DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LABORATORI DE QUÍMICA I Codi 20021019
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 0 6 Troncal Primer Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MEDIR MERCÈ, MAGDALENA
Adreça electrònica magda.medir@urv.cat
tania.gumi@urv.cat
eliana.ramirez@urv.cat
Professors/es
MEDIR MERCÈ, MAGDALENA
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
RAMÍREZ RANGEL, ELIANA
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/lqetiqi
Descripció general i informació rellevant El laboratori s’estructura en tres blocs concebuts com a estudis de cas plantejats com una simulació de la realitat socio-tecnològica i requereix la presa d’una decisió raonada per part de cada alumne/a al final del mateix. El primer bloc tracta les tècniques bàsiques del laboratori i els mètodes volumètrics d’anàlisi quantitatiu per fer el balanç de matèria d’un procés simulat de fabricació. El segon bloc respon als interessos de l’avantprojecte integrat, i es l’alumnat qui dissenya i decideix les pràctiques que realitza en concordança amb l’avantprojecte. El tercer bloc estudia la gestió d’una solució residual d’un metall pesant per la qual cosa s’empren diverses tècniques físico-químiques i mètodes d’anàlisi.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i complir les normes de seguretat d’un laboratori. A14
B6
Adquirir l’habilitat de fer experiments emprant d’utillatge bàsic de laboratori. B4
B9
B10
B15
B16
Realitzar observacions acurades i mesures quantitatives sota condicions experimentals controlades. A1
B1
B9
B16
C3
Treure conclusions a partir de l’anàlisi de les dades i de les teories existents. A1
A4
B1
B3
B8
B14
Emetre hipòtesis explicatives dels fets experimental i confegir models per explicar aquests fets. B3
B8
B11
B14
B15
C5
Adquirir evidència experimental sobre fets químics. A1
B1
B2
B9
B10
B15
Fer la recerca d’informació per portar a terme un procés experimental concret. B2
B4
B9
B10
B15
Resoldre problemes oberts i prendre decisions, en base a l’evidència experimental i als coneixements teòrics, de forma responsable, sobre els processos i productes químics. B6
B11
B19
Dissenyar, planificar i portar a terme l’experimentació d’una investigació. A1
B2
B4
B9
B15
B17

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1.
La fàbrica de guix: una simulació. Preparació de solucions. Procés d’obtenció de guix. Cristal.lització i reconeixement de cristalls. Deshidratació del guix i determinació quantitativa de l’aigua de cristalització. Valoració àcid-base. Anàlisis qualitatiu de sulfats i clorurs. Anàlisi quantitatiu de clorurs. Balanç de matèria del procés.
BLOC 2. Cada any es diferent i es programa durant el primer quadrimestre. Veure al moodle l'assignatura Laboratori de Química 1
La realització de l'avantprojecte requereix portar a terme, a escala laboratori, el procés industrial que s'estudia. S'haurà de fer un balanç de matèria emprant tècniques analítiques adients.

BLOC 3.
Es realitza un dels dos temes descrits a continuació en funció de la temàtica de l’avantprojecte.

Els plàstics. Caracterització i identificació de plàstics mitjançant propietats físiques (densitat, flama, duresa, lluïssor, gruix de làmines) i químiques (acció de dissolvents). Introducció a l’espectroscòpia d’infraroig a partir de mostres de plàstics coneguts. Identificació de plàstics desconeguts. Síntesi de polímers. Decisió sobre el mètode mes ràpid i eficaç de determinació de plàstics desconeguts.

El taller de galvanotècnia. Reaccions redox dels metalls amb els àcids. Reaccions redox dels metalls amb sals de metalls. Electrodeposició de coure: balanç de matèria i energia. Determinació de coure(II) per espectroscòpia i per absorció atòmica. Tractament d’una solució residual de coure per diversos mitjans: precipitació amb hidròxid de calç, evaporació-cristal•lització, dilució, cimentació i recuperació electrolítica. Decisió sobre el millor mètode de gestió de la solució residual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a laboratoris
48 48 96
Avantprojecte
12 18 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
12 12 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió informativa abans de començar les sessions experimentals. S'explicaran les normes de seguretat i els alumnes es comprometeran a seguir-les si no manifesten cap inconvenient. S'anunciarà el dia i hora de la sssió.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques es realitzen de forma individual o en grup de 2 durant 3 setmanes de 14h a 18h. Les setmanes s'indiquen a la guia docent de l'ETSEQ.

Cada setmana es tracta un tema determinat.

Hi han activitats d'avaluacio individual cada setmana i al final de curs.
Avantprojecte Es realitza en equip. Cada equip porta a terme el seu projecte.

Atenció personalitzada
 
Avantprojecte
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden rebre atenció personalitzada durant les hores de laboratori sempre que ho necessitin. Cada dia el professor controla la llibreta dels alumnes en acabar la sessió.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Bloc 1, Bloc 2, Bloc 3 (veure "Altres comentaris"). 75%
Avantprojecte Treball en equip, realitzat integradament amb la resta d’assignatures del curs acadèmic. Es valora periòdicament i també amb un informe escrit en equip i una presentació seguida d’interpel•lacions individuals. Consultar la web de l’avantprojecte integrat APETIQI. 25%
Proves pràctiques Durant la setmana els alumnes han de contestar algunes preguntes de caràcter teòric-experimental que formen part de les pràctiques que realitzen.
Al final de cada setmana es fa una prova teòrica i una prova experimental.
veure "Altres comentaris"
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Normes d'ús obligat: No compliment causa d'expulsió. Assistència: 80% obligatòria amb absència justificada. Puntuació de cada Bloc: - Llibreta: es lliura la llibreta en acabar cada bloc. (10%) - Problema experimental individual: s'avalua el resultat d'algunes de les pràctiques mentre es fan. (10%) - Prova experimental individual de l'últim dia del bloc: consisteix en la determinació quantitativa de la concentració d'un producte. (55%) - Prova teòrica individual de l'últim dia del bloc: és una mescla de preguntes conceptuals i problemes d'interpretació, càlcul i aplicació. (25%) Els alumnes que han superat cada bloc amb una nota mitjana igual o superior a 7,0 no han de fer l'examen final. Si malgrat tenir una mitjana de 7,0 en un bloc, té en alguna de les proves una nota inferior a 5,0, aquesta prova l'ha de repetir el dia de l'examen final. Si la nota d'un bloc és inferior a 7,0 l'alumne/a ha de recuperar tot el bloc el dia de l'examen final. La nota final es calcula tenint en compte el valor de cada bloc: Bloc 1 33% Bloc 2 (avantprojecte) 7% Bloc 3 35% Nota global de l'avantprojecte 25%


Fonts d'informació

Bàsica Atkins, P. y Jones, L., Química: Molécules, Materia, Cambio, 3era edición, Editorial Omega, S.A.

Complementària , Handbook of Chemistry and Physics, The Chemical Rubber Co., 71st Edition, 1990-1991
, Hazardous Chemicals Data Book, G. Weiss, Noyes data Corporation, New Jersey, USA 1986
Luis Avendaño, Iniciación a los Plásticos, Centro Español de plásticos, Barcelona 1992
, Los Plásticos: Material de nuestro tiempo, Editado por ANAIP i CEP, 1991
Dietrich Braun, Métodos Sencillos de Identificación de Plásticos, Segunda Edición, Pulsar, S.A., Barcelona 1989
Gillespie, Humphreys, Baird, Robinson, Química, Editorial Reverté, S.A., Barcelona 1990
The Royal Society of Chemistry, Safe Practices in Chemical Labortories, Burlington House, Londres 1989

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LABORATORI DE QUÍMICA II/20021018

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TERMOELECTROQUÍMICA/20021021
QUÍMICA ORGÀNICA/20021022
QUÍMICA ANALÍTICA/20021023

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE QUÍMICA/20021020