Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A2 |
L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A6 |
La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació. |
A7 |
El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos. |
A8 |
El disseny i operació de sistemes de transport i emmagatzematge de fluids. |
A9 |
El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor. |
A10 |
El càlcul i disseny de reactors químics bàsics. |
A11 |
El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns. |
A12 |
L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions. |
A13 |
La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus. |
A14 |
L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B14 |
Raonament crític. |
B19 |
Sensibilitat per a temes medioambientals. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer el desenvolupament d’un projecte d'enginyeria en l'àmbit de l'enginyeria química. |
|
B2 B9 B12
|
C5
|
Conèixer els mètodes més comuns de planificació d’un projecte i saber interpretar els diagrames de Gantt i PERT. |
|
B5 B8 B9 B10 B12
|
|
Disposar de criteris suficients per determinar la viabilitat tècnica d’un projecte. |
A1 A2 A6 A8
|
B8 B9 B10 B11
|
|
Estimar inversions en projectes de plantes químiques utilitzant mètodes simplificats. |
A12
|
B8
|
|
Adquirir els coneixements bàsics per poder avaluar la rendibilitat d’un projecte. |
A12
|
B11 B14
|
|
Identificar, comprendre i saber elaborar diagrames fonamentals en enginyeria química com ara, els diagrames de blocs i els diagrames de flux. |
A1
|
B1
|
|
Conèixer els elements essencials que composen un manual de disseny o de procés. |
A13 A14
|
B2
|
C5
|
Saber elaborar fulls senzills d’especificació de procés d’alguns equips significatius com ara, dipòsits, bombes, columnes, bescanviadors de calor. |
A1 A3 A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11
|
|
|
Poder interpretar diagrames de canonades i instrumentació (PID) senzills i d’elaborar-ne un de senzill. |
A7 A8 A9 A10 A11
|
|
|
Identificar els aspectes claus d’un projecte relacionats amb la seguretat i el medi ambient. |
A13 A14
|
B19
|
|
Tema |
Subtema |
1. |
Definició i abast d’un projecte en la indústria de procés químic. |
2. |
Consideracions econòmiques prèvies. Càlcul d’inversions amb mètodes senzills. Viabilitat econòmica. Rendibilitat d’un projecte. |
3. |
Consideracions tècniques prèvies. Planificació i control de projectes. |
4. |
Elaboració del manual de disseny. Enginyeria bàsica. Diagrames de procés. Balanços de matèria i energia. Serveis necessaris en una planta química. Especificació d’equips. PID. |
5. |
Alguns aspectes tècnics significatius: càlcul de pèrdues de càrrega en línies, bombes centrífugues, bescanviadors de calor, columnes de destil•lació. |
6. |
Estudis de seguretat i medi ambient relacionats amb un projecte de planta química. |
7. |
Realització d’un avantprojecte d’una instal•lació en una planta química. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
38 |
57 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
7 |
14 |
Treballs |
|
8 |
16 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació general del que és un projecte d'enginyeria (enginyeria bàsica o enginyeria de procés) |
Sessió Magistral |
Alguna classe magistral serà necessària especialment sobre costos i rendibilitat. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es faran a l'aula diversos exercicis individuals, o per grups, relacionats amb conceptes bàsics , com, costos, inversions, rendibilitat, planificació (PERT) i altres.
Es faran dos seminaris específics: un sobre el càlcul de canonades, pèrdues de càrrega i especificació de bombes de procés; un altre sobre aspectes pràctics per a l'especificació de procés de canviadors de calor i columnes de destil·lació, entre altres equips.
|
Treballs |
Dos treballs fets en grup, a l'aula però que requeriran sens dubte hores de dedicació també fora de l'aula. El primer, sobre rendibilitat d'inversions. Haureu de calcular diversos índexos de rendibilitat d'un projecte (probablement d'un planta de procés químic).
El segon treball és molt important. Es tracta que feu l'enginyeria bàsica d'un avantprojecte (es diu així perquè no disposareu de tantes dades i informació com les que es necessitaria per fer un projecte i per tant, el resultat final és diferent, de menor abast). L'objectiu és preparar-vos perquè després pugueu encarar un projecte amb més coneixements tècnics, certes habilitats i una mica de picardia. |
|
Descripció |
Horaris i dates encara pendents. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball en equip: Realització de l'Enginyeria Bàsica (EB) d’una instal·lació senzilla relacionada amb un procés químic.
L'EB es farà bàsicament en sessions de treball a l’aula a partir del 6 d'octubre. La presència durant aquestes sessions és obligatòria i es controlarà.
El 60%de la nota de l'EB correspondrà a la seva qualitat mentre que el 25% restant (fins a un 85%) s'avaluarà en una presentació que es farà en una data a determinar.
|
85% |
Proves pràctiques |
Prova individual el 6 d'octubre, de 10 a 12 h: Rendibilitat d’un projecte. |
15% |
Altres |
Renúncia a l'avaluació continuada (molt important: seguint el procediment descrit a la normativa -----> consultar amb Secretaria ETSEQ): l'alumne haurà de presentar l'EB d'un projecte (que haurà de defensar davant el professor), abans d'acabar el quadrimestre, amb el contingut que se li indicarà. Examen de 2a convocatòria: l'alumne haurà de fer a l'aula, el dia de l'examen, una Enginyeria Bàsica d'abast limitat. No es guarden les notes obtingudes durant el curs |
100%
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Josep M. Renau, Apunts de professor (indispensable), ,
TURTON, R., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2a edició, 2003
|
Els apunts s'aniran facilitant per temes a mesura que el curs avanci. És indispensable que els alumnes assisteixin a classe amb els apunts. |
Complementària |
ULRICH, G. D., A Guide to Chemical Engineering Process Design and Economics, John Wiley & Sons, 1984
PETERS AND TIMMERHAUS, Plant Design and Economics for Chemical Engineering, 4a edició. MacGraw-Hill,
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Donat el caràcter integrador de l’assignatura es recomana haver cursat ja totes les assignatures prèvies del pla d’estudis. Destaquem, Fonaments d’Enginyeria Química, Enginyeria Fluidomecànica i Química Industrial. Entre les assignatures optatives, es recomana haver cursat Càlcul i Disseny de Bescanvi de Calor, i Operacions Bàsiques de Separació.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|