DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ESTADÍSTICA APLICADA Codi 20021003
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Adreça electrònica jordi.cuesta@urv.cat
josepmaria.mateo@urv.cat
Professors/es
CUESTA ANDREA, JORGE ANTONIO
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre a recollir i a analitzar dades eficientment: descripció i interpretació de dades, mostreig, estimació, contrast d’hipòtesis, anàlisis de la variància amb un i dos factors, determinació de models de regressió.

Competències
Codi  
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Calcular les mesures de tendència central i qualsevol percentil d'un conjunt de dades poblacionals. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B12
C5
Calcular el recorregut, la desviació mitjana, la variància, la desviació típica i el coeficient de variació d'un conjunt de dades poblacionals. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B12
C5
Determinar probabilitats de diversos successos quan es treballa amb alguna de les distribucions següents: binomial, Poisson, uniforme discreta, uniforme contínua, exponencial, normal, t de Student, khi-quadrat, F de Fisher. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B12
C5
Calcular probabilitats quan s'està treballant amb una v. a. que és combinació lineal d'altres. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B12
C5
Construir l'interval de confiança per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. A3
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C2
C3
C5
Aplicar contrastos d'hipòtesis per a :la mitjana,la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies,una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. A3
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
C2
C3
C5
Constrastar si un o diversos factors influeixen sobre una variable resposta. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Calcular la recta, obtinguda per mínims quadrats, que relaciona dues variables a partir de dades mostrals. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Calcular el coeficient de correlació, el coeficient de determinació i l'error estàndard d'una regressió lineal. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Construir intervals de predicció per a valors individuals i per a valors esperats. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Calcular els paràmetres de relacions no lineals entre dues variables que es puguin transformar en lineals. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Decidir quina és la funció que millor s'ajusta a unes dades donades. A3
A5
B1
B3
B4
B5
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C5
Aplicar un paquet estadístic per a la resolució de problemes. A3
B1
B2
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l’anàlisi de dades. 1.1. Concepte d’Estadística. Contingut de l’Estadística.
1.2. Concepte de població, mostra, individu i variable estadística.
1.3. Classificació de les variables estadístiques.
1.4. Distribució de freqüències. Representacions gràfiques.
1.5. Agrupació de dades en intervals.
1.6. Paràmetres de posició.
1.7. Paràmetres de dispersió.
2. Teoria de la probabilitat. 2.1. Experiments aleatoris. Espai mostral.
2.2. Successos. Àlgebra de successos.
2.3. Concepte de probabilitat i propietats.
2.4. Independència de successos. Probabilitat condicionada.
2.5. Teorema de la probabilitat total. Teorema de Bayes.
3. Variables aleatòries. 3.1. Concepte de variable aleatòria.
3.2. Variables aleatòries discretes: funció de probabilitat i funció de distribució.
3.3. Variables aleatòries contínues: funció de densitat i funció de distribució.
3.4. Esperança matemàtica.
3.5. Variància.
4. Models de distribució de probabilitats. 4.1. Distribucions discretes: Bernoulli, binomial, Poisson, uniforme.
4.2. Distribucions contínues: uniforme, exponencial, normal.
4.3. Llei normal general. Llei normal reduïda: N(0,1).
4.4. Distribucions deduïdes de la normal: khi-quadrat, t de Student i F de Snedecor.
4.5. Convergència a la llei normal: teorema del límit central.
4.6. Exemples d’aproximació d’algunes distribucions a la distribució normal.
4.7. Ús de les taules estadístiques.
5. Teoria de l’estimació. 5.1. Concepte d’estimador i de paràmetre. Estimació puntual i estimació per intervals.
5.2. Propietats dels estimadors: biaix, eficiència i consistència.
5.3. Alguns mètodes d’estimació: el mètode dels moments i el mètode del màxim de versemblança.
5.4. Noció d’interval de confiança. Coeficient de confiança.
5.5. Determinació d’alguns intervals de confiança per a: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
6. Contrast d’hipòtesis. 6.1. Hipòtesis estadístiques. Tipus d’hipòtesis.
6.2. Concepte de regió crítica i regió d’acceptació.
6.3. Tipus d’errors. Potència d’un contrast. Nivell de significació.
6.4. Aplicació dels contrastos d’hipòtesis per: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
7. Anàlisi de la variància. 7.1. Generalitats sobre l’anàlisi de la variància.
7.2. Disseny d’un factor.
7.3. Disseny de dos factors sense interacció. Blocs aleatoritzats.
8. Regressió lineal. 8.1. Model de regressió mostral simple.
8.2. Estimació de  i  pel mètode dels mínims quadrats.
8.3. Mesures de bondat d’ajust.
8.4. Contrastos de significació.
8.5. Construcció d’intervals de predicció.
8.6. Regressió no lineal.
8.7. Regressió lineal múltiple.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 12 18
Avantprojecte
9 18 27
Seminaris
25 25 50
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'usa la pissarra i la projecció dels apunts.
Avantprojecte Els dos últims temes del temari els treballen directament els alumnes a través d'un treball en equip on s'ha de desenvolupar un projecte on estan implicades totes les assignatures que s'imparteixen en un quadrimestre. Aquest treball és de caire pràctic i forma part de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Seminaris Es demanen als alumnes que facin i lliurin exercicis relacionats amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquests exercicis formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Avantprojecte
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 20%
Seminaris El professor resoldrà problemes a l’aula. A continuació l’alumne, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes semblants. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. 30%
Proves objectives de preguntes curtes Examen final de caràcter de síntesi. Es permet l’ús d’un formulari. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Domingo i Ferrer, J., Estadística tècnica. Una introducció constructivista, Universitat Rovira i Virgili, 1998
Peña, D., Estadística: modelos y métodos. Vols. I i II, Ed. Alianza, 1991
Canavos, G., Probabilidad y Estadística, McGraw-Hill, 1988
Fabregat, J., Probabilidad y estadística elemental. Ejercicios resueltos, Edicions UPC, 1991
Walpole, R. E.; Myers, R. H., Probabilidad y Estadística para ingenieros, McGraw-Hill, 1989

Complementària , Apunts propis de l’assignatura, ,
Sèrie Schaum, Diferents títols, Ed. McGraw-Hill,
Cuadras, C. M., Problemas de probabilidades y estadística. Vols. I i II, Ed. PPU, 1992

Recomanacions