DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) CÀLCUL Codi 20021004
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
SERVETO OLIVÉ, FERNANDO
Adreça electrònica fernando.serveto@urv.cat
Professors/es
SERVETO OLIVÉ, FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir les capacitats per la utilització de les eines matemàtiques presentades per modelar problemes concrets en enginyeria química.

Competències
Codi  
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixer el conjunt dels nombres reals. A3
B2
B15
C3
C5
Analitzar les solucions d'inequacions. A14
B1
B12
B15
Construïr el conjunt dels nombres complexos. A3
B9
B12
B15
Prendre consciència de la continuïtat d'una funció. A3
B8
C3
C5
Compendre la derivada com eina per l'estudi dels processos dinàmics. A3
B4
B8
B16
Aplicar el càlcul diferencial per optimitzar processos. A3
A7
B3
B10
B17
Adaptar funcions mitjançant funcions polinòmiques. A14
B4
B14
Utilitzar el càlcul integral per mesurar. A14
B4
B9
Identificar la funció que modela un procés dinàmic. A3
A7
B3
B17
Contruïr solucions de processos utilitzant operadors. A3
A7
B11

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Conjunts de nombres. Inequacions. Nombres complexos: expressió binòmica i polar.
2. Topologia de la recta real. Funció real de variable real. Límits de funcions en un punt. Continuïtat Local i Global. Teoremes sobre continuïtat.
3. Derivada d’una funció en un punt i funció derivada. Interpretació geomètrica i física de la derivada en un punt. Càlcul de derivades. Diferencial d’una funció. Teoremes sobre funcions derivables.
4. Fórmula de Taylor. Màxims i mínims.
5. Estudi d’una funció.
6. Càlcul de primitives.
7. Funcions Integrables segons Rieman. Propietats. Teorema del valor mitjà: regla de Barrow. Integració impròpia. Problemes d’àrees, volums i longituds.
8. Concepte. E.d. de 1 r ordre i de 2 n.
9. Transformada de Laplace de certes funcions elementals. Teoremes fonamentals. Transformada inversa. Resolució d’equacions i sistemes d’e.d. lineals amb condicions inicials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 80 120
Avantprojecte
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Avantprojecte
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 15%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 80% dels exercicis proposats. 5%
Proves pràctiques Dos exercicis individuals de resolució de problemes proposats (40%). Prova final: resolució de problemes i/o exercicis (40%). 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Piskunov, Calculo diferencial y integral, Ed Paraninfo,

Complementària Demidovich. B., Problemas y Ejercicios de Analisis Matemático, Ed.Paraninfo,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Resolució dels exercicis proposats.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent