Decret 319/1998.
4.2 Exemple d’aplicació de límits amb la Xarxa d’Emissions Atmosfèriques de Catalunya.
5. Compostos Orgànics Volàtils 5.1 Problemàtica ambiental dels COV’s.
5.2 Intervenció dels COV’s en el cicle de l’ozó atmosfèric.
5.3 El Reial Decret 117/2003 sobre limitació d’emissions de compostos volàtils.
5.4 Sistemes de reducció d’emissions.
5.5 Exemple de la normativa.
6. Cas pràctic COV’s part 1 6.1 Exposició del cas pràctic.
6.2 Cas pràctic real d’una empresa que emet COV’s.
7. Cas pràctic COV’s part 2 7.1 Disseny bàsic d’una mesura correctora per assolir l’acompliment de la legislació.
8. La contaminació acústica 8.1 Conceptes bàsics d’acústica.
8.2 L’acústica ambiental.
8.3 La Llei 16/2002 de protecció contra la contaminació acústica.
8.4 Mètodes de mesura del soroll ambiental.
9. Cas pràctic acústica 9.1 Cas pràctic de mesura del soroll ambiental.
9.2 Tractament de les dades i avaluació de l’acompliment de la Llei.
10. Partícules 10.1. Característiques de les partícules
10.2. Distribució del mida de les partícules.
10.3. Eficiència d’una separació
10.4. Diàmetre característic
10.5. Distribució de mides de partícula
10.6. Comportament d’una partícula en un fluid
11. Cas pràctic partícules 11.1 Cas pràctic elecció sistema tractament partícules
11.2 Disseny d’un sistema de tractament de partícules

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
19 19 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 20 30
Treballs
8 16 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, forma d'avaluació, tasques a realitzar per l'alumne.
Sessió Magistral Classes expositives. Principis bàssics de l'assignatura: balanços de matèria, balanç de forces en partícules, llei de Stokes, diàmetre aerodinàmic, concepte de velocitat terminal, mecanismes de separació i eliminació de partícules, rentadors de gasos, els COVs, absorció de gasos contaminants, acústica bàsica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al llarg del curs els alumnes aniran resolent els problemes d'una col·lecció d'exercicis típics. Hi haurà unes hores dedicades a resoldre'n alguns, aclarir dubtes i a plantejar-ne de nous.
Treballs Es presentaran dos treballs, fets en grup. Es dedicaran unes hores a l'aula, a assessorar els grups.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
En qualsevol moment del curs els alumnes es poden posar en contacte amb el professor per correu electrònic per rebre assessorament tant dels continguts teòrics com dels casos pràctics, ja sigui en horari de consultes o qualsevol altre.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Fins un màxim de 4 casos pràctics consistents en valorar i resoldre diferents problemes de contaminació atmosfèrica.

Cas 1: Combustió
Cas 2: COV's
Cas 3: Acústica
Cas 4: Partícules




50%
Proves pràctiques Examen final

Dividit en:

Part teòrica que s'ha de dur a terme sense documentació (normalment tipus test) 70%.

Part pràctica similar a un dels casos pràctics resolts durant el curs que es pot dur a terme amb documentació 30%.
50%
Altres

PER SUPERAR L'ASSIGNATURA CAL TREURE A L'EXAMEN FINAL UNA NOTA NO INFERIOR A 3,5. RENÚNCIA A AVALUACIÓ CONTINUADA: - DINS DE LES 2 PRIMERES SETMANES DEL CURS, CAL PRESENTAR AL PROFESSOR UNA SOL·LICITUD FORMAL DE RENÚNCIA. - EL 100% DE LA NOTA S'OBTÉ EN UN EXAMEN FINAL ESPECÍFIC. EXAMEN DE 2ª CONVOCATÒRIA: NO ES TENEN EN COMPTE LES NOTES OBTINGUDES DURANT EL CURS

 
Altres comentaris i segona convocatòria

El concepte de disseny és més ampli que el de “càlcul d'un equip”. Comprèn també l'elaboració de les especificacions de procés, el disseny dels equips auxiliars, la determinació de consums i una avaluació econòmica (inversió i costos d'operació).


Fonts d'informació

Bàsica COOPER, C.D., ALLEY, F.C., Air Polllution Control: a Design Approach, 3a ed. Waveland Press, 2002
Josep M. Renau, Apunts del professor, ,

NOTA:

Els apunts del professor són indispensables i els alumnes els han de portar a classe. Es facilitaran en format electrònic, a través del Moodle, per temes, a mesura que avanci el curs.

 

Complementària COULSON, J.M., RICHRDSON, J.F., Chemical Engineering. Vol 1 i 2, Editorials Pergamon Press i Butherworth-Heinemann segons edició i any),
WARK, K., WARNER C.F., Contaminación del Aire. Origen y Control, Limusa, Noriehga Editores, 2000
DE NEVERS, N., Ingeniería de Control de la Contaminación del Aire. Traducció de la 1a edició en anglès d’Air Pollution Control Engineering, McGraw-Hill, 1998

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Fonaments d’Enginyeria Química, Tecnologia del Medi Ambient i Processos de Separació.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent